- Vastaanotettu kiitos 0
- Keskustelu
- Leivontafoorumilla tapahtuu
- Leivontafoorumin haasteet
- Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
Kiitän nöyrimmästi ammattilaisten kauniista ja kannustavista sanoista. Terhille: itseasiassa ne molemmat välit olivat koostumuksiltaan samanmoisia, valkosuklaa ja mascarponejuusto tekivät siitä toisesta yhtä moussemaisen (liivatelehdet olivat toisessa välissä jämäköittämässä täytettä ihan sen löysän kirsikkasoseen vuoksi).
Onnittelut myös Sitruunamarengille ja Pionille .
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Sitruunamarenki
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Pitää kiittää heti foorumilaisia, kun äänestitte kakkuni voittajaksi , siis KIITOS!!!
Ja kiitokset samoin myös ammattilaisraadille, kun kakkuni tuli kisassa kakkoseksi, KIITOS!!! Ja suuret onnittelut Tarjuskalle ja Pionille!!!
En todellakaan olisi uskonut, että kakkuni pärjäisi tässä kilpailussa, nimenomaan juuri tuon ammattilaisraadin takia... kakkuahan en tehnyt ollenkaan tätä kilpailua silmällä pitäen, vaan lehtijuttuun, johon haluttiin vain kakun kuva. Aluksi minun pitikin tehdä sitä varten styroksikakku, mutta kun unohdin tilata ajoissa pohjat, pitikin sitten tehdä oikea kakku
Ja myönnän suoraan, että kakkua tehdessä huomioni oli todellakin vain ulkonäössä, juuri tuon kuvauksen takia, mutta päätin silti kokeilla väliin jotain muuta, kuin hilloa ja kermaa.
Ammattilaisraadin kommentit olivat mielenkiintoisia, hyvin erilaisia toisistaan ja osa jopa vähän huvittavia... kuten esim nuo minun liljani. Näyttävät siis muovisilta... No, se ehkä oli tarkoitukseni, olisikohan pitänyt laittaa ohjeeseen, että kokeilin tehdä liljoja eri tekniikoilla ja ihan silläkin, jota kommenteissa neuvottiin, mutta minä nyt satun tykkäämään noista, selkeistä, joita ei ole edes yritetty saada näyttämään aivan aidoilta. Minä kun olen viime aikoina alkanut tykätä kukista, jotka selkeästi ovat massasta tehtyjä, en todellakaan tykkää niistä sokerimassakukista, joista on tehty aivan aidon näköisiksi. Minusta aidot kukat ja sokerimassakukat pitää erottaa toisistaan selvästi. Kun aitojakin kukkia voi koristelussa käyttää, jos aitoa ulkonäköä kaipaa. Mutta tämä siis minun mielipiteeni
Se jäi vähän mietityttämään, kun kirjoitettiin että kakussani oli niin paljon valmiita kaupan aineksia... eihän siinä ollut kuin se valmis pussikreemi, muut tein itse... ja sitäkin halusin kokeilla, kun en ole sitä koskaan mihinkään ennen kokeillut
Onkos tää nyt vähän puolustuspuheenvuoro... No, eikös mielipiteet ole täällä tarkoitus kertoa...
Tuosta flora vispistä voisin vielä sanoa, minä kun olen sitä aina puolustamassa Eli, täytteisiin voisi varmastikin joo käyttää oikeaakin kermaa, mutta mulla sitä ei yleensä kotona ole, kun en yksinkertaisesti tykkää sen mausta, ainakaan pursotuksissa. Makuasioitahan nämä ovat. Ja kakkuihin kukaan ei ole koskaan vaatinut minulta oikeaa kermaa.
Niin ja tuo sokerikreemi... Olen saanut sokerikreemin ohjeen Bake and Partylta kolmisen vuotta sitten ja siinä on 250g voita ja 500g tomusokeria, olen tuolla aina tehnyt ja nyt viime aikoina olen vähentänyt sokeria sen takia, että sen saisi paremmin levitettyä. Mutta liikaa sitä ei mielestäni voi vähentää, koska sitten alkaa maistua pelkältä voilta, jota inhoan ( ja margariinia vielä enemmän) Mutta kovin usein en kakkuihin kreemiä laitakaan, marsipaanikakkuihinkin laitan aina kermavaahdon, jos vaan mahdollista.
Muiden kommentteja en vielä lukenut läpi, mutta Tarjuskalta pisti silmään sellainen kommentti, että miten romanttiset ruusut sopivat Tildaan... mullakin on muutama Tilda-kirja, joissa nimenomaan käytetään tosi paljon kankaissa sellaisia ruusu-kankaita, joten eiköhän ne ihan yhteen kuulu...
