Kakun riittävyys ja täytemäärät

Lisää
05.09.2010 10:48 - 05.09.2010 10:48 #19636 : serenah
Ois hääkakkua tulossa ja menee hermo kohta tähän ees taas jahkailuun.. ilmotin alunperin et maksimissaa 4 kakkua pystyn tekemään ko jääkaappiin ei mahu ja nytki joudun siskolta lainaa säilytystilaa.. Alunperin oli kutsuttu 50 ja puhetta oli ettei kaikki pääse joten reilu 30 varmaan tulee, no nyt niitä vieraita on sit 60. Mutta siis kysymys on se että riittääkö tolle määrälle varmasti 2x 28cm+24cm+20cm=23 munaa?

Toinen kysymys, onko kukaan kattonu paljon menee täytettä deseinä minkäkin kokoseen kakkuun? mulla 24cm kakkuun menee aika tasan 5dl.. mites muilla? ja kuinka paljon sit isompiin/pienempiin? noin suurinpiirtein

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.09.2010 16:50 - 05.09.2010 16:50 #7131 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Mie käytän aina isoja munia ja kaavaa jotta 1 munasta riittää kolmelle eli 23 munasta riittäis siinä tapauksessa 69 hengelle.

Kurkkaa myös tutoriaalia kakkuvuokien riittävyydestä .

Noista täytemääristä en osaa sanoa, riippuu niin paljon täytteestä. Jos on tuhtia ja paksua tavaraa, menee sitä yleensä enemmän, jos taas ohutta hilloa niin vähemmän. Mimmosia täytteitä ovat toivoneet?

Lisää
05.09.2010 19:29 - 05.09.2010 19:29 #7140 : Kermaruusu
Vastaus käyttäjältä Kermaruusu aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Häissä kakkumääriin vaikuttaa paljon muut tarjottavat sekä se että onko kahvitarjoilu kuinka lähellä ruokaa (jos on ruokatarjoilu). Itse olen aika paljon laskenut/tehnyt häihin kakkuja ja usein saa huomata että kakkuja menee todella vähän. Ei vieraat jaksa syödä hirmu isoja palasia jos on muutakin tarjottavaa. Mitä katsoin mainitsemiasi kakkumääriä /-kokoja niin sanoisin että varmasti riittää nuo kakut! Yhden pienemmän kakun voisi vähentääkin, mutta tuleeko nuo jonnekin kakkutelineeseen, joten "pitää" olla nuo neljä kakkua!

Lisää
06.09.2010 10:06 - 06.09.2010 10:06 #7152 : serenah
Vastaus käyttäjältä serenah aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Ei tuu kakut telineeseen vaan ihan semmosenaan ja tarkotus vaihtaa sit uus ko edellinen syöty.. Pyydettiin viel yhtä kakkua lisää et varmasti riittää eli siis 5 kakkua.. tosi vaikee saada ihminen ymmärtämään et kakun koko on suhteessa syöjämäärään.. oisin alunperin lähteny kolmella mutta teen nyt nuo neljä niin riittää sit ainakin

Täytteeksi laitan diplomaattikreemiä ja mansikkahilloahilloa tai sitten mansikkasurvosta.. tein koekakun hillolla ja siitä tykättiin kovasti et uskallanko sit muuttaa sitä jos ei sit ookkaa niin hyvää

ja juu oon tutoriaalin kattonu, teen sienikakkuja ni noi muna määrät suhteessa vuokaan ei mee mulla noin.. vaan 24cm=4munaa 26cm=6munaa 28cm=8 munaa mut siis samalla kaavalla oon laskenu et muna/3syöjää..

Lisää
07.09.2010 09:24 - 07.09.2010 09:24 #7171 : Tanja
Sienikakuista miulla ei oo kokemusta mut eikös ne nouse enempi uunissa ja oo höttösempää tavaraa? Mut joka tapauksessa kyl nuo mainitsemasi määrät riittää, ja uskallan veikata että riittää ylikin. Varsinkin kun häissähän on yleensä muutakin syötävää kuten Kermaruusu tuossa edellä tuumi.

