Keittiövaa'an tarpeellisuus

Lisää
23.06.2012 12:02 - 23.06.2012 12:02 #14064 : pikkumurunen
pikkumurunen vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Minä en voisi elää ilman keittiövaakaa. Mittaan nykyään melkein kaiken vaa'alla, koska silloin mitat on tarkkoja. Alkujaan tuo vaaka on hommattu koirien punnitsemiseen

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
24.06.2012 11:41 - 24.06.2012 11:41 #14068 : taikataikinat
taikataikinat vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Mun täytyis hommata digitaalinen vaaka, kaksi mekaanista(?) vaakaa on, mutta toinen ei näytä mitään jos punnittava painaa alle kilon (mikä on kätevää kun ei ole suurtalouskeittiö) ja toinen taas ei heilahda alle 200 g:n
Aiemmin mulla oli hyvä ja toimiva mekaaninen vaaka, mittasi ihan pienetkin määrät mutta lapset keksi miten kiva sitä on ränkyttää ylösalas ja sitten ne myös keksivät käyttää sitä kopitteluun..

Lisää
24.06.2012 11:54 - 24.06.2012 11:54 #14070 : Tilli85
Tilli85 vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Mies osti jokin aika sitten keittiövaa´an pääasiassa hunajan purkittamisen helpottamiseksi mutta itse olen alkanut käyttämään sitä myös leivonnassa. Mietin miten ihmeessä sitä onkaan selvinnyt ennen ilman vaakaa. Sillä niin helppo mitata tarkasti kaikki tarpeellinen

05/15 syntyneen prissessan leipova äiskä. Kynnen aluset useasti myös mullassa puutarhassa vietetyn ajan takia :)

Lisää
02.07.2012 19:21 - 02.07.2012 19:21 #14184 : marsispossu
marsispossu vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Se on ollut ostoslistalla seuraavana jo pitkään, niin kuin moni muukin leivontatarvike asia

Lisää
02.07.2012 19:34 - 02.07.2012 19:34 #14190 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Meille keittiövaaka hankittiin aivan muuta tarkoitusta varten kun leipomiseen tahi ruoanlaitoon. Siis mun oli tarpeellista saada punnittua lankakeriä tarkasti että tiesin ennen sukan neulonnan alottamista piisaako kerä siihen sukkaan vai pitääkö keksiä jotain kommervenkkejä.
Nykyään vaaka kyllä on vahvasti leivonta puuhissa mukana ja musta onkin ihana tehdä leipomuksia sellasilla ohjeilla, joissa määrät on ilmoitettu grammoina. Pieni perfektionisti minussa haluaa mitata aineet justiinsa eikä melkeen Ja siis käytössä digitaalinen, joka mittaa gramman tarkkuudella ja saa siitä ainakin unssitkin vaihtoehdoksi, taisi saada paunatkin. Helpottaa jos joskus ulkolaisilla resepteillä innostuu leipomaan.

Lisää
29.08.2012 18:30 - 29.08.2012 18:30 #14583 : Petra
Petra vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
En ollut tajunnutkaan kuinka tärkeä keittiövaaka mulle on ennen kuin se meni rikki. Mähän olen ihan hukassa ilman sitä. Tarvitsisin sitä myös mm.saippuan teossa lipeän mittaamiseen. Eräänlaista leivontaa sekin tavallaan.

Tilasin Maku-lehden sen takia että saisin kaupanpäällisenä luvatun vaa'an. Maksoin tilauksen saman tien, koska mainoksessa luvattiin että siten tilaajalahjankin saa nopeammin. Kuukausi odoteltu, pitänee kai alkaa soittelemaan vekottimen perään.

Lisää
30.08.2012 13:40 - 30.08.2012 13:40 #14591 : Petra
Ei tarvinnut soitella, tänään tipahti vaaka postista. Mitäs sitä nyt tekisikään uudella lelulla?

Lisää
21.09.2012 08:58 - 21.09.2012 08:58 #14753 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus

Ei tarvinnut soitella, tänään tipahti vaaka postista. Mitäs sitä nyt tekisikään uudella lelulla?

Millainen vaaka tuli lehden mukana?

Lisää
22.09.2012 12:39 - 22.09.2012 12:39 #14763 : Petra
Hyvä vaaka ainakin sen suhteen, että se mittaa ainekset viiteen kiloon asti. Vanha vaakani mittasi vain kahteen, ja välillä olisin tarvinnut järeämpää vehjettä. Vaaka oli myös lempivärini violetti, mikä ei sekään ollut ollenkaan huono juttu.

