Sacher-kakku

Lisää
09.11.2009 15:14 - 09.11.2009 15:14 #19383 : Anonymous
Anonymous loi aiheen:
Nyt kikkakolmoset kehiin Kaveri tilas multa Sacherin, enkä ikuna ole tehnyt kyseistä kakkua ja hän kyllä tietää sen Olen googlettanut kakkuohjeita ja ihan hyviä on löytynyt mm. Tanjalta.

Mutta tuosta aprikoosista olisin lähinnä ollut kiinnostunut. Mikä on sen menekki (15 hlön kakku) täytteeki ja pintaan. Entä merkki? Kaupassa myytiin Saarioista, Rainbowta ja Dronningholmia. Viimeisessä aprikoosipitoisuus taisi olla 79 g/100g, kun muissa se oli muistaakseni 40g. Oletan, että mitä enemmän hedelmää, sitä enemmän kuoripaloja seassa...ajattelen tässä nyt suklaakuorrutuksen alle tulevaa aprikoosia, ettei kakun pinnasta tule kovin muhkuraista. Siitäkään ei ole kokemusta, että voiko sipaista pintaan sellaisenaan vai kannattaako keittää. Ja mitäköhän muuta??! Ei tule just mieleen.

Kaikista vinkeistä kiittää Lilli

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.11.2009 16:15 - 09.11.2009 16:15 #2166 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
mitä suurempi hedelmä pitoisuus en laadukkaampaa ja paremman makusta hilloa.. ja keittää se joo kuuluu niin se kovettuu kakun päälle kelmuksi. hilloa ei musta kyllä paljon mee.. väliinhän ei välttämättä laiteta yhtään mitään ja päälle hillo vaan kelmuksi pitämään suklaa ja kakku erossa. Sacherissa myös suklaan laatu on musta tärkeää koska se on siinä niin isossa osassa.

itte tykkään kyllä että siellä on jotain välissä.. on vähän tuhti noin.

Lisää
09.11.2009 16:55 - 09.11.2009 16:55 #2169 : Sanja
Sanja vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Mäkin valitsisin sen, missä on eniten hedelmää, että maistuukin joltain. Tohon päälliseen mä varmaan laittaisin siivilän läpi sen hillon, ettei paakkuja jää. Väliin oon ite laittanu joskus ihan vauvansose aprikoosia, niin ei oo niin makeeta kuin hillot/marmeladit. Muutenhan kakku on tosi makea.

Lisää
10.11.2009 21:07 - 10.11.2009 21:07 #2196 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Sellanen tuli vielä mieleen, että kuinka aikaseen Sacherin voi tehdä ennen tarjoilua? Mitä kauemmin muhii (mutta rajansa kaikella ) , sen parempaa?! Miltä kuulostaa pari päivää ennen tarjoilua?!

Lisää
11.11.2009 18:54 - 11.11.2009 18:54 #2217 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Sacher kyllä säilyy, siinähän ei oo mitään kermavaahtoa tms välissä. Eli jos teet perus-aprikoosihillolla täytteen, niin kyllä se jääkaapissa säilyy helposti ainakin viikon (kuorrutekin pitäisi pysyä hyvänä ainakin muutaman päivän). Koulussa oli sellainen resepti kuorrutteelle, joka kesti huoneenlämmössä säilytyksen, ja koulun sachereita piti säilyttääkin huoneenlämmössä että kuorrute ei samentunut. Kotioloissa jääkaappi on kuitenkin paras paikka, varsinkin kun kuorrute todennäköisesti vaatii sen kylmyyden.

Ja mä melkeen sanoisin, että sacher on parempaa kun se on saanut muhia sen pari päivää ja maut tasaantua rauhassa. Kannattaa pohjatessa ehkä laittaa hillo kuumana väliin, koska silloin osa siitä imeytyy suklaakakkupohjaan ja mehevöittää hommaa entisestään. Varovasti saa myös kostuttaa vaikka omppumehulla, mutta parasta tulee mun muistikuvan mukaan pelkällä aprikoosilla.

Lisää
26.01.2011 13:42 - 26.01.2011 13:42 #8504 : Suklaasydän
Suklaasydän vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Oisko kellään antaa hyvää ohjetta Sacher-kakkuun? Pitäisi tehdä kaksi 15-20 hengen kakkua. Netti on kyllä täynnä kaikenmaailman ohjeita eri ainesosilla ja määrillä, mutta kaipaisin nyt takuuvarmaa ohjetta hyvälle Sacherille.

