Yleiskoneet!

Lisää
11.02.2014 13:24 - 11.02.2014 13:24 #17561 : nami-hiiri
nami-hiiri vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!

Jaa, jaa... Ukkelit ostavat "vaimolle" yleiskoneita

. Voin tunnustaa olevani niin epämiehekäs, että teenr ruat, pullat ja leivät tähän huusholliin....

Hei, JAK!
Rohkea tunnustuksesi oli kivaa luettavaa ...ja sai poikimaan lisää mietittävää. Teet sitten varmaan kotona kakkujakin ja tuikkaat täytettä väliin ? Olisi kiva leivontahaaste meneillään, joskin ensin olisi kommentoitava vielä lisää, jotta voi ensimmäisen kerran osallistua !
n-h

Voisin lopettaa suklaan syömisen, jos haluaisin, mutta en ole luovuttajatyyppiä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.02.2014 10:07 - 17.02.2014 10:07 #17628 : JAK
JAK vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Noh kakut tulee toki tehtyä, 12v tyttö yleensä kyllä täyttelee ja koristelee. Menee ohi tämän säikeen, mutta penskoille tulee ihan väärä kuva leivonnasta ja ruan valmistuksesta kun katselevat näitä höpö ohjelmia, esim masterchef jne. Yritä siinä sitten selittää, että opettele perusteet ensin. Nythän pyörii joku suomen paras leipomo johon osallistuu lounasravintoloita ja tuomarina toimii keittiömestari Välimäki. Kai tässä maassa nyt leipurimestareitakin tuohon hommaan olisi löytynyt. No se siitä oftopikista. Kenwood on ollut hyvä ostos, toki yhden vaivaimen koneen käyttö vaati taas opettelua.

Lisää
19.02.2014 18:55 - 19.02.2014 18:55 #17633 : Petra
Petra vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Minä menin ostamaan tällä viikolla tuollaisen käytettynä:

Olen jo pidempään miettinyt yleiskoneen hankkimista. Kriteereinäni oli että kone sisältäisi lihamyllyn, makkarasuppilon ja raastinterät normaalien toimintojen lisäksi. Mieluiten edullisesti ja vielä laadukkaalta merkiltä. Ei mitkään ihan pienet toiveet. Enhän minä ihan halvalla päässyt (200 e), mutta esimerkiksi tuon koneen mukana tuleva lihamylly on kokonaan käyttämätön. En malta odottaa palkkapäivää (kiltti myyjä suostui odottamaan reilun viikon) ja koneen saamista. Lammasmakkaraa taidan kokeilla ensimmäisenä. Ou jee!

Lisää
24.02.2014 14:56 - 24.02.2014 14:56 #17647 : gigsu
gigsu vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Mikähän tän hetken myynnissä olevista malleista nyt olisi järkevä hankinta, yleiskone on ollut hankinnassa jo vuosikausia, nyt pari vuotta pärjätty ikivanhalla philipsin jollain mallilla jolla saan pulla- ja sämpylätaikinat hätäsesti tehtyä jos tekee pari taikinaa peräkkäin.
Nyt vain esim. gigantissa on jo useampi malli isolla kulholla mutten mitään selvää eroa näe vertailussakaan mikä siis ostopäätökseen vaikuttaisi. Lisäosia on eri tavoin mutta itse laitteilla ei kai suurempia eroja.

Tarpeen olisi siis ensisijaisesti kone millä pystyy tekemään minimissään litran-puolentoista hiivataikinaa (mieluiten se parin litran taikina olisi aika oleellinen normaaliin käyttöön) ja tuolla käytöllä siis ehdottomasti kestävä ja pitkäikäinen. Tehosekoitin löytyy kotoa, samoin raastinsysteemit jne, eli oikeastaan mitään lisäosia en edes halua, lihamyllyä on joskus kaivattu mutta sitäkin ilman pärjää. Kaksi kulhoa olisi ehkä oleellisin mitä voisi kaivata.

Lisää
24.03.2014 13:31 - 24.03.2014 13:31 #17752 : NeitiHiiva
NeitiHiiva vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Nythän on markkinoilla tuo Obh Nordican Hercules -yleiskone johon saa tietääkseni erilaisia lisäosia. http://www.obhnordica.fi/ruoanlaitto-523.aspx?ProductID=PROD713 Onko jollain kokemusta ko. koneesta ja suosittelisitko ostamaan sitä? Voi suositella myös muita yleiskoneita johon saa lisäosia ja sillä pystyisi vaivaamaan vähintään litran hiivataikinan. Hinta max 400€

Lisää
29.04.2014 21:57 - 29.04.2014 21:57 #17854 : Heli
Heli vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Yleiskonetta käytän ja kaksi konetta on vakkari käytössä Kenwood ja Kitchen Aid

