- Vastaanotettu kiitos 0
- Keskustelu
- Leivontafoorumilla tapahtuu
- Leivontafoorumin haasteet
- Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
- Pullahiiricom
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
tän takia en tahtonut lopulta raatiin kun mun mielipiteet olis lähinnä ollut kitkeriä ja kaikki olis suuttunut muhun
tahdon täydellisyyttä.
tästä kilpailusta muuten huomasi taas miten blogikakkumaailmasta puuttuu sellaset eurooppalaistyyliset hienot simppelit kakut minkä tyylisiä vaikka jotkut ph7 ja frambois tekee.. jotenkin amerikkalaismaillinen kakku on se juttu +tietty normi kermakakut
Tosiaan Aleksi, nostan hattua kaikille raatilaisille, kun ovat raatiin suostuneet! Onhan tuo ollut vaikea tehtävä ja vielä omalla nimellään. Uskomattoman monia kakkuja olivatkin kommentoineet. Ja olihan niitä suorasanaisia palautteita ihan levontafoorumilaistenkin kirjallisissa palautteissa. Nämähän ovat niin makuasioita, että se mikä on yhdelle hyvä voi toiselle olla huono.
Nuo laittamasi konditoriat tekevät kyllä mahtavia kakkuja ja voi olla, että juuri sen takia sellaisia ei tässä haasteessa ollut mukana eli osaamista tuolle alueelle ei välttämättä löydy. Mietin, että voihan syynä olla myös se, että monella tämä leivontaharrastus on lähtöisin esim. omien lasten synttäreistä tai syntymästä, jolloin halutaan tehdä lapsenmielisiä kakkuja lapsille ja tämä vie sitten enemmän tuonne Amerikkalaisten kakkujen maailmaan.
Täydellisyyttähän pitää tavoitella, jokaisella vaan on siitä oma näkemyksensä
Ja vielä tuohon Pricillan kommenttiin. Itse ainakin miellän esim. Flora Vispin kermankorvikkeeksi, koska se on keinotekoisesti esilaisilla lisäaineilla tehty valmiste, joka jäljittelee vispikerman ominaisuuksia. Korjatkaa, jos olen väärässä. Ei tällaisesta asiasta nyt kannata mitään sotaa sytyttää!! Jokainen käyttäkööt sitä minkä itse kokee hyväksi. Raadillahan oli oikeus/velvollisuus (kuten meillä leivontafoorumilaisillakin oli omassa äänestyksessä) arvioida kakkuja oman asiantuntemuksen, kokemusten ja mieltymysten perusteella. Tämänhän me kaikki tiesimme, kun kakkumme haasteeseen ilmoitimme.
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
tän takia en tahtonut lopulta raatiin kun mun mielipiteet olis lähinnä ollut kitkeriä ja kaikki olis suuttunut muhun
tahdon täydellisyyttä.
tästä kilpailusta muuten huomasi taas miten blogikakkumaailmasta puuttuu sellaset eurooppalaistyyliset hienot simppelit kakut minkä tyylisiä vaikka jotkut ph7 ja frambois tekee.. jotenkin amerikkalaismaillinen kakku on se juttu +tietty normi kermakakut
Nuo laittamasi konditoriat tekevät kyllä mahtavia kakkuja ja voi olla, että juuri sen takia sellaisia ei tässä haasteessa ollut mukana eli osaamista tuolle alueelle ei välttämättä löydy.
Modernit kakut eivät henkilökohtaisesti oikein kolahda mun makuun. Minusta niissä ei ole mitään tekemistä, laitetaan kakun päälle muutaman hedelmä, marja ja suklaakiehkura ... tietty se mitä laitetaan ja kuinka asetellaan on taidetta mutta silti. Ovat varmasti maultaan ihan superhyviä. Kävin toki vilkaisemassa ph7]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_wink_5683e144d0652.gif[/img]. Ja pitää ottaa huomioon et tuollaisia kakkuja tekevät todelliset ammattilaiset, mestarit ja meistä suurin osa on kuitenkin ihan tavis harrastelijoita.
ja tekemistä löytyy kyllä jos kakussa on 3 eri massaa ja pari eri pohjaa plus se suklaakiehkura joka pitää myös tehdä
- yksi kakkupohja
- yksi rapea pohja
- yksi kermainen täyte
- yksi hyytelötäyte
- sekä perusmousse
- ja pinnassa kiille
- ja päällä nätti koriste
- ja reunatkin pitää koristella
Tai jotain tuonnepäin. Ei ees ph:ssa tehdä ihan noin monimutkaisia, mutta Ranskassa joka konditorioissa on rivikaupalla niiden mittakaavassa "oikeaoppisia" kakkuja.
...ja nyt meen päivittämään omat arvioinnit vielä ammattiraativiestiin.
