kuvan maalaaminen kakun pintaan

Lisää
28.04.2010 13:13 - 28.04.2010 13:13 #19557 : Anonymous
Tarvisin apua, eikä silmiini osunut aikaisempaa aloitusta aiheesta. Tämän saa siirtää tai poistaa, jos on jo aihe, tai muuten tulee väärään paikkaan

Eli itse asiaan, millä väreillä ja työvälineillä maalaatte itse kuvia kakun pintaan? Marsipaanin/sokerikuorrutteen päälle, vai mihin? Päällystättekö kakun ensin, ja teette kuvan vasta kakun päällä, vaiko esim. marsipaanille jo siinä vaiheessa, kun tuote on vielä pöydällä?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.04.2010 13:59 - 28.04.2010 13:59 #5575 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Jos on tarkotus maalata esim. pasta- tai tomuväreillä, teen yleensä erillisen marsipaani tai sokerimassa"laatan" johon maalaan kuvan jo hyvissä ajoin ennen kakun tekoa. Ja laatan isken sitten kreemin päälle kakun päälle, ja pursotukset tms. reunoille.

Jos taas teen esim. pikeerillä marsipaanikakun pintaan koristuksia, teen ne kuorruttamisen jälkeen suoraan kakun pintaan.

muoks: kermareunaisen kakun tutoriaalissa olen havainnollistanut kuvallisen marsipaanilaatan käyttöä.

Lisää
28.04.2010 14:26 - 28.04.2010 14:26 #5578 : TaikinaTaivas
Vastaus käyttäjältä TaikinaTaivas aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Mie malaan aina kaulitun marsipaanilevyn päälle, olen värjännyt luonnonvalkoisen marsipaanin valkoisemmaksi Wiltonin nestemäisellä valkoisella. Annan levyn kuivaa ainakin 2 päivää ennen maalaamista. Maalauksen annan kuivaa sit vielä rauhassa muutaman päivän. Kuiva marsipaani säilyy kerman päällä pitkään hyvänä, kunhan kakkua ei laita kuvun alle. Maalausta olen harrastanut kahdella eri tekniikalla elikkä märkämaalausta ja kuivamaalausta:

- Märkämaalaus ]http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/6/62904/1244461541_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg[/img]

- Kuivamaalaus]
Kuivamaalaus on nykyään mun lempparia ja siinä maalaan tomuväreillä ja kristallipulvereilla, värien mukaan sekoitan hiukan tomusokeria (väri leviää paremmin). Reunustukset teen yleensä nestemäisellä mustalla. Olen tehnyt yhdet vaihekuvat tästä hommasta ( tässä )

Lisää
07.06.2010 07:35 - 07.06.2010 07:35 #6125 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Heippa,

tarkoitus olisi maalata kuva ensi viikonlopun kakkua varten (joo, vähän myöhässä ollaan liikkeellä). Kuva olisi melko iso, lähes A4-kokoinen, mitenköhän sen saa siirrettyä kakun päälle nätisti? Pitääkö olla ihan kuiva?

Entä maalaavatko kaikki kuivalle marsipaanille? En tiedä, ehtiikö kuivatella alustaa, kun sitä kuvaakin pitää kuivattaa?

Lisää
07.06.2010 08:03 - 07.06.2010 08:03 #6127 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan

Heippa,

tarkoitus olisi maalata kuva ensi viikonlopun kakkua varten (joo, vähän myöhässä ollaan liikkeellä). Kuva olisi melko iso, lähes A4-kokoinen, mitenköhän sen saa siirrettyä kakun päälle nätisti? Pitääkö olla ihan kuiva?

Entä maalaavatko kaikki kuivalle marsipaanille? En tiedä, ehtiikö kuivatella alustaa, kun sitä kuvaakin pitää kuivattaa?

