Kuinka saada sileä kermavaahto?

Lisää
01.03.2010 12:39 - 01.03.2010 12:39 #19499 : Anonymous
Anonymous loi aiheen:
Olen tätä asiaa nyt pidemmän aikaa yrittänyt saada onnistumaan.
eli kuinka saada sileä kermavaahto tai vispikerma kakun pinnalle. En tarkoita sileää päällystä, siitähän täällä onkin jo hyvät tutoriaalit vaan kuinka se kerma näyttää pursotettuna niin silkkiseltä.

Vatkaan vispikerman kylmänä ja olen kokeillut tavan sokerit ja tomusokerit ja vaniljakreemijauheen. Mutta silti vaahdossa on ilmakuplia tai sokerin rakeet erottuvat siitä. Onko vika vatkaimessa vai vatkaajassa vai kenties molemmissa? Olisiko kenelläkään antaa tähän vikkiä tai mahdollisuutta paljastaa hieman salaisuuksia?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.03.2010 18:52 - 01.03.2010 18:52 #4202 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?
Pitää heti alkuun kysyä tarkentava kysymys, mitä kermaa tarkalleen ottaen tarkoitat vispikermalla? Valion Vispikermaa?

Mutta silti vaahdossa on ilmakuplia tai sokerin rakeet erottuvat siitä.

Vaahdosta erottuvat sokerirakeet kuulostaa erikoiselta. Missä vaiheessa lisäät sokerin ja kuinka paljon laitat sokeria kerman joukkoon?

Onko vika vatkaimessa vai vatkaajassa vai kenties molemmissa?

Ei välttämättä kummassakaan, tai sitten molemmissa. Olipas tyhjentävä vastaus..

Ei vais, kuohu- ja vispikerma kokkaroituu melko herkästi jos vatkaa vähänkään yli kuin tarpeeksi. Oletko kokeillut Flora vispiä?

Mie käytän usein S-ryhmän vispikermaa. Se maistuu ja käyttäytyy hyvin samoin kuin Valion vastaava, on vaan edullisempaa. Lorautan sekaan hieman Flora vispiä, jolloin kerma ei niin herkästi vatkaudu "yli".

Käytän aniharvoin vanilliinikreemijauhetta, kun kerman vatkaa oikein, ei mitään vaahdon tanakoittamisia enää tarvitse. Se on kyllä kuitenkin hyvä hätävara olla olemassa.

muoks: olethan kurkannut kermatutoriaalin ?

Lisää
01.03.2010 19:08 - 01.03.2010 19:08 #4203 : Halipa
Halipa vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?
Minä oon kans huomannut että eri kermoissa on suuri ero. Ite käytän nykyään aina Flora vispiä, tosi paljon kauniimpaa jälkeä saa sillä kuin perus kermoilla, sitä ei taida saada vatkattuakaan yli

Lisää
01.03.2010 19:29 - 01.03.2010 19:29 #4204 : Tanja

Minä oon kans huomannut että eri kermoissa on suuri ero. Ite käytän nykyään aina Flora vispiä, tosi paljon kauniimpaa jälkeä saa sillä kuin perus kermoilla, sitä ei taida saada vatkattuakaan yli

<pilkviil>
No siis oikeissa kermoissa ei hirveesti eroa ole. Ero on siinä et Flora Vispi ei oo kermaa nähnykkään. Vaan se on kasvirasvapohjanen mömmö. Ja siks ei ylivatkaudu.
</pilkviil>

Lisää
01.03.2010 23:22 - 01.03.2010 23:22 #4220 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?

<pilkviil>
No siis oikeissa kermoissa ei hirveesti eroa ole. Ero on siinä et Flora Vispi ei oo kermaa nähnykkään. Vaan se on kasvirasvapohjanen mömmö. Ja siks ei ylivatkaudu.
</pilkviil>

Itseasiassa se FloraVispi saattaa ylivatkautua silleen et muuttuu lötköksi . Kasvisrasva"mömmö" on kevyempää ja terveellisempää ... hyvää linjolle, hyvää linjoille!

Lisää
02.03.2010 06:35 - 02.03.2010 06:35 #4223 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?

Kasvisrasva"mömmö" on kevyempää ja terveellisempää ... hyvää linjolle, hyvää linjoille!

Ite teen mieluummin aidoilla raaka-aineilla ja syön sitten valmista torttua vähemmän. Kevyttuotteet on huijausta ja maistuu pahalta, leipoessa pitäis kuitenkin saada suut makiaksi

Lisää
02.03.2010 08:30 - 02.03.2010 08:30 #4227 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?

Kasvisrasva"mömmö" on kevyempää ja terveellisempää ... hyvää linjolle, hyvää linjoille!