Lisää
26.01.2011 19:56 - 26.01.2011 19:56 #8509 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Blogissani olevalla ohjeella oon aina tehny ja tuolla taidettiin koulussakin aina sacherit tehhä.

Lisää
27.01.2011 06:18 - 27.01.2011 06:18 #8523 : Suklaasydän
Suklaasydän vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku

Blogissani olevalla ohjeella oon aina tehny ja tuolla taidettiin koulussakin aina sacherit tehhä.

Ohjeessa lukee, että taikina riittää 20 cm:n vuokaan. Paljonkohan pitäisi aineksia lisätä, jos tekisin sen 24 cm:n vuokaan? 30 % lisää? Vai 1½-kertainen taikina? Kakkujen pitäisi kuitenkin olla kohtuu isoja, että riittävät kaikille vieraille.

Lisää
27.01.2011 14:29 - 27.01.2011 14:29 #8536 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku

Ohjeessa lukee, että taikina riittää 20 cm]Auttaisko tässä tutoriaalissa oleva kakkuvuokakaavio? Sieltä näet kakkuvuokien suhteet.

Lisää
23.07.2011 20:23 - 23.07.2011 20:23 #10420 : maya
maya vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Minä olen tehnyt Sacher-kakun ohjeella, jonka olen saanun Itävallan vaihtoperheeni äidiltä. Olen tehnyt kakun vuokaan, jonka halkaisija on 26 cm. Perheen äiti neuvoi lämmittämään marmelaadin, jotta se on helpompi levittää tasaiseksi ohueksi kerrokseksi kakun päälle. Kuorrutukseen olen laittanut ohjetta reilummin suklaata, jotta se on helpompi levittää.

http://maijanmakia.blogspot.com/2011/03 ... kakku.html

Kakku on muuten mielestäni parasta kolmantena päivänä valmistuksesta.

Lisää
25.07.2011 11:36 - 25.07.2011 11:36 #10431 : Kanelikettu
Kanelikettu vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Mulla on edessä tänään elämäni ensimmäistä kertaa Sacherkakun teko. Googlettelin juuri ohjeita ja huomasin miten montaa eri sorttia niitä on. On sellaisia joihin ei tule väliin mitään täytettä. Osaan tulee appelsiini-, aprikoosi- tai omenahilloa tai marmeladia? Ja osaan tulee jotain suklaisia täytteitä ja jopa johonkin kermavaahtoa.

Menin ihan sekaisin noista kaikista ohjeista. Ymmärsin kuitenkin, että ilmeisesti perinteisen Sacherkakun väliin tulee vain aprikoosihilloa?

Lisää
25.07.2011 17:48 - 25.07.2011 17:48 #10432 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku

Menin ihan sekaisin noista kaikista ohjeista.

Ymmärsin kuitenkin, että ilmeisesti perinteisen Sacherkakun väliin tulee vain aprikoosihilloa?

Näin mä ainakin tekisin, jos hakisin autenttista Sacherkakkua. (tai aprikoosimarmeladia väliin)

Lisää
27.07.2011 15:50 - 27.07.2011 15:50 #10444 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
eipä taida tulla yhtään mitään aidon väliin.. mutta parempaa se musta jollain aprikoosilla on.

Lisää
28.07.2011 05:57 - 28.07.2011 05:57 #10449 : Kanelikettu
Kanelikettu vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku

eipä taida tulla yhtään mitään aidon väliin.. mutta parempaa se musta jollain aprikoosilla on.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sacherkakku

Niin kai se on ihan miten sen haluaa tulkita.

Lisää
25.08.2011 14:45 - 25.08.2011 14:45 #10706 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: sopiva sacherkakunpohja 1.6litran vuokaan?
Moi, tarvitsisin nopeasti apua seuraavanlaiseen ongelmaan:
Minulla on käytössäni vain pieni 1.6 litran vuoka joka on halkaisijaltaan 21cm ja korkeudeltaan 5cm ja minun pitäisi tehdä siihen sacherkakun pohja. Nyt pähkäilenkin mikä olisi sopivan kokoinen taikina tuollaiseen vuokaan niin, että kakusta tulisi mahdollisimman korkea, muttei se kuitenkaan saisi pursota ylivuoasta tai kuivahtaa päältä uunissa. Olen melkolailla leivontanoviisi, enkä tällaista kysymystä ainakaan aikaisemmasta keskustelusta löytänyt. Lisäksi askarruttaa sacherkakussa se, että onko tosiaan lopputuloksen mauan kannalta oleellista tehdä tuo keltuaisen ja valkuaisen erottelu niinkuin joissain ohjeissa vai tuleeko lopputuloksesta ihan yhtä hyvä muillakin keinoin. Ajattelin käyttää seuraavanlaista kotilieden reseptiä:
1. Vatkaa kananmunat ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Sulata margariini. Sulata suklaa vesihauteessa ja vatkaa margariinin joukkoon. Lisää seos munavaahtoon. Sekoita leivinjauhe jauhoihin ja lisää jauhot taikinaan. Kaada taikina hyvin voideltuun, korppujauhotettuun kakkuvuokaan.