Täytteet kuulostaa perinteikkään herkullisilta. Mimmosia koristuksia kakkuihin tulee? Laitathan sitten kuvia näytille?

Lisää
09.09.2010 09:04 - 09.09.2010 09:04 #7196 : serenah
Juu kyllä noi riittää kun siellä tosiaan on ruokakin ja heti sen jälkeen kahvit..
Nyt eka pohja uunissa.. 8munaa 28cm vuokaan ja epäilen suuresti että toi kohta hyppii yli tuolta vuuasta..sormet ristiin ettei tuu oli viel 5 munaa l koon munia (niitä ei täälläpäin löydä oikein mistään, sanovat kaupassa ettei niitä oteta myyntiin kun ne hajoo niihin kennoihin kun ovat niin isoja..pyh) Sienikakusta tosiaan tulee isompi taikina ku sokerikakkupohjasta. Hötösyydestä en tiedä mut semmosta ilmavaa ja pehmeetä, ei paljon murene

Kurkkasin uuniin ja pahasti nyt näyttää siltä et vatuiks menee (se on nyt noussu 2cm vuuan yli mut vielä reunat kantaa joten sormet ristiin )

Kermakakkuja tulee ja viininpunasia ruusuja vaan päälle laitan kuvia sitte lauantaina

Lisää
09.09.2010 18:38 - 09.09.2010 18:38 #7208 : Tanja
Jea, piän peukkuja projektillesi!

Lisää
13.09.2010 08:38 - 13.09.2010 08:38 #7244 : serenah
Nyt on kakut syöty
http://serenan.vuodatus.net/blog/2644919/haakakut/

Projekti onnistui ihan jees.. ainut että toi laktoositon kerma ei ollu mun ystävä.. Ja oikeesti ite en ollu niin tyytyväinen kuin olisi voinu olla, mutta onneks vieraat ja itse tilaaja tykkäsi

Lisää
13.09.2010 10:46 - 13.09.2010 10:46 #7252 : Tanja
Käynkin heti blogistasi vaklaamassa.
Oliko kakkumäärä onnistunut vierasmäärään nähden?

Oikean kerman kanssa saa kyllä olla tarkkana. Se on sekunneista kiinni milloin vetää yli.

Lisää
13.09.2010 14:00 - 13.09.2010 14:00 #7268 : serenah
Juu kakut riitti hyvin..pieni pala oli jäänyt, niitä siis syötiin sit vielä illalla itse juhlassa

Toi tais itseasiassa olla vispikermaa mut kuitenki.. ensin ei meinannu vaahtoutua ja sit oliki jo voimaista

Lisää
13.09.2010 17:39 - 13.09.2010 17:39 #7272 : Tanja
Hyvä että riittivät, taisi olla juuri passeli määrä syötäviä!

Toi tais itseasiassa olla vispikermaa mut kuitenki..

Oikealla kermalla tarkoitin juurikin vispikermaa. Kuohukermaa toivottavasti kukaan ei käytä pursotuksiin.

Lisää
16.02.2011 15:48 - 16.02.2011 15:48 #8701 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Miten muunlaisten kakkujen riittävyyden vois laskea? Tarkoitan nyt esimerkiksi jotain tosi tuhtia suklaatryffelikakkua tai vaikka sacherkakkua. Vaikuttaahan siihen tietysti kakun koko. Monelle tuo avatarissa oleva kakku vaikka riittäisi (23 cm:n kokoinen vuoka, suht. matala kakku)? Mä en muista kuinka monta palaa siitä meni.