Ite teen mieluummin aidoilla raaka-aineilla ja syön sitten valmista torttua vähemmän. Kevyttuotteet on huijausta ja maistuu pahalta, leipoessa pitäis kuitenkin saada suut makiaksi

Onhan kasvisrasva FloraVispi aitoa ainetta vaikkakin sisältää muutamat E-koodit . Kuohukermassa 340 kcal ja vispissä 220 kcal, nämät siis 100g:ssa. Nämähän ovat taas näitä makuasioita elikkä mun suuhun aito kerma maistuu aivan ällöttävälle. Mie käytän paljon kevyttuotteita ja minusta ovat terveellisempi vaihtoehto tämmöselle paksukaiselle, joka saanut painoaan kiitettävästi pudotettua. Mie oon kans herkkusuu ja siksi valikoin aina kevyt versiot kaikista, jotta en sais liikaa rasvaa kehooni ihan terveyssyistäkin ... niin pössi en ole et luulisin saavani syödä kevyt tuotteita mielin määrin . Ja kyllä kevyttuotteilla saa suut makiaksi.

Lisää
02.03.2010 20:09 - 02.03.2010 20:09 #4241 : Halipa
Halipa vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?

<pilkviil>
</pilkviil>

Ihan totta, väärät sanavalinnat vaan

Lisää
03.03.2010 06:35 - 03.03.2010 06:35 #4245 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?
Juuh olen lukenut sen kermatutoriaalin, mutta en tässä asiassa oikeastaan viisastunut.

Käytän itsekin tuota Floravispiä, mutta olen sen verran amatööri, että puhun kaikesta kermana

Laitan hienon sokerin ihan loppuvaiheessa, mutta silti sokeri ikäänkuin erottuu silmällä kermasta eikun siitä vispistä ja vispi on täynnä ilmakuplia. Olisinkohan sitten kenties aina vatkannut yli tarpeen?

Ilmakuplaisesta vispistä poursotukset ja ruusut saa aina sellaisen röpelöreunan

Lisää
03.03.2010 08:19 - 03.03.2010 08:19 #4250 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?
Mä muistelisin, että kerran olen minäkin saanut vispistä sellaista oikein kuplaista ja rakeista. Todennäkösesti vatkasin silloin liikaa.
Käytätkö muuten vaniljakreemijauhetta? Nimittäin kermasta (tai siis vispistä) voi tulla rakeista senkin takia, että kreemijauhetta on liikaa. Ja sokerilusikallinen kannattaa laittaa jo vatkaamisen alussa.

Lisää
03.03.2010 11:35 - 03.03.2010 11:35 #4255 : Tanja
Hih, vispit, kermat ja vispikermat!

Onhan kasvisrasva FloraVispi aitoa ainetta vaikkakin sisältää muutamat E-koodit

.

En tiedä mitä tarkoitat aidolla, mutta Floravispi ei sisällä lainkaan kermaa, ainoastaan rasvatonta maitoa ja kasvirasvoja + niitä mainitsemiasi E-koodeja.
Vaan silti sillä saa loistavaa pursotusjälkeä! Ja nuo mainitut makuasiat - niistähän ei voi kiistellä. Onneksi makuja on monia ja jokainen saa syödä just sitä mitä itse tahtoo.

Ei mutta niin, yleensä suositellaan lisäämään sokeri vaahdottamisen loppuvaiheessa koska sokerin liukeneminen hidastaa vaahdotusprosessia. Mutta ei se miusta oo niin justiinsa. Kokeile vaikka tuota Pricillan ehdotusta että lisäät sokerin vaahdotuksen alussa. Tai vaihtoehtoisesti voisi käyttää tomusokeria, jota jo kyllä sanoitkin kokeilleesi...?

Lisää
03.03.2010 11:59 - 03.03.2010 11:59 #4256 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Kuinka saada sileä kermavaahto?
Joo totta Tanja, että "ohjeiden" mukaan sokeri lisättäisiin vasta loppuvaiheessa vaahdotusta, mutta vispi floran vaahtoutumiseen ei sokeri alussa lisättynä vaikuta kyllä yhtään Yhtä hyvin vaahtoaa tekee kummin vain!

Lisää
03.03.2010 13:13 - 03.03.2010 13:13 #4258 : Anonymous
Mä myös lisään sokerin aina heti vatkauksen alussa. Se jää munkin mielestä aina ihan kiteiksi, jos vasta lopussa lisää. Ja vaikka ohjeissa aina sanotaan, että se pitää vasta lopussa lisätä, niin ei mulla ainakaan ole koskaan jäänyt kermat sen sokerin takia vatkaantumatta. Ja sama pätee sekä vispiin, vispikermaan että kuohukermaan. Ei se sokeri kutienkaan ihan pienessä hetkessä sinne liukene niin, että pilaisi sen kerman.