No, tällaisia juttuja minulle tuli nyt heti tuoreeltaan mieleen. Joku voi ehkä ajatelle, että olen huono ottamaan vastaan kritiikkiä, mutta mielestäni omatkin mielipiteet kannattaa tuoda julki.
Muutkin vaan kommentoimaan kommentteja
- Sokeriperho
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mukavaa kevään jatkoa ja kesän odotusta kaikille. Nyt vaan miettimään toukokuun haastetta... siis jotain suklaata ja jotain likööriä...
-sokeriperho
Raati on kommentoinut kivasti kaikkia kakkuja. Kiitokset kommenteista! Oli todella mukava lukea niitä. Jollekin oli jäänyt epäselväksi mitä kakussani oli vaahtokarkkimassan alla. Piti oikein tarkistaa olinko muistanut kirjoittaa sen reseptiin ja kyllähän se siellä luki, tosin sivulauseessa. Alla oli siis kermavaahto, joka riittää mmf:n kanssa mainiosti.
- Sitruunamarenki
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Luin nyt kaikki kommentit suurinpiirtein läpi.
Sellainen asia pisti kaikista silmään, että flora vispiä, maustettuja rahkoja ym ja yleensäkin kaupan valmiita tuotteita ja esim säilykejuttuja ei "saisi" käyttää...
Keitä varten nämä kaikki sitten on tehty, jos ei kuluttajia...
Ammattilaiset tietysti käyttävät "aitoja" tuotteita, mutta kyllä sitä aika usein esim tv:n ruoka ym ohjelmissa käytetään jotain noista tuotteista ja lehtien resepteissä samoin...
Ja monessa kakussa, jossa oli kukkia koristeena, oli tuo sama josta jo mainitsinkin, eli olisi pitänyt tehdä aidomman näköisiä... entä jos ei tosiaan oikeasti edes halua tehdä sellaisia? Jokainen tekee sellaisia, kuin haluaa.
Ja kuten Tanja totesi, Maija on kommenteissaan ollut todellakin suorapuheinen
Mutta aika tasaväkinen oli kyllä kilpailu ollut, monella oli pisteet tosi lähellä kolmen kärkeä.
Jospa minä nyt jätän tämän aiheen parjaamisen ja jatkan vapun viettoa
Minua huvitti tuo flora vispin käytöstä kommentointi, sillä olen vaan ajatellut että niin "kuuluu tehdä". Kun kerran melkein kaikissa ellei jopa kaikissa lukemissani blogeissa ja kakkukeskusteluissa tuo flora vispi on ollut suuressa suosiossa.
Lämpimät onnittelut vielä kaikille voittosijoille päässeille ja kaikille muillekin kisaan osallistujilla, sillä kommenttien, kakkujen sekä reseptien perusteella jokainen kisaan osallistunut on osaaja
Flora vispin käytöstä on muutes pakko sanoa verran, että meillä käytetään aina sitä, koska KERMA maistuu omaan suuhuni pahalle Samoin voin mausta en tykkää tietyissä yhteyksissä (siis lähinnä jos se maistuu läpi!)
Onnea voittajakolmikolle!!!
Minä sain mielestäni suht asiallista palautetta omasta kakustani. Tosin muutamat kommentit olisi selittynyt lukemalla blogiani -tosin en oleta, että siihen välttämättä on aikaa tai kiinnostusta joka kakun kohdalla. Liivatetta laitoin tietoisesti runsaasti, koska kyseessä oli ensimmäinen kerroskakkuni ja halusin pelata varman päälle. Kuorrute meni ruttuun ja koristeita on siksi paljon (liikaa) peittämässä jälkiä. Mutta toisaalta, en ole mikään kondiittori vaan pelkkä harrastelija -luulisin, että aika tyypillisiä ja yleisiä mokia. Ei kai tää kuitenkaan mikään kondittorikisa ollut, vaan harrastelijoiden "leikkimielinen" kakkukilpailu...
Mutta loukkaannuin kyllä muutamista kommenteista, mitä muiden kakut oli saanut. Ei niinkään ammattilaisraadin vaan modejen kommentit oli aika tylyjä. Toisaalta jos ei tavitse kirjoittaa omalla nimellään ja firmallaan, niin ehkä sitten uskaltaa anonyymisti kirjoittaa vähän suoremmin. Tästä en tykännyt.