En suosittele että kokonaan kuivattaa mitään massaa, siinähän menee viikkoja ja ei täysin kova marsipaani- tai sokerimassalevy ota kosteutta enää helposti itseensä, ja näin ollen jää kovaksi kalikaksi kakun päälle.
Nämä edellä puhutut "kuivattelut" tarkoittanevat muutamien päivien kuivattamista, jolloin marsipaanilevyn pinta kuivahtaa sen verran että siihen on helppo maalata. Itse annan levyn olla 3-4 päivää "kuivamassa" ennen maalailua. Jos maalaat kuten TaikinaTaivas edellä kuvasi, "märkämaalauksena", kannattaa maalaus tehdä parissa eri osassa jotta värit eivät sekoitu keskenään. Eli maalaa ensin esim. mustat ääriviivat, sitten muutaman tunnin kuivatus, ja sitten vasta väritys.

Suosittelen kuivattamaan levyä vaikka ison leikkuulaudan päällä, jonka avulla se on sitten helppo siirtää kakun päälle.

Lisää
14.11.2010 15:47 - 14.11.2010 15:47 #7939 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Sokerimassalle maalaaminen
Jälleen yllätän teidät typerillä kysymyksilläni, eli kokeilin tuossa isänpäiväkakkuun maalata ja piirtää aika yksityiskohtaista kuvaa, mutta ketuiksihan se meni tietenkin kun on kokeiluun enemmän intoa kuin tervettä järkeä.

Huomasin siis varsinkin ääriviivoja piirtäessäni että tussi raapi pinnan hyvin rumaksi, pitäisikö massan antaa ensin kuivua rauhassa pöydällä ennen kuin edes yrittää piirtää?

Ja maalauksesta sen verran että ohennatteko pastavärejä ennen sutimista? Itse ohensin hieman mutta jotenkin jälki oli silti hyvin "klimppistä".

Ja kauanko valmiiksi maalattua kuvaa voi säilyttää kaapissa esim. muovirasiassa leivinpaprin päällä tms.? Nimittäin olisi tammikuussa tyttären syntymäpäivät mutta tarvitsisi hieman kokeilla ajoissa tällä kertaa että saako onnistumaan.

Siirsin tämän viestin tänne aiempaan maalausta käsittelevään ketjuun. t. Tanja

Lisää
14.11.2010 17:51 - 14.11.2010 17:51 #7940 : Lalluskainen
Vastaus käyttäjältä Lalluskainen aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan

En suosittele että kokonaan kuivattaa mitään massaa, siinähän menee viikkoja

Tähän pitää kyllä puuttua sen verran, että sokerimassalevy kyllä kuivahtaa ihan yhdessä yössä jos ei ihan täysin kokonaan, niin kyllä se kahdessa päivässä kokonaan viimeistään kuivahtaa.
Marsipaani nyt ei kauheen helposti kuivahda kovaksi.

Lisää
16.11.2010 07:18 - 16.11.2010 07:18 #7951 : Anonymous
Hienoa, kiitos Tanja kun yhdistit, sokeana kun en heti aihetta huomannut

Vielä vastausta tähän "Ja kauanko valmiiksi maalattua kuvaa voi säilyttää kaapissa esim. muovirasiassa leivinpaperin päällä tms.? " kaipailisin, vai onko fiksumpi nostaa leikkuulaudalle, vetää iso pakastepussi päälle ja johonkin kaapin peränurkkaan odottamaan? Tuo säilyvyysaika enimmäkseen kiinnostaa.

Lisää
22.05.2011 15:44 - 22.05.2011 15:44 #9597 : Kuista
Vastaus käyttäjältä Kuista aiheessa Marsipaanikuvan säilytys
Eli tarkoituksenani olisi maalata elintarvikeväreillä marsipaaniin kuva, joka tulee koko kakun päälle. Kuinka kauan etukäteen kuvan voisi maalata ja miten sen parhaiten säilyttäisi hyvänä? Kuvan täytyisi myös kestää vuorokauden matka paikan päälle jossa kakku leivotaan myöhemmin. Voisiko sen vain säilyttää kovassa rasiassa käyttöön asti?

