Kakun riittävyys ja täytemäärät

Lisää
30.03.2011 13:21 - 30.03.2011 13:21 #9220 : Nanun
Vastaus käyttäjältä Nanun aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät

Joo varmaan viisainta noin niin ei tarvii lähtee arpoon sitä munien määrää. Ostin ton renkaan ihan sillä ettei tarvii olla miljoonaa eri kokoista kakkuvuokaa, harvemmin kun teen näin montaa kerralla. Nyt vaan sattu kaks tilausta samalle viikonlopulle. Jos teen pohjat tänään niin voinko/kannattaako ne pakastaa tässä välissä kun en täytteitä vielä ostanu, eli täyttäisin ne vasta huomenna tai perjantaina? Ja ei kai sitä pohjaan kahteen kertaan voi pakastaa? En tosin tiedä mikä siinäkin olis viisainta kun koristelen ne perjantai-iltana et on la aamusta valmiit. Tuntuu hölmöltä pakastaa ne yhden yön takia, mutten kyllä ehdi sekä täyttää että koristella kaikkia neljää perjantaina!

Hmm, voinko mä ees täyttää niitä (jo) torstaina, kun ne kyllä syödään heti lauantaina? Ehtiikö ne mennä pilalle? Mä vien kyllä neidin hoitoon mummulle perjantaina koko päiväksi/yöksi et saan rauhassa tehdä, et tietty jos heti aamusta täytän niin ne ehtii jähmettyä illaksi. Ja koristelen sit illalla. Olis vaan kiva hyödyntää päivänvaloa.

Mulla on kerran haettu torstaina (tein pohjista asti kaikki samana päivänä, kun oli uus vuos tulossa) ja syötiin vasta sunnuntaina eli nou hätä niissä on kyllä sen verran sokeria yleensä että ei se pilalle mene! Kun vaan pitää hyvin ettei liian kauaa korista ja aina kun lopettaa niin jääkaappiin takasin, tai jos on ulkona vielä viileä niin ite laitan suvereenisti ikkunan auki ja keittiön oven kiinni=kylmiö. Ite teen yleensä edellisenä päivänä täytöstä ja harvoin pakasta, mut nyt kyllä piti kun tytön 2v synttärit lauantaina ja eilen tein pohjia niin pakkaseen nekin laitoin.

Eli kysymykseen vastauksena, ite tekisin kaikki perjantaina jos koko päivä kerran on aikaa, mutta jos tahtoo jakaa vähän hommia, niin kyllä ne voi hyvin tehdä pohjat ja täytöt jo torstaina ja koristella ilman hengenhätää sitten se kooookoo perjantai kun on aikaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.03.2011 14:20 - 30.03.2011 14:20 #9221 : purppurahelmi
Vastaus käyttäjältä purppurahelmi aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
mulla taitaa olla tollanen samanlainen vuoka kun sulla, siis säädettävä ja 10 cm korkea. Tosi hyvä. Tein juuri itse 8 munan pohjan siihen , l- munilla ja tuli kyllä ihan muhkea, halkaisija oli 28, 30:llä mahtuu kyllä 10 munaa mainiosti ja jos sulla on runsaat emmeet sisällä, niin ihan varmasti siitä 10:llä munalla syö tuo 35 henkeä. ( mä teen muuten sienikakkupohjalla , joten rasvaa tulee sekaan.

Lisää
30.03.2011 14:48 - 30.03.2011 14:48 #9222 : NaMiNaMi
Vastaus käyttäjältä NaMiNaMi aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät

mulla taitaa olla tollanen samanlainen vuoka kun sulla, siis säädettävä ja 10 cm korkea. Tosi hyvä. Tein juuri itse 8 munan pohjan siihen , l- munilla ja tuli kyllä ihan muhkea, halkaisija oli 28, 30]

Olin itsepäinen ja tein siihen sen kymmenen ämmän pohjan. Yks niistä oli kyllä ällä, kun jäi viikonlopulta. Hienosti mahtui ja mahtuu vielä täytteetkin tohon renkaaseen sisään! Onhan se korkeempi kun normivuoat, joten vähän ihmettelin ettei muka mahtuis... Mahtuis varmaan 15 ällän pohjakin.

