Tietoa väreistä

Lisää
05.02.2011 09:43 - 05.02.2011 09:43 #19723 : Anonymous
Anonymous loi aiheen:
Heippa!

Olen aivan uusi tällä foorumilla, sillä löysin tämän vasta tänään. Olen käynyt leipuri-kondiittorilinjan amiksessa ja leipurina työskentelen, mutta kakkujen tekoa kaipaan hirveästi. Välillä tutut kyselevät minua kakkujen tekoon ja silloin saan taas innostuspuuskan. Mutta asiaan. Tämä foorumi on aivan loistava, kiitos vain ylläpitäjille! Olen törmännyt täällä moneen otteeseen keskusteluun erityyppisten värien käytöstä, esim. maalauksissa tai marsipaanin värjäämisissä, mutta kaipaisin ihan perustietoa siitä, mitä ovat nämä pasta- ja tomuvärit, miten niitä käytetään ja mistä niitä saa. Yritin etsiä haulla, mutta en löytänyt mitään joka avaisi asiaa tällaiselle kakkuhommista hivenen vieraantuneelle. Väkertelyintoa kyllä löytyisi kovasti, kunpa vain aikaakin! Eritoten maalausvärit- ja tekniikat kiinnostavat kovasti, itse kun olen ainoastaan kaakaomaalausta kokeillut. Toivottavasti tämä tulee nyt oikealle osastolle.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2011 14:04 - 05.02.2011 14:04 #8592 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Tietoa väreistä
Hei Leipurikeiju ja tervetuloa foorumille!

Jätän vastaamisen osaavammille. Tulin mölisemään vain, että voisi olla ihan kiva tutoriaalin paikka tässäkin. Aika perussettiä ja monelle kakkuharrastajan alulle ei niin selvä asia, kun värejä löytyy vaikka minkälaisia.

Lisää
05.02.2011 14:27 - 05.02.2011 14:27 #8593 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Tietoa väreistä
Moikka Leipurikeiju ja tervetuloa foorumille miunkin puolesta!

Tässä taitaisi tosiaan olla aihetta tutoriaalille, silloin tällöin joku ihmettelee samaa asiaa jotta mitä kannattaa käyttää mihinkin.

Kunhan aikaa jää niin voisin perehtyä asiaan tai jos joku haluaisi tehdä vaikka yhden osa-alueen tutoriaaliin (esim. tomuväreillä maalaaminen tms) niin vinkatkaahan niin tehhään homma yhdessä, yksin noissa on aika iso homma!
(Pystyisitkö Leipurikeiju esim. tekemään tuosta kaakaolla maalaamisesta pari opastavaa kuvaa ja vähän tekstiä, sehän olisi yksi hyvä lisä siihen?)

Lisää
25.02.2011 15:10 - 25.02.2011 15:10 #8776 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Tietoa väreistä
Voin hyvinkin ottaa kuvia kaakaomaalaamisesta heti kun saan aikaiseksi/ehdin sellaista harrastaa! Harmillisen vähiin on vain nuo kakkuleipomiset jääneet, mietin että pitäisi aloittaa vaikka jokasunnuntainen kotileipomisharrastus ja kutsua kavereita päiväkahveelle

Tutoriaalia odotellaan!

Lisää
04.03.2011 15:59 - 04.03.2011 15:59 #8905 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Tietoa väreistä
Minä olen kanssa leipuri-kondiittori, ja vasta löytänyt tämän foorumin! On tosiaan olemassa pastavärejä, jauhevärejä, nestemäisiä värejä, tomuvärejä, kristallipulvereita.
Pastavärejä voidaan käyttää marsipaanin, sokerimassan ja vaahtokarkkimassan värjäykseen. Pastaväriä annostellaan vähän kerrallaan, esim coctailtikulla, värjättävään massaan ja pehmitellään massaa käsissä tai tomusokeroidulla alustalla, niin että väri on levittynyt koko massaan tasaisesti.
Pastaväreillä voidaan myös maalata kakkuun, tai koristeisiin viimeistelyä. Kakkuun en ole maalannut, mutta koristeita kyllä. Pastavärejä voi sekoitella keskenään ja haalentaa ja ohentaa väriä tipoilla vettä. Pastavärit ovat erittäin riittoisia!
Tomuvärejä ja kristallipulvereita käytetään lähinnä sokerimassa- marsipaani- tai vaahtokarkkimassakoristeiden viimeistelyyn ja koristeluun. Ne ovat jauheita, joita sivellään siveltimellä pieninä määrinä tehostamaan koristetta. ja antamaan sille elävyyttä. Olen myös kuullut, että niitä voisi käyttää myös esim kermojen tms. värjäykseen, mutta itse en ole kokeillut, ja siihen hommaan varmasti pastavärit ovat riittoisampia, koska nämä jauheet myydään pienissä purkeissa.
Näitä värejä, kuten paljon muitakin ihania leivontatarvikkeita ja välineitä löytyy lähinnä leivontatarvikemyymälöistä ja -verkkokaupoista. Ullan unelma, confetti, kakkusankarit, leipurin putiikki ovat varmaan ne tunnetuimmat suomalaiset verkkokaupat ja myymälät.