Lisää
17.02.2011 09:07 - 17.02.2011 09:07 #8702 : Tanja

Miten muunlaisten kakkujen riittävyyden vois laskea? Tarkoitan nyt esimerkiksi jotain tosi tuhtia suklaatryffelikakkua tai vaikka sacherkakkua. Vaikuttaahan siihen tietysti kakun koko. Monelle tuo avatarissa oleva kakku vaikka riittäisi (23 cm]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_smile.gif[/img]

Nää onkin sit vähän hankalempia. Jos vuoan koon mukaan kattoo niin tuohon mahtunee n. 6 munan peruspohja jolloin sen mukaan pitäisi riittää 18:lle hlölle.

Lisää
19.03.2011 18:56 - 19.03.2011 18:56 #9059 : NaMiNaMi
Vastaus käyttäjältä NaMiNaMi aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Mun täytyy nyt tarkistaa kun tuli tilaus kakusta ja ihmisiä olisi 40... Riittääkö kaksi 6 munan kakkua, kun mä yleensä teen semmoisia kunnolla täytettyjä kakkuja? En tiedä onko muutakin tarjolla, kyseessä kuitenkin nelikymppiset, joten luulis että on. Mites jos mä teen iiiiiison kakun noille neljällekymmenelle niin montako munaa ja kuinka hemmetin suuren vuoan se vaatii?

Lisää
20.03.2011 15:07 - 20.03.2011 15:07 #9068 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Mä tekisin kyllä sen kaks kakkua. Jos teet yhden kakun, niin varmaan olisi paistettava yksittäisiä pohjia pellillä. Mulla on nimittäin sellanen iso reunavuoka 30-60cm halkaisijalla ja ei tuohon reiluun 30senttiin mene kuin 10 munan pohja (30-35hlölle). Ja sit jos säätää vuokaa suuremmaksi, niin ei enää uunin leveys riitä (ainakaan meillä)

Lisää
20.03.2011 18:02 - 20.03.2011 18:02 #9074 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
Niin unohdin vastata alkuperäiseen kysymykseen:) Eli mun mielestä kaksi 6 munan kakkua riittää mainiosti (varsinkin jos on tuhdimpia moussetäytteitä)

Lisää
20.03.2011 18:21 - 20.03.2011 18:21 #9078 : NaMiNaMi

Mä tekisin kyllä sen kaks kakkua. Jos teet yhden kakun, niin varmaan olisi paistettava yksittäisiä pohjia pellillä. Mulla on nimittäin sellanen iso reunavuoka 30-60cm halkaisijalla ja ei tuohon reiluun 30senttiin mene kuin 10 munan pohja (30-35hlölle). Ja sit jos säätää vuokaa suuremmaksi, niin ei enää uunin leveys riitä (ainakaan meillä)

Heh, niinjoo se uunikin rajoittaa. Tuli tosta mieleen tää kun ostin Prismasta ison vuoan lasagnee varten. Ukko teki lasagnet ja oli laittamassa vuokaa uuniin kun huomattiin ettei se mennytkään sinne! Onneks oli sellainen teflon versio niin sai pihdeillä taivutettua kahvat niin että se mahtui.

Lisää
21.03.2011 16:11 - 21.03.2011 16:11 #9102 : TaikinaTaivas
Vastaus käyttäjältä TaikinaTaivas aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät

Mun täytyy nyt tarkistaa kun tuli tilaus kakusta ja ihmisiä olisi 40... Riittääkö kaksi 6 munan kakkua, kun mä yleensä teen semmoisia kunnolla täytettyjä kakkuja? En tiedä onko muutakin tarjolla, kyseessä kuitenkin nelikymppiset, joten luulis että on. Mites jos mä teen iiiiiison kakun noille neljällekymmenelle niin montako munaa ja kuinka hemmetin suuren vuoan se vaatii?

Itse teksin 7 munan kakkuja kaksi kappaletta, 26-28cm]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_smile.gif[/img] ja lasken kaavalla 1muna= 3 syöjää.