Lisää
30.03.2011 14:55 - 30.03.2011 14:55 #9223 : Nanun
Ainiin! Piti sanomani, että vanhat irtopohjavuuat joutaas kaatopaikalle kun mullakin se matalampi pyöreästä ja Ah! niin ihana neliö irtoreuna! Silikoni alunen alle ja ei voiteluakaan oikeastaan tarvihe. On kyllä niin paras ostos!

Juu mietin vaan sitä kun sannoit että tahot täyttääkin siinä ja ite oon tottunu että täytevälit on vähintään yhtä paksuja kun pohjatkin niiden välissä, niin tulee tuo 10 cm täyteen siis sillä 5 munan pohjalla 25cm halkasijaltaan olevassa pohjassakin meikäläisellä. Mutta hyvä jos mahtu ja hyvä jos mahtuu täytteetkin! Siksen varmaan käytäkkään vuokaa täyttämiseen... Ei mahu!

Lisää
30.03.2011 16:17 - 30.03.2011 16:17 #9224 : NaMiNaMi
Juu kyllä tohon paksut täytteet tulee. Niinkun aina! Sillä mä meinasinkin et kun tosta tulee täytteineen se 10 cm korkea, ainakin. Ja halkasija 28 cm, niin kyllähän ton nyt luulis riittävän kun voikkariakin on tarjolla.

Mä käytän vaan vuokaspraytä ja ihan normi leivinpaperia alla ja se riittää. Mut toi rengas on kyl loistokeksintö.

Lisää
01.04.2011 17:45 - 01.04.2011 17:45 #9286 : PilviPulla
Vastaus käyttäjältä PilviPulla aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Renkaan puolesta liputan minäkin! Monasti jo huokaillut kakun tullessa uunista, että jeespoks, hyvä hankinta.
Teen usein runsaat täytteet, mutta saan ympättyä kaikki renkaaseen usein niin, että jää vaan ylin kerros "kanneksi" renkaan yläpuolelle. Ja muistaakseni luin käyttöohjeista, että mitään voitelua ei edes tarvita.

Mutta back to business: Teen ensimmäistä kertaa nelikulmaiseen vuokaan (vajaan kääretorttupohjan kokoinen)... Jotta saa reippaan korkeat täytteet, niin onko jollain laittaa osviittaa millaisissa kerma/tuorejuustomäärissä yleensä liikutte? Mulla tulossa 4xFlora vispi, 2x tuorejuusto ja 4xvalkosuklaa, niin ehkä johonkin riittää....

Lisää
01.04.2011 21:26 - 01.04.2011 21:26 #9289 : Nanun

Renkaan puolesta liputan minäkin! Monasti jo huokaillut kakun tullessa uunista, että jeespoks, hyvä hankinta.
Teen usein runsaat täytteet, mutta saan ympättyä kaikki renkaaseen usein niin, että jää vaan ylin kerros "kanneksi" renkaan yläpuolelle. Ja muistaakseni luin käyttöohjeista, että mitään voitelua ei edes tarvita.

Mutta back to business]

Kyllä tolla pitäs jo aika pitkälle päästä!

Ite lisäisin varmaan purkin tai kakskin vielä flora vispiä/kermaa/pari valkuaista vaahdotettuna noihin määriin tuorejuustoa/suklaata (vai oliko noi 100g levyjä?).

Lisää
02.04.2011 12:51 - 02.04.2011 12:51 #9292 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Mä täytin juuri eilen lähes pellinkokoisen kakun valkosuklaamoussella. Neljällä vispi floralla täyte riitti juuri ja juuri kahteen väliin! Valkosuklaata jos käytät, niin 3-4levyä riittää makeuttamaan (tulee muuten ihan äklömakeaa!). Tuorejuustoa vois olla 600g ja tosiaan pari munanvalkuaistakin ehkä kuohkeuttamaan.