2. Paista 175 asteessa noin tunnin ajan tai, kunnes kakku tikulla koitettaessa on kypsä.

3. Anna kakun jäähtyä hetken, ennen kuin kumoat sen ritilälle. Jaa jäähtynyt kakku kolmeen osaan.

4. Sekoita kostutusta varten vesi, hieno sokeri ja maun mukaan tummaa rommia tai vahvaa kahvia. Kostuta kakkulevyt reilusti, sillä valmiin kakun pitää olla mehevä. Levitä väliin aprikoosisosetta.
5. Sulata kuorrutusta varten paloiteltu suklaa vesihauteessa. Lisää voita ja kevytkermaa. Luruttele suklaakuorrutus kakun päälle.

Olisin tosi kiitollinen jos joku jaksaisi vastata tähän kysymykseen. Teen poikaystävän huomisille synttäreille sille yllätyskakkua ja toivoisin, että lopputuloksesta tulisi mahdollisimman hyvä

Lisää
25.08.2011 15:32 - 25.08.2011 15:32 #10715 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: sopiva sacherkakunpohja 1.6litran vuokaan?
Oleellista sacher-kakussa on erottelu, siitä pohjasta tulee paljon maukkaampi niin. Sacher-kakku on kyllä sen verran haasteellinen, joten jos teet sitä ensimmäistä kertaa ja vielä huomiselle pitäisi olla on parempi että noudatat Kotilieden ohjetta. Se on varmaan vähän yksinkertaistetumpi, kuin oikean kakun tekeminen. Sacher-kakkuhan vaatisi ainakin vuorokauden vetäytymisen ennen syöntiä.

Vuoan koosta en kyllä valitettavasti osaa sanoa mitään. Uskoisin kyllä tuon riittävän juuri hyvin, kun yleensä noi lehtien reseptit on mitotettu 24 cm vuokaan ja ne jää vähän mataliksi. Sen takia itse käytänkin melkeimpä poikkeuksetta yhtä kokoa pienempää vuokaa, mitä ohje neuvoo. Ellei toki erikseen ole mainittu, tai nää aineksista että iso kakku on tulossa

Toivottavasti näistä nopeista pohdinnoista on jotain apua.

Lisää
28.08.2011 19:49 - 28.08.2011 19:49 #10741 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: sopiva sacherkakunpohja 1.6litran vuokaan?
Samoilla linjoilla kuin Tekila. Suklaakakkujen teon voi kyllä aloitella ihan vain sekoittamalla suklaa-voisulan munasokerivaahtoon ja siitä jatkaa.

Miun blogissa on sacherin ohje joka sopii 20cm vuokaan, jos sitä uskaltautuu kokeilemaan jossain vaiheessa: http://www.ahonlaita.com/2009/03/sacher_28.html

Lisää
18.01.2012 21:07 - 18.01.2012 21:07 #12097 : Kakkumonsteri
Kakkumonsteri vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Onnistuin wienissä käydessäni saamaan käsiini kirjan, jossa on tarkin kopio kakusta minkä voi saada. Reseptihän on salainen. Resepti on kakkumonsteri blogissani. =)

Lisää
11.02.2012 14:33 - 11.02.2012 14:33 #12525 : Sirkku
Sirkku vastasi aiheeseen: Re: Sacher-kakku
Myö käytiin viime kesänä Itävallassa ja kun käytiin päiväseltään Salzburgissa, piti tietenki päästä hotelli Sacheriin herkuttelemaan aidolla Sacher-tortella Oli muuten ihan oikeasti elämys, jos tulee tilaisuus niin suosittelen. Hauskaa oli myös se, että palanen Sacheria oli itävaltalaisen mittapuun mukaan ihan törkeän hintainen ja törkeän pieni. Kakkupalan koko oli kyllä suomalaisen silmään ihan normaali (muissa kahviloissa koko olikin sitten jotain jättimäisen ja valtavan välimaastosta) ja sen hinta oli 4,90. Että semmosta riistoa Ja siellä oli muuten aprikoosia välissäkin. Myös niiden kaakao oli tosi hyvää

Sivu luotiin ajassa: 0.124 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017