Siirsin viestisi tänne samaa aihetta käsittelevään ketjuun. Lukaise ketju läpi, sieltä voi löytyä vastaus kysymyksiisi. t. Tanja[/size]

Lisää
31.08.2011 07:12 - 31.08.2011 07:12 #10759 : Kismet
Vastaus käyttäjältä Kismet aiheessa Mitä valkoista väriä käytätte maalaamiseen?
Eli käytättekö marsipaanille maalaamiseen Wiltonin vai Squiresin valkoista?
Ja millaisia eroja näillä on?

Itse omistan tällä hetkellä ainoastaan Wiltonin valkoisen joka on nestemäistä ja jostain olen joskus lukenut että maalaamiseen suositellaan ennemmin Squiresia kun Wiltonia.
Olen tuota Wiltonia kyllä käyttänyt sen vähän mitä olen tarvinnut, mutta se ei tunnu kuivuvan koskaan. Pitää varoa ettei maalattuun kohtaan koske pitkänkään aikaa maalaamisen jälkeen tai väri leviää.

Nyt sitten piti maalata Salama McQueen-koristeeseen joka on punainen.
Eli keltaista punaisen päälle.
Keltainen pastavärihän ei millään toimi punaisen päällä, joten laitoin tipan valkoista pohjaksi ja sekoitin siitä keltaista, mikä toimikin loistavasti ja peitti hyvin.
Mutta ei kuivu
Toimiiko tuo Squiresin valkoinen siis tällaisissa paremmin, kannattaako se hankkia?

Miten ylipäätään teette tuon värin päälle maalaamisen?
Mä olen ihan aloittelija tuon maalaamisen kanssa, yksi ainoa kakkukuva tullut tehtyä ja sekin valkoiselle marsipaanille.
Vai olisiko sitä valkoista pitänyt ohentaa?
Mitenkäs muuten ohennatte värejä, ihan vedellä?
Mä olen maalannut niin että kastan välillä pensseliä ihan pikkuisen vedessä ja otan sitten väriä, en siis itse värejä ole ohentanut ollenkaan.

Lisää
31.08.2011 08:43 - 31.08.2011 08:43 #10761 : Tekila
Hyviä kysymyksiä. Mäkin tahtoisin tietää tosta kuivumisesta. Eilen tein logon ja maalasin sen niin että Wiltonin valkoista oli pohjavärinä lähes jokaisessa värissä. Onneks ei tarvii vielä tänään laittaa kakkua esille...Ei meinaan oo kuiva ollenkaan.

Miten muutenkin värjäätte, kun siihen värjäämiseen tulee "kuplia" kun sutii, pitää tehdä monta kerrosta ja sitten on ihan vahvana väriä. Onko tää normaalia vai teenkö jotain väärin?

Lisää
07.10.2011 08:12 - 07.10.2011 08:12 #11036 : Anonymous
Minusta tuntuu helpoimmalta maalata, kun levyn pinta on kuivahtanut n. tunnin. Tusseja en koskaan ole oppinut käyttämään, ne tosiaan tuntuvat raapivan, mutta erikokoiset siveltimet ovat kova sana.

Teen maalauksen yleensä edellisenä päivänä, säilytän leikkuulaudalla kuivassa ja viileässä paikassa ja asennan kakun päälle ensi töiksi seuraavana päivänä, kun alan pintakoristelun.

Lisää
07.10.2011 11:11 - 07.10.2011 11:11 #11041 : PullaAkka
Vastaus käyttäjältä PullaAkka aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Minä en yleensä annan alustan kuivua ollenkaan ennen maalausta :O

Painelen kuvan ääriviivat massan pintaan ehjällä viivalla ja ryhdyn sitten vaan sutimaan. Käytän yhteen maalaukseen usein sekä kuivaa tomuväriä että vahvalla alkoholilla nesteytetyllä tomuvärillä. Käytän myös wiltonin geelivärejä.