Lisää
03.04.2011 13:58 - 03.04.2011 13:58 #9304 : PilviPulla
Tackar och pokkar vastauksista, näistä on paljon apua
Munan valkuaiset on hyvä idis. Omaan hyvinkin iäkäni mukaiseen Barbie-kakkuuni juuri väsäsin meinaan valkosuklaa-Flora Vispi-tuorejuustotäytteen Lemon Curdin kaveriksi niin yön yli muhittuaan tuli aikas tönkköä tavaraa....
Eli levykakkuun valkosuklaa-sitruunatuorejuusto-mustikkasöttöä siis suunnitelmissa, katsoo mitä tulee. Onneksi äiteen toimiston tädit on hyvillään lähes kaikesta makeasta

Lisää
05.04.2011 17:13 - 05.04.2011 17:13 #9322 : PilviPulla
Vielä kerran tyytyväisenä kiittelen valkuaisvaahtovinkistä: kakku oli ollut kuulema ihanan pehmeää (kuvat löytyy blogistani) ja muhkeakin siitä tuli. Muuten samoilla menin kuin edellisessä viestissäni mainitsin, mutta vielä kuusi valkuaista vatkasin kuoheuttamaan vaahtoa. Hyvin pysyi ilman liivatetta, ei mennyt tönköksi ja riitti n. pellillisen kokoiselle kakulle kahteen paksuun kerrokseen.
Ja uutta kakkua putkeen

Lisää
31.05.2011 07:38 - 31.05.2011 07:38 #9718 : serenah
Vastaus käyttäjältä serenah aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Taas kyselemässä oon tekemässä viikonlopuksi yokakkuja 2x 20hlöä, riittääkö 2x 24cm kakkua? Runsailla täytteillä tietysti..

Lisää
31.05.2011 12:41 - 31.05.2011 12:41 #9721 : serenah
eiku 26cm kakut mä teen.. kyllä ne piisaa..

Mut seuraava kysymys koskee hääkakkuja. Eli telineessä olevat aluset ovat 28, 26, 24 ja 18cm halkasijaltaan. Minkä kokoset kakut noihin voi tehdä? Ja pitääkö lautasten olla just sen alusen kokosia tai jos on isommat ni kuin helposti ne keikkaa?

Vieraita tulee n 80 joten mikä määrä siis riittää?

Lisää
01.06.2011 05:41 - 01.06.2011 05:41 #9736 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Itse lasken kakkujen riittävyyden aina munien määrän mukaan. Yksi muna=kolme henkilöä. Jos sinun pitää tehdä kaksi 20 hengen kakkua, tekisin kaksi seitsemän munan pohjaa ja juuri noihin mainitsemiisi 26cm vuokiin.

En ole koskaan vielä käyttänyt tuollaista hääkakkutelinettä, mutta ajattelisin niin, että jos telineessä on alustat valmiina, että vetäisin kakut suoraan sen päälle. Kakkujen alla on siis tietenkin pahvinen kakkualusta. Kakkujen koon valitsisin niin, että reunoille jäisi hiukan tyhjää...ei paljon. Näin olisi minusta kauniimman näköinen. Eli 28cm:n alustalle 26cm:n kakku jne. 80 hengen kakkuhin pitäis saada uppoamaan 27 munaa pohjiin. Kakkuja pitää siis tehdä enemmän kuin mitä kerralla telineeseen mahtuu. Kun kakut tekee pahvialustojen päälle, on ne helppo siirtää sen avulla telineeseen syödyn kakun tilalle.

Lisää
01.06.2011 06:46 - 01.06.2011 06:46 #9742 : NaMiNaMi

eiku 26cm kakut mä teen.. kyllä ne piisaa..

Mut seuraava kysymys koskee hääkakkuja. Eli telineessä olevat aluset ovat 28, 26, 24 ja 18cm halkasijaltaan. Minkä kokoset kakut noihin voi tehdä? Ja pitääkö lautasten olla just sen alusen kokosia tai jos on isommat ni kuin helposti ne keikkaa?

Vieraita tulee n 80 joten mikä määrä siis riittää?

mäkin tekisin 'kokoo pienemmät' koska esim. pursotukset leventää sitä halkaisijaa

Lisää
01.06.2011 07:38 - 01.06.2011 07:38 #9746 : serenah
Joo näin mäkin ajattelin et kokoa pienemmät kakut teen. Ja tod näk teetän siihen lasiset alustat. Mut noita kakkujen kokoja meinasin just et minkä kokosia kakkuja ja monta tarvii et ne riittää kun mun sienikakkupohjat ei mee ihan 1muna on 3 syöjää..