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- Sitruunamarenki
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mutta olen Tarjuskan kanssa samaa mieltä noista tarvikkeista. Missään ei kerrottu, että plussaa tulee, jos käyttää mahdollisimman vähän tarvikkeita. Pyydettiin vaan kuvaa niistä, joita käyttää...
Enkä voi olla ihmettelemättä sitä, että ainakin kahdessa eri kakussa annettiin plussaa itsetehdystä lemon curdista... minäkin tein sen itse, mutta onkohan se jotenkin jäänyt epäselväksi ...
Minä en ole mistään siis todellakaan katkera, päinvastoin olen erittäin iloisesti yllättynyt, että kakkuni pärjäsi, mutta ihmettelen aika paljon näitä kaikkien saamia kommetteja, joista osa on mielestäni jopa todella tylyjä, kuten Helmi.fi kin kirjoitti, ollakseen kuitenkin vain harrastelijoiden leikkimielinen kilpailu, jossa ei puhuttu etukäteen, että tulos pitäisi olla ammattilaiskamaa tms.
Mutta kertokaa toki muutkin kilpailuun osaaottaneet mietteitänne saamistamme kommenteista ja palautteesta.
Tuohon Sitruunamarengille kommentoisin että mie ihan rehellisesti unohdin mainita myös siulle plussaa tosta itsetehdystä sitruunatahnasta, huomioin sen kyllä pisteytyksissä.
Ja mitäs muuta käsiteltiin... Flora vispin ja muiden "korvikkeiden", kuten sitruunarahka ja öö vaikka ne valmiit moussejauhepussit, niin näiden käytöstä suurin osa verotti koska ammattilaiset yleensä arvostaa kun tekee mahdollisimman paljon itse alusta loppuun. Hyvä esimerkki on juuri tuo sitruunatahna.
Onhan ne valmisjutut käteviä, ja käytän niitä itsekin, mutta tämmöisessä arviointitilanteessa kun laitetaan kakku ja resepti jalustalle, arvostan aitoja raaka-aineita. Ei siinä sen kummempaa.
Noista välineistä vielä, tuomareita ei ohjeistettu että pitäisi antaa vähistä välineistä hyvät pisteet, tai päinvastoin. Joten olisi ollut vähän hämärää laittaa siitä mitään ohjetta haasteeseenkaan. Esim. Terhiltä taisi tulla pisteitä jos oli tehokkaasti käyttänyt välineitä, kun taas mie rokotin pisteissä jos siellä oli vaikkapa muovisia tyllia joilla ei saa kovin kaunista jälkeä. Tuo välineosasto oli kuitenkin se joka vaikutti vähiten kokonaispisteisiin (5 pistettä, kaikista kolmestakymmenestä).
Jatketaan.
Ja ei nuo ammattilaisten kommentit mun silmään näyttäneet edes tylyiltä, kenenkään kohdalla. Kaikki kommentit olivat nähdäkseni rakentavia ja kannustavia. Se tosin tietysti on, että jokainen antaa kommenttinsa omien mieltymystensä kautta, jolloin täysi objektiivisuus on mahdotonta. Vaikka ollaan harraste pohjalta liikenteessä, ainakin minulle on tärkeää saada kehittävääkin palautetta, jotta voin kehittyä. Harrastuksetkin on minulle sellainen asia, josta saan iloa myös kehittymisen kautta.
Se että pärjäsin kisassa, oli minulle ihan täydellinen yllätys. Jo kakkua postatessa ajattelin että ei kyllä kannattais nähdä tällaista vaivaa tämän kakun takia. =) Monta, omasta mielestä onnistuneempaakin, olen tehnyt. Minulle oman "suosikin" löytäminen oli vaikeaa. Niin montaa kakkua olisi tehnyt mieleni äänestää ja kuitenkin oli pakko valita yksi.
Onnittelut Tarjuskalle ja Sitruunamarengille!!!! Olette voittonne ansainneet! Sekä suuret kiitokset haasteen järjestäjille sekä raatilaisille!
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Noista välineistä vielä, tuomareita ei ohjeistettu että pitäisi antaa vähistä välineistä hyvät pisteet, tai päinvastoin. Joten olisi ollut vähän hämärää laittaa siitä mitään ohjetta haasteeseenkaan. Esim. Terhiltä taisi tulla pisteitä jos oli tehokkaasti käyttänyt välineitä, kun taas mie rokotin pisteissä jos siellä oli vaikkapa muovisia tyllia joilla ei saa kovin kaunista jälkeä. Tuo välineosasto oli kuitenkin se joka vaikutti vähiten kokonaispisteisiin (5 pistettä, kaikista kolmestakymmenestä).