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Vielä tuosta FV:stä, arvasin et se aiheuttaa ammattilaisissa naaman punehtumista. Jos olisi ollut kisa, jossa kakku luovutetaan johonkin maistelua varten olisin ehdottomasti laittanut kermaa. Nyt kakku kuitenkin tarjottiin mun synttäreillä ja meille maistuu kaikista E-koodeista huolimatta FloraVispi kaikista parhaiten ja se on maistunut jo toistakymmentä vuotta , - 90 luvulla nimi oli muuten Creme Vispi. Mun suuhun se on ihanan kevyttä, neutraalin makuista ja todellakin pursotukseen ihanteellista.
PS. nyt mie lupaan etten enää tähän ketjuun kirjoita, oon täällä hiriköinyt jo ihan tarpeeksi ... tyydyn vain lueskelemaan
Elikkä meillä oli yhteensä yhdeksältä tuomarilta pisteet joka kakulle (osa tuomareista antoi yhteispisteet esim. opiskelijat) ja modet pisteytti jokanen joka kakun ja kaikista modejen pisteistä laskettiin keskiarvo joka sitten lisättiin noihin yhdeksän muun tuomarin pisteisiin joista sitten laskettiin kaikille keskiarvot. Eli modejen yhteispisteiden vaikutus kaikkiaan oli 1/10 (yksi kymmenesosa).
Sen sijaan myö luvattiin kaikki kommentoida kaikkia kakkuja koska oli etukäteen oletettavissa että kaikki raatilaiset eivät todellakaan kommentoi kaikkia kakkuja, näin ollen kommentteja olisi lopulta saattanut tulla vain muutama. Joten kun vieläpä melkein kaikki modet on jonkinlaisia ruoka- tai leivontapuolen ammattilaisia (Paula3 kuului joukkoon hyvän visuaalisen silmänsä ansiosta ) saatiin modejen kommenteista hyvä lisä kommenttiosioon.
Huudelkaa toki jos joku ei ymmärtänyt miun sepostuksista tai jos haluaa vielä jotain lisäselvitystä asiaan.
Miuta nauratti miun kommenttien joukossa, että olisi ollut mukava tietää millainen se keksikerros on? ei tullut sitten mieleen, että se ois kirjoitusvirhe kun kuitenkin koko ajan olin kirjoittanut normikakkupohjasta...oiskohan se ollut se keskikerros kuitenkin
Mutta olipahan kiva lukea kommentteja, josko sitä ottas opiks...
- Kermaruusu
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
seuraavaan samantyyliseen kilpaan toivoisin vähemmän raatilaisia ja niin että kaikilla kilpailijoilla olisi samat "tuomarit". Kiitos kilpailun järjestäjille myös
KKurjaa, että kilpailun jäljiltä on tullut tälläinen negatiivisen palautteen ruotimisketju. Itse en ole ehtinyt vielä kaikkia palautteita lukea, mutta omaani ainakin olin tyytyväinen. Tiedän, ettei kakkuni ole täydellinen, tiesin sen jo postaus vaiheessa. Enkä lähtenyt voittoa hakemaan, vaan hauskaa kilpailua. Ja sen sain. Leikkimielellähän tätä hommaa tehdään. Toki on suuri kunnia voittaa kisa, mutta ei pitäisi silti olla huono häviämään. Ja useinhan palauteessa korostuu negatiivinen palaute, kun annetaan neuvoja miten ja missä petrata. Positiivinen vaan harmillisesti jää helposti sanomatta ja vaikka jotain positiivista olisi sanottukin, niin se helposti hukkuu negatiivisen sekaan.
Mun mielestä ammattilaisraati oli todella hauska idea ja haaste muutenkin todella mielenkiintoinen. Toivottavasti tästä ei nyt jää kenellekään hirveän paha maku tämän jälki kalabaliikin takia.
Kommentit olivat minusta mukavaa luettavaa!
Kiitoksia siis kommenteista kaikille arvostelijoille.
Niin ja näin off topicina; muutama viikko osallistumiseni jälkeen päätin hankkia sen tyllan, kuten kommenteissa sanottiinkin sillä vanhalla veivattavalla oli todella vaikea pursottaa!
Alunperin ostin sen aikanaan halpahallista kun ajattelin etten leivo sen kummemmin tai edes tarvitse pursotinta, niin se harrastus vaan kummasti laajeni. [/size]
- Sitruunamarenki
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mutta sellanen asia, joka mulle nyt tuli mieleen vielä noista ammattilaisten suosimista aidoista aineista, kun ollessani pari vuotta sitten lyhyen aikaa työharjoittelussa pienessä leipomo-konditoriossa, avasi se silmäni kyllä reilusti näille puuhille. ( en siis itse ole alan ammattilainen, leipuri-kondiittorin opintoja mulla on huimat 1/2 vuotta parin vuoden takaa)
Kaikki kakut mitä siellä tehtiin, meni pakastimen kautta, vain koristelut tehtiin samana/edellisenä päivänä ennen myyntiä. Kakkujen välissä käytettiin valmista hyydykejauhe seosta, joka siis kermaan sekoitettiin, makuina mansikkaa tai vadelmaa. Aineksista sanottiin, että ei sen niin väliä mitä ovat kunhan ovat kaikkein halvimpia! Eli mulla ei kauheeta luottoa anteeksi nyt vaan ole ammattilaisiin, vaikka tiedän että tuollaista ei onneksi joka paikassa ole.