Jos teen 28, 26, 24, 20 ja 15cm kakut ni eiks noi riitä? Mulla menee noihin 23 munaa joista toi 2 munan kakku menee hääparille eli sitä ei voi laskea joten mun munamäärien mukaan (21kpl) noi riittäis vaan 63hlölle..mut siis jos mä tohon teen viel yhen 28cm ni taitaa olla sit liikaa?

Lisää
01.06.2011 09:19 - 01.06.2011 09:19 #9751 : NaMiNaMi

Joo näin mäkin ajattelin et kokoa pienemmät kakut teen. Ja tod näk teetän siihen lasiset alustat. Mut noita kakkujen kokoja meinasin just et minkä kokosia kakkuja ja monta tarvii et ne riittää kun mun sienikakkupohjat ei mee ihan 1muna on 3 syöjää..

Jos teen 28, 26, 24, 20 ja 15cm kakut ni eiks noi riitä? Mulla menee noihin 23 munaa joista toi 2 munan kakku menee hääparille eli sitä ei voi laskea joten mun munamäärien mukaan (21kpl) noi riittäis vaan 63hlölle..mut siis jos mä tohon teen viel yhen 28cm ni taitaa olla sit liikaa?

Tee yks 26 lisää niin sit olis n.85 hlöä. Kun senhän tosiaan voi sit vaihtaa sen kakun siihen telineeseen, tai ei se oo ees pakko olla koko telineessä sen yhden. Laitat sen tavallaan jatkoksi pöydälle, tai pidät varalla. Millainen se teline on? Siis aattelin että jos se alin taso olis niinku melkein pöydän tasolla niin voisit jemmata sinne alimpaan kakkuun enemmän tavaraa.

Lisää
01.06.2011 12:02 - 01.06.2011 12:02 #9757 : serenah
mä en itseasias tiedä vielä millanen se teline on mut 4 kakulle et se isoin tulee jokatapaukses pöydälle..
Ton tutoriaalin mukaan missä on kakkuvuokien riittävyys ni sen mukaan noihin kakkuihin menis 28 munaa eli 84hlöä ja jos vieraista on noin 20 lapsia ni luulis oikeesti riittävän toi 5 kakkua..telineen kakut ja se 28cm.
Mut on seki noloa jos ne kesken loppuu

Morsian oli itse sitämieltä et riittäis pelkät telineen kakut mut kyl ainakin se yks ylimääränen on tehtävä.

Lisää
01.06.2011 12:19 - 01.06.2011 12:19 #9759 : NaMiNaMi

mä en itseasias tiedä vielä millanen se teline on mut 4 kakulle et se isoin tulee jokatapaukses pöydälle..
Ton tutoriaalin mukaan missä on kakkuvuokien riittävyys ni sen mukaan noihin kakkuihin menis 28 munaa eli 84hlöä ja jos vieraista on noin 20 lapsia ni luulis oikeesti riittävän toi 5 kakkua..telineen kakut ja se 28cm.

Morsian oli itse sitämieltä et riittäis pelkät telineen kakut mut kyl ainakin se yks ylimääränen on tehtävä.

No mut häissä on yleensä niin paljon pöperöö et kakkua ei mee niin paljoo kuin pullan ja keksin kera menis. Ja mä ainaki teen aina niin runsailla täytteillä et oon aina tähän mennessä tehny liikaa

Lisää
01.06.2011 19:15 - 01.06.2011 19:15 #9777 : Nanun

Pieni varakakku on aina hyvä, jollei muuta niin pistävät pakkaseen sitten tai vievät töihin kakun jos osottautuu ylimääräseks! Ei kakku kesken saa päästä loppumaan ei.

Lisää
11.07.2011 17:27 - 11.07.2011 17:27 #10157 : serenah
voi elämän karut käpyset sentään! Mä oon ihan pulassa noitten hääkakkujen kans.. Nyt niitä vieraita onkin 85 aikuista ja 20 lasta, mutta morsian sanoi että tehdään 100 hlölle. Eli nyt oon paistanu pohjia 2x 28, 26, 24, 20(laktoositon) ja 15(hääparille) tuleeko noi ikinä riittäämään? olin jo päättänyt ton määrän tehdä ja et se riittää mut aloin taas epäilee.. sanokaa nyt äkkiä joku jotain..