Ammattilaisraati olikin kesittynyt olennaiseen elikkä reseptiin ja kakun ulkonäköön. Lähinnä moderaattoreilla oli kommentointia välineisiin]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_wink_5683e144d0652.gif[/img].
- Tarjan kyökissä
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Itse saamani kommentit olivat mielestäni ihan asiallisia, joskin yksi kommentti kuullosti ikävältä... "moni kakku päältä kaunis"... Koskaan kukaan ei ole tullut sanomaan, jotka oikeasti ovat kakkujani maistaneet, että kakku ei ollut hyvää. Päinvastoin kehuttu, tuskin kukaan pyytäisi kakkuja tekemään jos eivät olisi olleet makuihin tyytyväisiä. Mutta makuasoistahan ei voi kiistellä.
Ja sitten tuo tarvikeasia. Vähän hymyilyttää jos sanotaan että kakkuni tekoon on käytetty paljon välineitä ja ne maksavat paljon... Minulla kun niitä välineitä löytyy joka lähtöön ja tykkään niitä käyttää ja kokeilla. On siinä euro poikineen kulunut mutta so what, voisi sitä rahansa huonomminkin käyttää.
Tämän kakun tein tuota synttärisankaria varten, en siinä vaiheessa ajatellut kisaa kun tein kakkua ja sen takia ohje oli vähän summittainen kun en niin tarkasti aina mittaile tekovaiheessa. Vasta kun kakku oli valmis ajattelin että laitanpa tämän kisaan
Itse tuota flora vispiä suosin koska en kerman mausta pidä.
Jotkut kommetit muiden kohdalla tutuivat aika ikäviltä.
Mutta leivontaintoa kaikille jatkossakin !!
Tiedoksi osallistujille(kin) että oma palautteeni ei lopulta ehtinyt mukaan koska olin katsomassa Taitaja-kilpailuja enkä päässyt tässä viimeisellä viikolla nettiin ihan niin kuin suunnittelin. En siis päässyt pisteyttämäään kakkuja, mutta lupaan kuitenkin antaa jotain kommentteja kaikkien kakuista (puolet tehty jo), lähetän jokaiselle osallistujalle oman arvioni toivottavasti jo huomenna. Käykö?
Ymmärrän varsin hyvin miksi ihmiset käyttää niin paljon tuota flora vispiä, sehän on loistava pursotusominaisuuksiltaan ja keveämpää tavaraa kuin vispikerma. Ja makuasioistahan ei voi kiistellä, itse taas tykkään huomattavasti enemmän vispikermasta kuin flora vispistä.
En tiiä miten muut mutta mie pidän flora vispiä kerman "korvikkeena", vähän samalla lailla kuin leivontamargariinit on voin korvikkeita. Eli käy samoihin käyttötarkotuksiin mutta on halvempaa tavaraa.
Kuten aikaisemmin sanoin, Maija oli melko suorasukainen kommenteissaan, mutta se on kai hänen tyylinsä.(?)
tuh, vaikka topikki on jo lukittu, tietysti voidaan lisätä sinne vielä ne siun kommentit, jahka ne ehdit näpyttelemään!
Enkä usko että kenenkään tarkotus oli mitenkään loukata millään kommenteilla, vaan vaikka raadilta toivottiin rakentavaa ja kannustavaa palautetta, ei sitä juuri kuulunut, joten koitettiin modejen kanssa sitä vähän antaa, jokainen parhaansa mukaan... Uskon kuitenkin että jokainen haluaisi kehittyä harrastuksessaan (tai ammatissaan), ja koitettiin tuoda semmosia juttuja ilmi mitkä ammattilaisen silmään pisti.
Rakentavan palautteen antaminen on aina sellanen juttu mikä pitää osata tuoda oikealla tavalla esille, mieluiten hienovaraisesti, ja vielä antaa siihen rinnalle sitä positiivista palautetta.
Miusta näissä raadin kommenteissa on se hyvä, että kaikki ovat nimellisiä. Nimettömänä on helppo sanoa sellaisia asioita joita ei välttämättä omalla nimellään kehtaa sanoa... Meidän kaikkienhan on seisottava sanojemme takana ja mie ainakin koitin tuoda omat palautteeni julki niin että ne rakentavat osiot ois mahdollisimman "neutraaleja", jos näin voi sanoa. Ettei siis ole niin jotta
"Paistoit kakun liian kuumassa uunissa ja siksi pohja lässähti! En kyllä kerro mikä olisi oikea lämpötila.".
No hieman kärjistetty esimerkki mutta tajusitte varmaan mitä ajan takaa.