Ja itse ainakin olen huomannut, että vispikermassa, jota yleensä käytän, on ihan hiuksen hieno se sopivan ja ylivatkatun ero. Usein onnistun edelleen sen vatkaamaan vähän yli, jolloin siihen tulee juurikin niitä ilmakupia, pitäis vaan uskaltaa lopettaa joissa se vatkaaminen. Aina on vaan se perinteinen "yks kierros vielä" ja sitten on jo myöhäistä

Lisää
03.03.2010 15:56 - 03.03.2010 15:56 #4259 : Tanja

Ja itse ainakin olen huomannut, että vispikermassa, jota yleensä käytän, on ihan hiuksen hieno se sopivan ja ylivatkatun ero. Usein onnistun edelleen sen vatkaamaan vähän yli, jolloin siihen tulee juurikin niitä ilmakupia, pitäis vaan uskaltaa lopettaa joissa se vatkaaminen. Aina on vaan se perinteinen "yks kierros vielä" ja sitten on jo myöhäistä

Totta. Jos käytän pelkkää vispikermaa niin yleensä suoritan vaahdotuksen ensin koneella "lähes valmiiksi" ja sitten siirryn vispaamaan käsin isolla pallovispilällä. Muutama napakka vispaisu ja se on siinä. Mutta tarkkana pitää tosiaan olla!

Lisää
03.03.2010 17:44 - 03.03.2010 17:44 #4261 : Anonymous
Kokeillaan perjantaina kuinka käy, veikkaan että olen vatkannut yli ehkä potenssiin 20.

Lisää
24.08.2013 08:08 - 24.08.2013 08:08 #16944 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Kermojen käyttö ja niiden käyttäytyminen
nyt voi sanoa että meni kyllä hermot. eli kyseessä laktoositon(rainbow) kerma, valion hylakerma vs. floran kuohu. jep. eroahan noilla on se että kuohu on vähälaktoosista. mutta niin. eilen aloin leipomaan ja piti tehdä kinuskimousse. noh, kinuskin tein laktoosittomasta ja aloin vatkaamaan laktoositonta kermaa ja lisäsin vaahdotetun kinuskin sekaan. ei vielä muutosta mutta aloin ripotteleen kreemijauhetta ja kappas konnaa. koko höskä juoksettu. toinen tuossa hetki sitten vatkasin hylakerman ja lisäsin siihen tummaa suklaata jotta saisin sen pursotettua. noh, eihän tää kovettunu ollenkaan. nyt kysyisinkin teiltä muilta miten ihmeessä onnistutte pursottaan/käyttään laktoosittomia ilman ongelmia? alan oleen jo niin vannoutunut flora kuohun käyttäjä et kieltäydyn tekemästä yhtäkään kakkua jos jotain muuta pitäis käyttää..kiukuttaa.

Lisää
24.08.2013 19:52 - 24.08.2013 19:52 #16947 : Tanja
Hei xXxSpace ja tervetuloa foorumille!

Siirsin viestisi tänne vanhaan, hieman samaa aihetta jo käsittelevään ketjuun.

En ole varma mitä kermaa tarkoitat hyla-kermalla, mutta kuohukermaa ei kannata käyttää pursotuksiin sillä se juoksettuu vispikermaa helpommin.

Itse käytän aina laktoositonta tai vähälaktoosista vispikermaa ja täysin ongelmitta. Keitän jopa kinuskit vispikermasta, vaikka purkissa lukee että ei kestä keittämistä, katin kontit!

Vispikermaa vaahdotettaessa, varsinkin yleiskoneella, saattaa kymmenenkin sekuntia olla liikaa kun ollaan "rajavyöhykkeellä". Itse vaahdotan kerman aina sähkövatkaimella, joskus viimoiset pyöräytykset käsineen vispilällä, varsinkin jos sekoitan vaahtoon vielä jotakin.

Kun lisää suklaata kermavaahtoon, kannattaa se varmuudeksi tehdä näin:
Vatkaa kerma löysähköksi vaahdoksi (ei pursotusjäykäksi!) ja lisää kökkö kermavaahtoa sulaan suklaaseen ja sekoita tasaiseksi. Tämän jälkeen sekoita suklaakerma kermavaahdon joukkoon ja näin saat sileää, tasaista suklaavaahtoa jota voi vielä tarvittaessa vaahdottaa jäykemmäksi. Huom. kovettuminen alkaa samantien kun lisäät suklaan koko vaahdon joukkoon.

Elä kiukustu, kyllä ne kermat vielä lutviutuu siullakin!

...ja pitää mainita että kyllä sitä itsekin joskus tulee vatkattua hieman yli jos on ajatukset muualla kuin kerman vaahdottamisessa.

Sivu luotiin ajassa: 0.117 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017