Ja pisti silmään tuo Aleksin kommentti, että hän vaatii täydellisyyttä... no niin mäkin vaadin itseltäni ja varmasti moni muukin, mutta harrastelijoilla ja ammattilaisilla se täydellisyys vaan täytyy olla vähän eri luokkaa, tai muutenhan olisi koulutus mennyt hukkaan , vai kuinka...
Ja täällähän osallistujat (ja suurin osa bloggaajista yleensäkin) ovat nimenomaan harrastajia, kuten Tarjuskakin mainitsi, joten huippukondiittoreiden luomuksia (tai siis niiden kaltaisia) ei minusta edes saisi odottaa täällä kilpailuissa näkyvän. Me teemme niitä kakkuja ja leivonnaisia, jotka ovat suomalaisia, pienillä ehkä amerikkalaisvaikutteisilla "mausteilla" ja sydämellä tehtyjä (vaikka onkin vaan "tekokermaa" tms ), joita syödään ja tarjotaan lähes jokaisessa tavallisessa kodissa, lasten ja aikuisten juhlissa ym kekkereissä.
Eikä täällä taida kukaan oikeasti olla loukkaantunut tai pahoittanut mieltään, mutta negatiiviseen kommenttiinkin pitää saada kommentoida ja vastata ja kertoa vaikka syynsä, miksi on johonkin juttuun päätynyt
Mutta nyt mä taas annan tän asian olla...
Tähän on pakko kommentoida tai kysyä että oliko tässä siis liikaa raatilaisia? Ja mitä tarkoitit tuolla että kaikilla olisi samat tuomarit?seuraavaan samantyyliseen kilpaan toivoisin vähemmän raatilaisia ja niin että kaikilla kilpailijoilla olisi samat "tuomarit".
Ehkä tuo kommentointiosuus saattoi hämätä, kun kaikki tuomarithan eivät kommentoineet läheskään kaikkia kakkuja. Syynä tässä on se, että jokaisen tuomarin piti kommentoida vähintään kolmea kakkua, mutta enemmänkin sai kommentoida jos aikaa vaan riitti. Eli siis kaikilla on ollut ihan samat tuomarit, kaikki tuomarit pisteyttivät kaikki kakut, kommentointien määrä vain eroaa hieman toisistaan.
Toivottavasti osasin selittää ymmärrettävästi.
Ja tosiaan, jos jollain on kysyttävää miun kommenteista niin saa rohkeasti kysyä täällä tai laittaa yksityisviestiä!
Kuten edellä jo sanottu, varsinkin sen rakentavan palautteen antaminen on melko haasteellista... kuin myös tietysti sen vastaan otto, joka riippuu myös paljon tavasta jolla palaute on annettu.Joten kiitokset ammattilaisraadille ja modeille (enpä olisi itse halunnut olla teidän pöksyissänne
)
Mutta juu, onhan kaikki huomannu että toukokuun haasteen osallistumisaika on jo alkanut?
enkä myöskään sanonut että ihmisten pitäis tehdä jotain hienoja superkilpailutuotoksia maailmalta vaan miten täällä on vain tätä amerikkaa ja eurooppalaisen tyyliset puuttuu niin selvästi(monet suomiklassikotkin), sellaisia kun näkyy paljon amerikkalaisissakin blogeissa.
pitää muistaa myös että ammattilainen ei välttämättä tiedä ja osaa kun sen saman prinsessakakun mutta hyvin ja nopeasti ja ilman intoa asiaansa... amatööri taas voi tietää paljon laajemmin koska on omasta mielenkiinnostaan niin syvällä asiassa.. omat leivontatietoni on isoksiosaksi ihan amatööripohjalta innon ja yrityksen kautta tulleet.
Liimailevat valmiista massoista ja pohjista linjalla vuosikymmenet kakkuja
Olipa mukava huomata että mun kilpailukakkua ei teilattukkaan, odotin kommenttien tasoon nähden kovaakin haukuntaa, kun esim. en osaa spritsata YHTÄÄN!!!!!
Kiitos kehuista, arvon raatilaiset
Kiva oli osallistua vaikka tiesikin että ei oo saumaa, kun täällä pyörii niin pirun ammattitaitoista väkeä, koulutuksella tahi ilman!
Kiva oli osallistua ja kuulla kommentteja, tosin en oikein tajunnut miksi koristeet oli liian symmetrisesti asetellut... Kerrankin yritin ne laittaa hyvin enkä vain läntätä päälle kuten suurinpiirtein yleensä käy... No tässäpä tätä seliseli-osastoa tällä kertaa... Eikun tekemään [SENSUROITU]. Moro!
muoks. tuh piilotti tuolta toukokuun leipomishaastejutun, että anonyymi äänestys onnistuisi paremmin kuun lopussa [/size]
- Keskustelu
- Leivontafoorumilla tapahtuu
- Leivontafoorumin haasteet
- Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!