Lisää
30.03.2011 11:17 - 30.03.2011 11:17 #9213 : NaMiNaMi
Varmistetaas nyt vielä. Eli teen ens viikonlopuksi nyt 50 hengelle kakkua siten että toinen kakku on 35 ja toinen 15 hengen. (Siksi kun juhlat jakautuu sekä päivään että iltaan ja illalla tulee enää n. 15 henkee) Eli toi 35 hengen kakkuko vaatii nyt sitten 12 munaa? Mahtuuko se sitten 28 cm vuokaan? Ostin tollasen säädettävän renkaan jota ajattelin nyt käyttää pohjan paistoon ja myös täytän siihen kun se on toooosi korkea. 10 cm. Vai tarviiko sen olla noin iso kun siellä on voikkarikakkua tarjolla ja pullaa ja keksiä ja... Ja mä teen kuitenkin runsaalla täytteellä. Paljos täytettä se sitten imee, kun ajattelin tehdä appelsiinituorejuusto-kermavaahto -yhdistelmällä sen täytteen?

Muoks. Aattelin et jos 10 munan kakku kuiteski riittäis? Vai? Mä käytän niitä M-koon munia.

Lisää
30.03.2011 12:05 - 30.03.2011 12:05 #9214 : wadelmatassu
Vastaus käyttäjältä wadelmatassu aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät
^Mun suurin vuoka on 29-30cm, enkä kyllä saa siihenkään mahtumaan kuin MAX. 8 munan taikinan L-koon munilla. Sekin on aina siinä ja siinä tuleeko yli kohotessaan.

Mulla on kans viikonlopuksi 50 hlön kakut teon alla, suosiolla teen kaks 25 hlön kakkua

Niin ja vastaus kysymykseen; tekisin 35 hlölle 10 munan (L) pohjan

Lisää
30.03.2011 12:35 - 30.03.2011 12:35 #9215 : NaMiNaMi
Mä en koskaan käytä noita isompia munia... Ja tosiaan kun se vuoka/rengas on 10 cm korkea! Ja saan mä sen kyllä tollasena kolkytsenttisenäkin vielä tonne uuniin mahtuun. Kai se nyt herranjumala tohon mahtuu...

Muoks. Voisin määkin muuten tehdä kaks 25 hengen kakkua mutta kun toivottiin että se illan kakku olis iskemätön... Eli sit mun pitäis tehä kolme kakkua, kaks päiväks ja yks illaks. Eli 20+15+15. Krääh! Se tietty olis helpoin mutta kun sit mulla on 4 kakkua tehtävänä lauantaiksi!

Lisää
30.03.2011 12:45 - 30.03.2011 12:45 #9216 : Nanun
Vastaus käyttäjältä Nanun aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät

Varmistetaas nyt vielä. Eli teen ens viikonlopuksi nyt 50 hengelle kakkua siten että toinen kakku on 35 ja toinen 15 hengen. (Siksi kun juhlat jakautuu sekä päivään että iltaan ja illalla tulee enää n. 15 henkee) Eli toi 35 hengen kakkuko vaatii nyt sitten 12 munaa? Mahtuuko se sitten 28 cm vuokaan? Ostin tollasen säädettävän renkaan jota ajattelin nyt käyttää pohjan paistoon ja myös täytän siihen kun se on toooosi korkea. 10 cm. Vai tarviiko sen olla noin iso kun siellä on voikkarikakkua tarjolla ja pullaa ja keksiä ja... Ja mä teen kuitenkin runsaalla täytteellä. Paljos täytettä se sitten imee, kun ajattelin tehdä appelsiinituorejuusto-kermavaahto -yhdistelmällä sen täytteen?

Muoks. Aattelin et jos 10 munan kakku kuiteski riittäis? Vai? Mä käytän niitä M-koon munia.