Tässä pientä selontekoa, johon varmaan enemmän värejä käyttäneet osaavat lisätä vielä lisää!
P.S. Mm. täältä löytyy tietoa ja ohjeistusta väriaineiden käyttöön:

http://www.unelmaiset.net/blog/category/V%C3%A4riaineet

http://www.confetti.nettihotelli.com/videot/ (ohjevideoita)

http://www.confetti.fi/epages/Confetti. ... %C3%B6n%22

http://www.confetti.fi/epages/Confetti. ... aaminen%22

Toivottavasti oli apua!

Lisää
04.03.2011 16:35 - 04.03.2011 16:35 #8907 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: Tietoa väreistä
Hei tähän voisi lisätä kysymyksen: onko joku maalannut/sävyttänyt/liukuvärjännyt tai sabluunamaalannut noilla srayväreillä (ei blingblingeillä vaan ihan noilla mitä esim Leipurin putiikissa myydään, vähän kuin spraymaali käsittääkseni) ja mitenköhän riittoisia nuo ovat, kun on tosi pieni puteli? Sabluunaa meinasin maalarina kokeilla, mutta ei ole värejä ennää sopivia tuolla, toivottavasti tulee lissää.

Lisää
04.03.2011 19:30 - 04.03.2011 19:30 #8910 : Paula

Hei tähän voisi lisätä kysymyksen]Leipurin putiikissa[/url] myydään, vähän kuin spraymaali käsittääkseni) ja mitenköhän riittoisia nuo ovat, kun on tosi pieni puteli? Sabluunaa meinasin maalarina kokeilla, mutta ei ole värejä ennää sopivia tuolla, toivottavasti tulee lissää.

Mä ostin ton mustan Lontoossa ollessani. Värjäsin valkoista marsipaania ja tulos oli lähinnä harmaa. En sitten tiedä, onko muut värit parempia.

Lisää
05.03.2011 07:04 - 05.03.2011 07:04 #8913 : Nanun

Hei tähän voisi lisätä kysymyksen]Leipurin putiikissa[/url] myydään, vähän kuin spraymaali käsittääkseni) ja mitenköhän riittoisia nuo ovat, kun on tosi pieni puteli? Sabluunaa meinasin maalarina kokeilla, mutta ei ole värejä ennää sopivia tuolla, toivottavasti tulee lissää.

Mä ostin ton mustan Lontoossa ollessani. Värjäsin valkoista marsipaania ja tulos oli lähinnä harmaa. En sitten tiedä, onko muut värit parempia.

Eli pohjaväri vaikuttaa paljon lopputulokseen? Toikin on kyllä tosi hyvä tietää ja voihan sitä hyötykäyttääkin, mutta musta ehkä kannattaa sitten jättää hankkimatta. Vähän harmi kun se olis mullakin ollut ensimmäisenä ja juuri tuolle valkoiselle pohjalle, mutta kiitos tiedosta, säästypä jokunen euro!

Lisää
05.03.2011 09:08 - 05.03.2011 09:08 #8914 : Paula
Tuolta voit käydä katsomassa, mitä tarkoitan harmaalla.

Lisää
05.03.2011 11:19 - 05.03.2011 11:19 #8916 : Nanun
Oi kun tuo on suloinen! Olen ennenkin nähnyt tuon mutta en ole tajunnut että on sprayattu. On kyllä todella vaalea mustaksi!
No, edelleen, on hyvä tietää mitä ostaa jos nyt sitten ostaa. Oliko tuo muuten riittoisaa tavaraa? Kun olin kahtovinani 42g puteli, muttei oikein sprayssä sano mitään tuo gramma kun tuo helmiäinen on ainoa mikä minulla on ollut ja se on 100ml puteli..?

Lisää
05.03.2011 15:35 - 05.03.2011 15:35 #8918 : Paula
Mulla ei ole harmainta aavistusta kuinka riittoisa tuo on. En ole käyttänyt sitä muuhun.

Lisää
29.03.2015 20:33 - 29.03.2015 20:33 #18723 : siili
siili vastasi aiheeseen: Tomuvärit, kristallipuleverit, kimallejauheet ja jauhevärit
Osaako kukaan neuvoa, mitä eroa on tomuväreillä ja kritallipulevereilla? Entä mitä ovat leipurin putiikissa myytävät kimallejauheet ja jauhevärit?

Lisää
06.04.2015 17:15 - 06.04.2015 17:15 #18742 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Tietoa väreistä
Moikka siili ja tervetuloa foorumille!

Siirsin viestisi tänne aiempaan värejä käsittelevään ketjuun. Ehkä löydät aiemmista viesteistä jo hieman apuja?

Mutta siis tomuväri on "mattasävyinen" ja kristallipulveri on "helmiäissävyinen". Siinä niiden isoin ero.
Tomuvärejä kutsutaan toisinaan myös jauheväreiksi. Kimallejauhe taas lienee synonyymi kristallipulverille eli helmiäistomuvärille.

Sivu luotiin ajassa: 0.098 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017