Mutta se ei ollut itseisarvo, ja osa tuomareista arvosti laajaa välineistöä, joten olisi ollut harhaanjohtavaa sanoa että pienellä välineistöllä saa enemmän pisteitä. Kun jokainen sai arvioida ja kommentoida välineitä omien mielipiteidensä mukaan.Tiedän, että monta kakkua olisi voinut tehdä pienemmälläkin tavikemäärällä, mutta missään ei tosissaan sanottu, että kekseliäisyydestä ja vaihtoehtoisista ratkaisuista saisi lisäpisteitä.
Olen kyllä samaa mieltä että tottakai niitä välineitä joita on vuosien mittaan hankkinut, täytyy käyttää! Tyhmäähän se olisi ostaa jotain ja jättää se kaappiin lojumaan.
Jännä se on huomata, että oma mielipide saattaa olla täysin toinen kuin ammattilaisten. Leikkimielinen kisahan tämä kuitenkin on, vaikkei siltä aina ihan täällä keskusteluissa tunnukaan.
Alustapitäen jäin seuraamaan mielenkiinnolla tätä täyteasiaa..ja juuri niin kävi, varsinkin meidän bloggareiden kohdalla- että erittäin tavallisella täytteellä oleva kakku sai suuren suosion sen Unelmaisen ulkonäön takia. Tosin, lukiko missään, MILLÄ PERUSTEELLA bloggareiden piti kakkua arvioida, vai oliko arviointiperusteiden tarkoitus olla samat kuin tuomareilla?
Kauniita kakkuja yhtä kaikki ja kivaa oli tehdä/suunnitella omaa kakkua!!
Kyökkipiika Kati
- Pullahiiricom
- Poissa
- Pullanpyörittäjä
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Yksi asia, joka minua hieman on pistänyt silmään niin noissa arvosteluissa kuin myös tässä jälkipuinnissa on ollut se, kuinka perustäyte ei voi olla tarpeeksi hyvää. Olen jotenkin ihmeissäni myös siitä että moussetäytteistä on jo nyt tullut "perustäyte" tai "perinteinentäyte" Mielestäni haasteessa ei etsitty erikoisinta täytettä vaan parasta ja maistuvinta täytekakku kokonaisuutta, jossa maulla oli tärkeä osa (niin kuin kakuissa aina, tietysti).
Toinen silmiin pistävä asia, jota katsoin jo siinä vaiheessa kun kakut ilmoitettiin kisaan oli tuo kermankorvikkeiden käyttö. Täällä jälkipuinnissa vielä "parjataan" kermakakkuja, kun ammattilaiset suosivat TEKSTEISSÄÄN aitoa tuotetta. Itse käytän kermaa ja valintakriteerinä on sekä maku että erittäin tärkeänä tärkeänä E-koodien mahdollisimman pieni määrä. Elintarvikeväreissä noita koodeja on ihan riittämiin, joten enää kakun uumeniin en niitä itse haluaisi laittaa paljoa laittaa (allergiatuotteet asia erikseen). Flora Vispi purkissa on tuoteselosteen mukaan viittä (5) E-koodia. Kerman makuun pystyy kyllä todellakin vaikuttamaan maustamalla sitä vaniljaiseksi! FloraVispi on kyllä siitä ihanteellinen tuote, että sen pursotusominaisuudet ovat mitä loistavimmat (=kaunis pursotusjälki) ja myös siksi että sen vatkaamisessa ei tarvitse olla yhtä tarkka kun kerman kanssa, koska se ei ylivatkaannu.
Leikkimielihän näissä haasteissa tulee muistaa! Harrastelijoita taisi olla suurin osa (vai oliko kaikki?) meistä kakkuhaasteeseen osallistuneista. Jatketaan harrastusta pilke silmäkulmassa ja seuraava haaste jo mielessä
tahdon täydellisyyttä.
tästä kilpailusta muuten huomasi taas miten blogikakkumaailmasta puuttuu sellaset eurooppalaistyyliset hienot simppelit kakut minkä tyylisiä vaikka jotkut ph7 ja frambois tekee.. jotenkin amerikkalaismaillinen kakku on se juttu +tietty normi kermakakut
Noiden lisäaineiden ja E-koodien kanssa en oikeasti jaksa paljonkaan päätäni vaivata, kun ei meillä niin usein kakkua syödä Ja jos tuolle linjalle lähdetään, niin herranjestas, eihän sitä voi leivinjauhettakaan alumiinin takia käyttää ,tosin enhän minä sitä kakkupohjiin pistäkään
- Keskustelu
- Leivontafoorumilla tapahtuu
- Leivontafoorumin haasteet
- Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!