En maalaa värejä päällekäin vaan pohja on aina jokaisen värin alla valkoinen. Jos pitäisi punaisen päälle laittaa keltaista, tekisin sen sitten ihan omaan ohueen massapalaan, jonka painaisin kiinni paikalleen esim veden avulla. Mutta ensisijaisesti siis punaisessa olisi maalaamaton paikka sille keltaiselle, että värit eivät sekoitu.

Tässä koristeessa on sekä kuivia että geelivärejä maalattu vielä pehmeälle sokerimassalle: http://www.pulla-akka.com/blog/3026967/tormentor-martti-kakku-tormentor-mater-cake/

Lisää
13.11.2011 16:33 - 13.11.2011 16:33 #11421 : MinttuMaaria
Vastaus käyttäjältä MinttuMaaria aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Olen Confetista tilannut kakkukuvia joskus. mahtaako samaa levyä saada jostain ilman kuvaa. Siihen saisi varmaan kätevästi maalattua kuvan

Olen muutaman kuvan harjoitellut ja maalannut kuvan marsipaanille, on mukavaa puuhaa, koukuttaa ihan kivasti Sain sellaisen vinkin, että kaulii luonnonvalkoisen marsipaanin ihan ohueksi ja laittaa sen kuvan päälle, marsipaanin alle voi laittaa esim. piirtoheitinkalvon ja maalaa kuvan suoraan marsipaanille. Kokeilin yhden kuvan näin, oli aika kätevä. Saa kyllä tarkkaan katsoa, että näkee kaikki viivat

MinttuMaarian leipomukset :-)

Lisää
18.01.2012 21:10 - 18.01.2012 21:10 #12100 : Kakkumonsteri
Vastaus käyttäjältä Kakkumonsteri aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Pastavärit ovat kätevimpiä. Käytetään vähän kuin vesivärejä.

Lisää
21.01.2012 16:32 - 21.01.2012 16:32 #12178 : Jauhopeukaloinen
Vastaus käyttäjältä Jauhopeukaloinen aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Aion tehdä elämäni ensimmäisen kakkukuvallisen (maalaus marsipaanille pastaväreillä) täytekakun parin viikon päästä.. Kummin on parempi tehdä mikäli maalaisin kuvan heti tänä vkonloppuna/ensi viikon aikana ja säilyttäisin kuvun alla:
a) laitan kuvan kakun päälle vasta tarjoilupäivänä ohuen kermakerroksen päälle, vaiko
b) laitan kuvan jo tarjoilua edeltävänä päivänä ohuen sokerikreemikerroksen (kenties kermakin käy?) päälle ja säilytän viileässä ?

Miten suosittelette tekemään jotta kuva pysyy hyvänä, leikkautuu hyvin jne.?

Lisää
06.02.2012 08:45 - 06.02.2012 08:45 #12450 : MinttuMaaria
Vastaus käyttäjältä MinttuMaaria aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Olen nyt tehnyt muutamia kakkukuvia. Kuvat kannattaa tehdä jonkun verran ennakkoon, koska jotkut värit kestävät aika kauan kuivua. Minä olen käyttänyt Wiltonin valkoista ja se on kaikkein pahin, kestää todella kauan ennen kuin kuivuu. Joudun myös vielä harjoittelemaan, koska en saa värejä mielestäni tarpeeksi tasaiseksi kuvan päälle.
Jos kuva on "tuore" laittaisin sen vasta samana päivänä. Itselläni on muutamien kakkujen kohdalla kuvat olleet jonkun aikaa valmiina ennen käyttöä ja olen ne laittanut edellisenä iltana kakun päälle ja kakku ilman kupua jääkaappiin. Kuva on pysynyt hyvänä, mutta marsipaani kyllä pehmenee, mutta on ollut silti hyvänmakuinen.