En tee koskaan M koon munilla (minu pohja ei oikeen toimi niillä ja kun ei ole vaakaa millä laskea niin luotan äLlän muniin) Ja 25 cm pyöreään vuokaan on mulla ehdoton raja 5 munaa (korkeus 5 cm), 6 tulee yli. Tolla olen siis ruokkinu tosiaan yleensä sen vähintään 20 hlö (kun on reilut täytteet), eli tosiaan jos 28 cm vuokaan tekee niin vois olla 7 munan se isompi? Mut siis uskon että äMmillä saat sen 12 tungettua kyllä siihen, mut siitä tulee tosi korkea, eli sitten joudut unohtaan kyllä sen vuuassa täyttämisen kokonaan..? Tosin mie en koskaan täytä vuuassa muutenkaan joten, eihän se mikään onkelma ole.

Lisää
30.03.2011 12:50 - 30.03.2011 12:50 #9217 : NaMiNaMi
Voi pylly kun menee hankalaks... Mä oon munani jo ostanu joten ämmillä mennään Pitäiskö suosiolla vaan tehä sit kolme kakkua eli 20 henkee + 15 henkee päiväks ja illaks se yks 15 henkee...? Niistä mä ainaki selviän, ja onhan se melko isokin se 35 hengen kakku, eli varmaan helpompi tarjota pienempää kakkua ja sit korkata uus jos loppuu.

Lisää
30.03.2011 12:57 - 30.03.2011 12:57 #9218 : Nanun
Vastaus käyttäjältä Nanun aiheessa Re: Kakun riittävyys ja täytemäärät

Voi pylly kun menee hankalaks...

Mä oon munani jo ostanu joten ämmillä mennään Pitäiskö suosiolla vaan tehä sit kolme kakkua eli 20 henkee + 15 henkee päiväks ja illaks se yks 15 henkee...? Niistä mä ainaki selviän, ja onhan se melko isokin se 35 hengen kakku, eli varmaan helpompi tarjota pienempää kakkua ja sit korkata uus jos loppuu.

Juu mää menisin varmaan kans tolla 20+15+15 systeemillä! Jos vielä on sopivia vuokia enempi niin saa uuniinkin noi pienet yhtäaikaa jos on kaposemmat ja korkiat. Ja yleensä kun mittaa vähän, VÄHÄN, reilusti niin huomaa et kakkuu jää ihan hirveästi jäljelle, joten jos ei kakkua menekkään niin paljoa tai porukkaa ei ole niin paljoa kun piti, niin voi käydä niinkin et saavat pistää yhen kokonaisen kaakun pakkaseen.

Lisää
30.03.2011 13:04 - 30.03.2011 13:04 #9219 : NaMiNaMi
Joo varmaan viisainta noin niin ei tarvii lähtee arpoon sitä munien määrää. Ostin ton renkaan ihan sillä ettei tarvii olla miljoonaa eri kokoista kakkuvuokaa, harvemmin kun teen näin montaa kerralla. Nyt vaan sattu kaks tilausta samalle viikonlopulle. Jos teen pohjat tänään niin voinko/kannattaako ne pakastaa tässä välissä kun en täytteitä vielä ostanu, eli täyttäisin ne vasta huomenna tai perjantaina? Ja ei kai sitä pohjaan kahteen kertaan voi pakastaa? En tosin tiedä mikä siinäkin olis viisainta kun koristelen ne perjantai-iltana et on la aamusta valmiit. Tuntuu hölmöltä pakastaa ne yhden yön takia, mutten kyllä ehdi sekä täyttää että koristella kaikkia neljää perjantaina!

Hmm, voinko mä ees täyttää niitä (jo) torstaina, kun ne kyllä syödään heti lauantaina? Ehtiikö ne mennä pilalle? Mä vien kyllä neidin hoitoon mummulle perjantaina koko päiväksi/yöksi et saan rauhassa tehdä, et tietty jos heti aamusta täytän niin ne ehtii jähmettyä illaksi. Ja koristelen sit illalla. Olis vaan kiva hyödyntää päivänvaloa.

Sivu luotiin ajassa: 0.366 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017