Vaa'an pitäisi pysyä mielestäni päällä tarpeeksi kauan. Uusi vaaka on pettänyt tämän suhteen kuitenkin kerran, sillä se sammui juuri kriittisellä hetkellä vaikka olin lisäillyt siihen aineksia suhteellisen ripeään tahtiin. Vanha pysyi päällä aina kahden minuutin ajan edellisen lisäämisen jälkeen.

Kesti myös vähän aikaa oppia, että taarausnappulaa painettaessa lukema nollautui vähän viiveellä. Ei mikään kovin iso juttu, mutta ehdin jo aluksi luulemaan että koko taaraustoiminto on rikki.

Lisää
08.10.2012 08:01 - 08.10.2012 08:01 #14900 : PippaloPrinsessa
PippaloPrinsessa vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Mielestäni tarpeeton ruoanlaittoon, mutta tarpeellinen apuväline leivontaan.

Lisää
21.10.2012 16:53 - 21.10.2012 16:53 #15062 : Kokkirouva
Kokkirouva vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Itse tarvitsen todella paljon vakaa ja meillä tuleekin käytettyä sellaisia ohjeita joissa raaka-aineet ovat grammoina. Toki on poikkeuksiakin. Nykyinen vaakani on ostettu 2004 ja palvellut erittäin hyvin, mutta nyt on tullut hankkia uusi. Vaaka alkaa olla ihan loppu ja luottamus ei enää pelaa:) Esimerkiksi munien paino vaihtelee paljon ja mitattuna on sitten aina oikea määrä, kuin esim kappalemäärään luottaminen.

Lisää
02.02.2013 20:58 - 02.02.2013 20:58 #15803 : Sokerihelmi
Sokerihelmi vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Minä pärjäsin pitkään ilman vaakaa ja luullen että grammantarkkuun on vain hifistelyä, mutta semmoinen tuli joskus parisen vuotta sitten hankittua Lidlistä hintaan 9,90e, ja nyt en osaisi olla ilman. Tämä minun vaaka on muovia ja retropunainen (=sopii hyvin keittiööni), digitaalinen, näyttää gramman tarkkuudella, ja saa vaihdettua painoyksikköä grammoista unsseihin ja takaisin (tuo unssiominaisuus on kätevä ulkomaisten reseptien kohdalla, ei tarvitse erikseen muuntaa ensin grammoiksi), punnaa 5 kg:aan asti, takuutakin oli 2 tai 3 vuotta.

Vaakaa tulee käytettyä ja tarvittua jos pitää esim. punnita tietylle määrälle jauhoja tietty määrä nostatusainetta, varsinkin ns. konditoriatuotteissa tämä tarkkuus on tärkeää, se on tullut opittua. Samoin jos tekisi vaikka 3 litran pullataikinaa, niin siinä jos kaikki mittailisi desimitoilla ja ruokalusikoilla, niin olisi jo huomattavia eroja määrissä. Kuiva-aineet voivat myös olla tiivistyneet kasaan, mutta paino ei valehtele, tilavuus taas voi.

Lisää
03.04.2013 07:13 - 03.04.2013 07:13 #16252 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Vaaka on kyllä todella kätevä apu myös esimerkiksi voin mittaamiseen, sillä vaikka siinä paketissa onkin ne grammamäärät, saattaa käsipelillä ottaa jopa kymmeniä grammoja liikaa tai liian vähän. Joissakin leivonnaisissa se vaikuttaa, joissakin ei.

Lisää
08.04.2013 07:10 - 08.04.2013 07:10 #16318 : Mimosa
Mimosa vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Löysin ihan sattumalta oman keittiövaakani anttilan alennuslaarista muistaakseni kymmenellä eurolla.
On tullut käytettyä aika paljon, varsinkin macarons-leivoksia tehdessä. Vaaka on vielä kivan näköinenkin, joten se on melkein aina esillä tuossa keittiön tasolla

Huvitti muuten Prismassa joskus muutama vuosi sitten, kun kyselin myyjältä digitaalivaakojen perään. Käski mennä etsimään osastolta, jossa oli saunatarvikkeita ja lämpömittareita.. No eipä löytynyt!

Lisää
06.09.2013 07:47 - 06.09.2013 07:47 #17039 : Rozaliya
Rozaliya vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
No enpä pärjäisi ilman! Tai jos olis pakko, niin tietysti sitä pärjäisi miten vaan. Mutta kun patterit loppui vaa'asta ja piti tehdä omenhilloa, niin jopa oli vaikea mitata kilo omenoita, kun meidän henkilövaakakaan ei suostunut näyttämään noin pientä määrää. Mieluummin mittaan kaiken vaa'alla, kuin mittakupeilla. Ja kun leivon, en jaksa raahautua kesken kaiken nettiin muuntotaulukoiden ääreen. Tosin on mulla sellaisia pieniä sotkulappuja keittiö täynnä, missä on muunneltu tilavuuksia tai kerrottu reseptejä 1,5 - tai 2- tai 3-kertaisiksi. Niitä pyörii joka paikassa.