Lisää
11.07.2011 17:52 - 11.07.2011 17:52 #10158 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Kakun riittävyys ja täytemäärät
Nopeasti laskettuna oot tehny jotakuinkin 30 munasta noi pohjat joten jos häissä on kuten yleensäkin runsaat tarjoilut ni pitäis riittää. Paitsi jos tykkäävät kovasti kakuista eikä kukaan uskalla koskea L-kakkuun (laktoositon), vaan pelkästään L-ihmiset ja hääparille on varattu 6 hengen kakku ni vaikea mennä sanomaan. Mutta kuten sanottu, on noloa jos loppuu kesken, ei yksi ylimääräinen 4 munan kakku pahitteeksi ole.

Mie lasken aina tuolla 3 ihmistä per muna (käytän isoja L-koon munia) ja aina on riittänyt.

Tsemppiä urakkaan ja laskuihin!

Lisää
11.07.2011 21:08 - 11.07.2011 21:08 #10160 : serenah
Tää on kyllä niin syvältä tää määrien laskeminen..argh.. mä en tajua ko esim ullan kirjassa tehdään 24cm vuokaan 20hlön kakku 7 munalla ni en tajua miten mun 4munan pohja samassa vuuassa riittää vaan 12hlölle.. ei mee jakeluun sitte millään

Tarvii varmaan sitte tehä viel yks kakku ni riittää varmasti..

Menee muutenki niin putkeen taas että voi hoh hoh.. ensin ei mahtunu 8 munan taikina yleiskoneen kulhoon vaan tuli yli, sit 6 munan pohja tuli 26 vuuasta yli ja tänää sitten vielä toinen 8 munan pohja hyppi tosta 28 vuuasta pihalle.. no onneks ei oo enää ko 6 kakkua tehtävänä huomenna. Tänään sain paistettua 6 pohjaa ja kolmen paisto jäi vielä huomiselle plus koristeita vielä lisää.

Lauantaina siis nää hääkakut, yks synttärikakku ja yks isompi koriste viel toisille synttäreille ja sunnuntaiks onkin sit 40hlölle rippijuhliin kakut.. määä kualen..mut iteppä menin taas lupaamaan..

Lisää
12.07.2011 05:16 - 12.07.2011 05:16 #10161 : Tekila
Vastaus käyttäjältä Tekila aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Jo on kakkuprojektia, toki nähdään kuvat valmiista ja lopputulos miten riitti

Lisää
12.07.2011 08:37 - 12.07.2011 08:37 #10177 : serenah
Jos teenkin 2x28, 26, 24 ja 20cm kakut normina. 15 kakut hääparille ja kahdelle laktoosittomalle. Jolloin normikakkuihin tulis 29munaa.. vai vielä yks varakakku? mun budjetti menee kohta miinukselle ja saan maksaa omasta pussista osan aineista

Juu tarvii laittaa sitten kuvia lopputuloksista jos hengissä selvitään

Lisää
12.07.2011 10:28 - 12.07.2011 10:28 #10181 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Huh, oh...

Tähän väliin täytynee sanoa että mie teen tänä viikonloppuna ööö muistaakseni 70 hengen häihin kakut ja voin hlökohtasesti tarkistella noita tutoriaalin vuokakokoja munamääriin verrattuna. Noi on vaklattu miun kouluaikasista muistiinpanoista ja voi olla että ohjeissa on käytetty M-koon munia. Ja sehän riippuu myös paljon siitä kuinka kuohkeaksi pohjan vatkaa.

Jolloin normikakkuihin tulis 29munaa.. vai vielä yks varakakku?

Mutta kuten sanottu, jos eivät syö överisti ja on runsaat tarjoilut muutenkin niin pitäisi riittää noi 29 munan pohjat!

Kyllä morsian (tai sulhanen) yleensä tietää millaisia vieraita on. Esim. tein kesäkuun alussa kakkuja morsiamen toiveesta 150 hengen edestä ja vieraita oli oikeasti vajaat 100, pari kakkua jäi yli jotka porukka söi aamupalalla rääppiäisissä. Eli jos olisin tehnyt 100 hengen kakut, olisi ne loppuneet kesken. Mutta morsian osasi ohjeistaa hyvin.

Jos siulle ei oo sanottu mitään yliahneista vieraista ni uskon kyllä että nuo 29 munan pohjat riittää!

Sivu luotiin ajassa: 0.394 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017