Lisää
24.05.2014 07:34 - 24.05.2014 07:34 #17972 : Vähäflikka
Vähäflikka vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Ilman yleiskoneen helppoutta ja vaivattomuutta en luultavasti leipoisi niin paljon kuin nyt. Onhan se ihan eri vatkata käsi kiinni koneessa, jossa on tehoa 300 kWh tai puuhastella muuta samalla kun yleiskone, jossa on yli kaksinkertaisesti tehoja, vatkaa vaahdot valmiiksi.
Minulla on tapana vatkata kaikki muu yleiskoneella, paitsi hyvin pienet erät ja kermavaahdonkin yleensä vatkaan sähkövatkaimella, jos tiedossa pursotusta. Sähkövatkaimella saa tuntumaaa, milloin se on valmista pursotukseen.
Meiltä löytyy kaksi yleiskonetta: Boschin punainen ( http://www.gigantti.fi/product/kodin-tu ... 1-punainen ) ja Kenwoodin major classic. Tilaa viemässä meillä on kaksi konetta, sillä edellinen, varmaan 20 vuotta vanha kone, meni rikki ja tilalle tarvittiin uusi. Äiti kävi hankkimassa heti ilman sen suurempia mietintöjä Boschin, mutta se osoittautui liian pieneksi. Sillä tosin yleensä teen pullataikinat ja Kenwoodilla muut taikinat.
Kenwoodia suosittelen, todella tehokas on ainakin major classic. Äiti ja sisko valittavat kovasta äänestä, mutta itse en ajattele sen häiritsevän.

Lisää
26.10.2014 16:57 - 26.10.2014 16:57 #18395 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Minun työtasollani kököttää alati valmiina toimintaan Kenwoodin Chef classic. Se on näin kotikäyttöön riittävän suuri. Hankin sen kesän alussa, kun Mustassa Pörssissä oli plussakorttitarjous kyseisestä mallista.
Hankintavaatimuksina minulla oli koneen suhteen teräskulho, riittävästi tehoja ja tilavuutta vähintään puolen litran hiivataikinan vaivaukseen sekä lapavatkain vispilän ja koukun lisäksi. Lisäksi meillä on työpaikalla tuollainen chef classis aavistuksen pienemmässä koossa ja se on osoittautunut kestäväksi masiinaksi, vaikka sitä käytämmekin siellä kuin vierasta sikaa.

Laite on ollut pääpiirteittäin hyvä ja toimiva, vaikken lisäosina tulleita blenderiä ja lihamyllyä olekaan käyttänyt kertaakaan vielä. Tekee hyvin ja nikottelematta sen, mitä pyydetään.
Ainoat miinukset tähän mennessä tulevat oikeasti aika kovasta äänestä (ei kehtaa ihan seiskalta vielä ilahduttaa naapureita) ja siitä, että hiivataikinalla on taipumusta kerääntyä koukun ympärille vaivatessa. Koukussa on onneksi sen verran iso kaulus yläosassa, ettei taikina pääse kiipeämään siitä ylitse. Niinjoo, ja laitteella on taipumusta tanssia pitkin pöytäpintaa hiivataikinaa vaivatessa. Sain sitä hillittyä asettamalla koneen silikonimaton päälle, mutta hieman se silti hivuttelee ja konetta ei oikeastaan voi jättää valvomatta vaivaamaan kuin hetkeksi, ettei se kohta löydy lattialta.

Lisää
29.10.2014 20:27 - 29.10.2014 20:27 #18401 : amanda
amanda vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Mulla on ollut puolisen vuotta käytössä Kenwoodin KM636, ihan vain taikinakoukulla, pallovispilällä ja k-vatkain. Tuli aikoinaan tarpeeseen ja runsaassa käytössä ollutkin, välillä monta kertaa päivässä hinkutettu kulho puhtaaksi ja uutta taikinaa kehiin!
Olin lueskellut ennen ostoa paljon keskusteluja, tätä nimenomaistakin ketjua, ja kriteereinä mulla olikin iso metallinen kulho, jämäkänoloinen runko, suht asiallinen muotoilu että kehtaa pöydällä pitää ja mielellään ei mikään kovin kallis myöskään. No, tämä on ainakin maksanut itsensä jo takaisin niillä kaikilla leipätaikinoilla mitä on vaivannu. Muuten masiina on edelleen loistokunnossa mut taikinakoukun pintakerros irtoilee, muilla Käynyt samaa? Kannattaisikohan noi raaputtaa irti vaan ettei taikinan sekaan joudu?

Lisää
30.10.2014 05:37 - 30.10.2014 05:37 #18402 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!