Lisää
19.01.2014 19:56 - 19.01.2014 19:56 #17439 : TOFFEEPALLO
TOFFEEPALLO vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Käytän vaakaa lähes joka kerta kun leivon, niin monissa resepteissä määrät grammoina.

Lisää
22.08.2014 17:50 - 22.08.2014 17:50 #18150 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Vaaka on ihan ehdoton ykkösväline keittiössäni, kun leivon. Komppaan aikaisempia keskustelijoita siinä, että jokaisella on oma "henkilökohtainen" desinsä ja tilavuusmittoihin ei näin ollen voi luottaa varsinkaan yhtään isommissa massaerissä.
Leivon aina painoarvoilla ja olen ihan hukassa desimittaisten ohjeiden kanssa. Usein teenkin niin, että joudun ensimmäisellä leivontakerralla kääntämään ohjeen grammoille, että myöhemmin sujuisi helpommin. Vaa'an avulla tulokset ovat myös tasalaatuisempia erä toisensä perään.

Lisää
27.08.2014 17:46 - 27.08.2014 17:46 #18168 : NeitiHiiva
NeitiHiiva vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Itse ostin noin parin kympin Obh Nordican keittiövaa'an jossa on myös millit ja muita yksiköitä. Vaaka on kyllä ollut kovassa käytössä ja auttaa kun pitää punnita esim. marjoja, hedelmiä tms. mutta myös koulun ohjeissa kaikki on grammoina. Onhan se "vähän" tarkempi mitta kuin tilavuusmitat jotka ovat aika suurpiirteisiä.

Lisää
08.09.2014 15:30 - 08.09.2014 15:30 #18201 : VaniljaVilla
VaniljaVilla vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Välttämätön itselläni varsinkin suklaan, voin ja macaronsien valkuaisten punnitsemiseen. Ennen tuli suklaatakin käytettyä leipomiseen vain "noin" määrinä. Eli 200g suklaalevystä laskin montako grammaa yksi pala noin suunnilleen painaa... Kuluttaa aikaa ja aivosoluja Vaaka helpottaa niiin paljon

Lisää
14.09.2014 12:20 - 14.09.2014 12:20 #18235 : amanda
amanda vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Minulla on ollut simppeli Salter Disc -keittiövaaka käytössä kohta vuoden päivät, ja ahkerassa käytössä ollutkin! Yhdessä vaiheessa tämä joutui takuukorjaukseen ja kyllä tuli muutamassa viikossa jo aikamoiset vieroitusoireet kun olin jo niin tottunut punnitsemaan melkein kaiken (esimerkiksi Juurevaa leipää -kirjan herkullisten leipäreseptien kaikki ainesosat ilmoitettu grammoina, ihanan helppoa!). Hankin vaa'an alunperin silloin kun oma poikani oli vielä kovasti kimpussani ja koko ajan sylissä, keittiövaa'an käyttäminen helpotti leivontaprojekteja kummasti kun ei tarvinnut kikkailla mittojen kanssa lapsen roikkuessa siinä sylissä - tiskiäkin tulee paljon vähemmän! En kyllä enää suostuisi elämään ilman keittiövaakaa...

Lisää
07.10.2014 14:14 - 07.10.2014 14:14 #18328 : NeitiLeipuri
NeitiLeipuri vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Mielestäni se on hyvä olla jos enemmän leipoo. Omani maksoi about 20 e, ihan prismasta ostettu tavallinen.

Stop hating and start baking

Lisää
11.12.2014 18:40 - 11.12.2014 18:40 #18522 : sitruunahiiri
sitruunahiiri vastasi aiheeseen: Re: Keittiövaa'an tarpeellisuus
Minä en oikeastaan ole ikinä käyttänyt, mutta nyt sellainen pitäisi ostaa. Ostin nimittäin juolulahjaksi leivontakirjan, mutta huomasin juuri, että siinä on käytetty mittoina ainoastaan grammoja. Löysin clash ohlsonilta va'an, joka maksoi ainoastaan 11e, mietin kuitenkin onko se siis liian halpa ollakseen hyvä. Tigerissa oli vielä halvemmalla, mutta se on varmasti rihkamaa. Vaaka kuulostaakin oikeastaan tosi tarpeelliselta, ehkä pitäisi ostaa samalla itsellenikin

Sivu luotiin ajassa: 0.130 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017