En tiedä oliko tästä apua, mutta tässä minun kokemukseni

MinttuMaarian leipomukset :-)

Lisää
07.11.2014 08:24 - 07.11.2014 08:24 #18440 : Hymylikka
Vastaus käyttäjältä Hymylikka aiheessa Marsipaanista tehty kakkukuva
Hei kaikille! [/b]

Tosiaankin. Minulla olisi aikeena tehdä marsipaanista ”kakkukuva” kakun päälle. Olen tähän mennessä tehnyt kaikki marsipaanista tehdyt kakkukuvat aina edeltävä päivänä ennen tarjoilua suoraan kakun päälle, mutta tällä kertaa minulla olisi suunnitteilla tehdä todella yksityiskohtainen kuva, johon haluaisin käyttää enemmän aikaa ja vaivaa.

Eli. kuinka kauan tällainen valmiiksi tehty kakkukuva säilyy? Kuinka säilytän sen? Ei kai valmiiksi tehty kakkukuva jää esim. leikkuulaudan päälle kiinni, jos säilytän tekemäni kuvan siinä? Pehmeneekö valmiiksi tehty kuva kakun päällä vai jääkö se ”koppavaksi”?

Toivottavasti kysymykseni eivät tuota liikaa päänvaivaa teille!

Kiitos kaunis kaikille kysymyksille vastanneille! [/b]

Lisää
08.11.2014 07:57 - 08.11.2014 07:57 #18441 : puukilainen
Vastaus käyttäjältä puukilainen aiheessa Re: kuvan maalaaminen kakun pintaan
Se marsipaani säilyy kyllä hyvänä viikkoja ja pari kuukauttakin ihan ongelmitta, mutta ihan kuivana kikkanana sitä ei kannata kakun päälle laittaa.Ei pehmene riittävästi syötävään kuntoon. Aiemmin tässä ketjussa oli puhuttu muutamien päivien kuivatusajoista, mitä minäkin pidän vielä järkevänä aikana marsipaanille, joka on menossa kakun päälle. Paitsi jos kyseessä on ennen syöntiä pois nostettava laatta, silloin ei ole väliä, vaikka se olisikin kivikova.

Ehkä voisit aloittaa sen työn nelisen päivää ennen tarvetta ja annat sen päivän ensin kuivahtaa, sitten maalaat kuvan ja annat levyn (ja ennen kaikkea niiden värien) kuivahtaa sen pari kolme päivää siinä vielä. Vaikka maalaisit tuoreellekin marsipaanille, se ei mielestäni olisi haitta (kunhan et käytä tussia ja et paina kovasti sudilla), mutta niiden värien kuivumiseen tarvitsee kyllä sitä aikaa.
Sokerimassalle ei toimi tuo sama, sillä se kuivuu nopeasti kovaksi asti.
Jos meinaat tusseja käyttää, niin sitten pitää antaa pinnankin kovettua riittävästi ennen niillä piirtämistä.

Säilytykseen sellaista, että laita se hyvin tomusokeroidulle leivinpaperille, muuten se ottaa kiinni joka paikkaan. Maissitärkkelys olisi vielä parempi, mutta isosta laatasta sitä on melko mahdotonta putsata pois ennen kakun päälle laittoa ja raakaa tärkkelystä on ikävä syödä. Siksi mieluummin se sokeri.
Esim paljaaseen leikkuulautaan jää taatusti kiinni niin, ettet saa sitä ehjänä enää irti. Laita se pohjasta tomusokeroitu levy leivinpaperille ja sit leikkulaudalle niin pystyt siirtelemään sitä ongelmitta. Sit säilytät sen pölyltä suojattuna niin, että ilma pääsee kuitenkin kiertämään hyvin.

Sivu luotiin ajassa: 0.334 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017