Muuten masiina on edelleen loistokunnossa mut taikinakoukun pintakerros irtoilee, muilla Käynyt samaa? Kannattaisikohan noi raaputtaa irti vaan ettei taikinan sekaan joudu? ]

Ostitko laitteen uutena silloin puoli vuotta sitten? Koska taikinakoukusta ei todellakaan saisi irrota mitään pinnoitteita!
Millä tavalla olet pessyt taikinakoukun? Käsin vai koneessa? Ymmärsin tosin kenwoodin sivuilta, että mm koukku kestäisi konepesun. http://www.kenwoodworld.com/fi-fi/kaikki-tuotteet/yleiskoneet/chef-major/km636-major-classic?TabSegment=specifications#specifications

Jos laitteen takuu on edelleen voimassa, tuon kaltaiset menee mun mielestä takuun piikkiin. Minusta sinun pitäisi olla oikeutettu uuteen koukkuun, kun menet takuukuitin ja koukun kanssa valittamaan irtoilevista pinnoitteista.
Normaalissa käytössä ja oikein pestynä tuollaista ei pitäisi tapahtua. :/

Lisää
30.10.2014 19:45 - 30.10.2014 19:45 #18405 : amanda
amanda vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!

Jos laitteen takuu on edelleen voimassa, tuon kaltaiset menee mun mielestä takuun piikkiin. Minusta sinun pitäisi olla oikeutettu uuteen koukkuun, kun menet takuukuitin ja koukun kanssa valittamaan irtoilevista pinnoitteista.
Normaalissa käytössä ja oikein pestynä tuollaista ei pitäisi tapahtua. ]

Oho, okei! Kiitos vinkistä. En tullut edes ajatelleeksi takuukorjausta mutta tosiaan, laite on puoli vuotta ihan uutena ostettu ja aina joko käsin tai astianpesukoneen eco-ohjelmalla pesty, jonka luulisi olevan aika koukkystävällinen. HMM mutta koskeekohan tuo "normaalikäyttö" hapantaikinoita? Mitä jos mun hapantaikinat on ollut niin happamia että koukku on siksi syöpynyt

Tämän voi tietenkin jättää mainitsematta siellä kaupassa....

Lisää
01.12.2015 13:04 - 01.12.2015 13:04 #6 : Jauhopeukaloinen
Jauhopeukaloinen vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Onkohan kellään kokemusta Electrolux Assistent EKM4000 -sarjan yleiskoneista? https://m.verkkokauppa.com/fi/product/1 ... e-punainen

Olen tullut siihen päätökseen että jokusen vuoden vanha Boschin koneeni saa väistyä uuden tieltä ja olenkin iskenyt silmäni tuohon Electroluxiin. En kuitenkaan haluaisi ostaa sikaa säkissä vaan kuulisin mieluusti käyttökokemuksia ja mielipiteitä jos jollain sellasia on.

Nykyisessä koneessani ärsyttää eniten se ettei olemattomat tehot riitä kunnolla vaivaamaan edes 2,5 desin pullataikinaa. Haluaisinkin siis koneen, joka tähän pystyisi, edes silloin kerran-kaksi kuussa kun pullaa tai leipää innostun tekemään. (Työkseen kun leipoo niin intoa ei aina hirveästi riitä kotiin asti.. )

Assistent on mielestäni aika halpa ja siksi hieman epäilyttääkin - voiko hyvää saada halvalla? Toisaalta en myöskään ole valmis maksamaan yleiskoneesta sellaisia summia kuin esimerkiksi KitchenAid kustantaisi.

Lisää
20.02.2016 15:47 #20188 : MiaMarika
MiaMarika vastasi aiheeseen: Re: Yleiskoneet!
Minulla on Braunin Multiquick yleiskone. Ihan loistava peruskone. Sillä pärjää kotileipuri vallan hyvin. Ostin koneeni käytettynä, olisiko ollut nippanappa 2 vuotta vanha kun tein tämän löydön ja voin sanoa että onneksi en ostanut uutta. Mikä säästö ja kone on kuin uusi. Niin onnellinen löydöstään :inlove:

Lisää
21.02.2016 20:16 #20195 : Leivontanurkka
Leivontanurkka vastasi aiheeseen: .
Minulla Hercules, hyvä kone. Oli taas kovassa käytössä ravintolapäivää varten XD
En kyllä ole pullataikinaa sillä vatkannut kun tykkään sen tehdä käsin.

Heidi / Leivontanurkka

Lisää
26.02.2016 09:04 #20217 : Milla
Milla vastasi aiheeseen: Yleiskoneet!
Minulla on oikein mukavia lapsuusmuistoja näistä, koska yksi kirkkain mielikuva on siitä että äiti tekee yleiskoneella pullataikinaa. :inlove: Itse en ole kyllä moista vielä hankkinut, tarvetta kyllä olisi mutta tilanpuute on ollut suurin vaikuttaja..

Lisää
29.02.2016 20:37 #20232 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Yleiskoneet!
Talouteemme muutti uusi perheenjäsen - Kenwood Major Premier. Vasta muutaman kerran olen sillä veivannut, mutta äkkiseltään vaikuttaisi kätevältä peliltä. On kyllä hirmu äänekäs Kitchen Aid Artisaniin verrattuna... :blink: Kunhan kone pääsee tehokäyttöön niin kirjoitan muutamalla lauseella kokemuksia.

Sivu luotiin ajassa: 0.118 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017