Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!

Lisää
18.03.2010 12:55 - 18.03.2010 12:55 #19512 : Tanja
Huhtikuun leipomishaasteen aihe on mietitty, haasteen säännöt loppusilausta vaille valmiit. Vielä ennen haasteen julkaisua odottelemme parilta ammattilaiselta vastausta heidän osallistumisestaan

Leivontafoorumin huhtikuun leipomishaasteen ammattilaisraatiin!

Haaste julkaistaan reilusti etuajassa jotta kaikilla halukkailla olisi riittävästi aikaa suunnitella haasteleipomusta (ja viestiketju pidetään selvyyden vuoksi lukittuna kunnes virallinen osallistumisaika alkaa 1.4.)! Toivottavasti jo tämän viikonlopun aikana saataisiin lykättyä haaste tulille!

Luvassa on siis jotain aivan uutta, useista alan ammattilaisista koostuva raati jotka arvioivat haasteeseen osallistuneita leipomuksia! Sen lisäksi tietysti äänestetään vanhaan tapaan foorumilaisten kesken ns. "yleisön suosikkii", mutta varsinaiset voittajat valitsee ammattilaisraati.

Edellisistä haasteista viisastuneina olemme nyt viilanneet haasteen kuvausta niin jotta mahdollisilta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin. Toivomme kuitenkin että jos teillä on jotain kysyttävää haasteesta niin älkää epäröikö kysyä!

Sen verran voin paljastaa että haasteen aiheena on jotain mmmakeaa!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.03.2010 15:19 - 20.03.2010 15:19 #4558 : Rottinkiweileri
Tähän mulla riittää pontsit, mutten tiedä riittääkö taidot

Lisää
20.03.2010 20:42 - 20.03.2010 20:42 #4567 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!

Tähän mulla riittää pontsit, mutten tiedä riittääkö taidot

No mikä ettei!

Huhtikuun haaste on nyt esillä! Ja eikun aivonystyrät hyrräämään tulevien täytekakku-urakoiden parissa!
Huomioittehan että osallistumisaika alkaa vasta 1.4.

Ja jos ilmenee jotain kysyttävää haasteen säännöistä tai muusta, niin kysykää rohkeasti! Ei myö purra, ainakaan kovasti ja pääasia olis että haasteen säännöt olisi nyt niin ettei epäselvyyksiä ilmenisi. Ja vaadittu kuvakoko (660 pikseliä leveyttä) on määritelty sen takia jotta ammattilaisraadilla olisi parhaat mahdolliset lähtökohdat arvioida leipomuksia pelkkien kuvien perusteella reseptit apunaan.

Jos joku tarvitsee apua kuvien koiden (taivutetaanko se noin?) muokkaamisessa, ilmoittakoon itsestään tässä ketjussa tai laittakoon empimättä miulle yksityisviestiä! Mie tarvittaessa muokkailen kuvien koot sopiviksi (tietenkään pienistä kuvista ei voi tehdä isompia).

Nyt vielä kuitenkin jännäämään maaliskuun leipähaasteen äänestystä !

Lisää
20.03.2010 22:33 - 20.03.2010 22:33 #4569 : TaikinaTaivas
Tuo kuvakoko aiheuttaa ainakin itsellä nyt päänvaivaa. Olen tähän asti ottanut kuvat suoraan omasta blogistani (480x360) ja Vuodatukseen en saa laitettua kuvia koossa 660 pikseliä leveyttä. Hirveen isona kuvat kyllä halutaan.

Ilmeiseti täytekakun suhteen on ihan vapaat kädet tehdä ihan millainen vaan ... kauheen laaja alue kyllä on, olisin kyllä kaivannut jotain rajausta kun mahdollisuuksia on nyt äärettömät määrät.

Sit pitää kuvata kaikki välineet millä kakun on tehnyt, siis ihan kaikki välineetkö (mitat, yleiskone, nuolija, kakkuvuoka, lusikat, vispilät, palettiveitset, pursotuspussit, tyllat ...), kaikki koristeiden tekemiseen käytetyt välineetkö kans? Mahtuuko edes kaikki pöydälle ja kuvaan? Mitä tällä välineistön kuvaamisella haetaan?

Lisää
21.03.2010 09:44 - 21.03.2010 09:44 #4572 : Sokeriperho
Yhdyn TaikinaTaivaan kommentiin haasteesta eli kiva olis kun olis jotenkin haastetta rajattu. Myös minä olen yleensä liittänyt kuvat blogini kautta, joten kuvakoko on ollut pienempi.

Lisää
21.03.2010 10:26 - 21.03.2010 10:26 #4574 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Ihmisethän näyttää blogeissaan monen kokoisia kuvia. Alkuperäiset kuvakoothan ovat kyllä varmaan järestään paljon isompia kuin 660 pikseliä, joten sinällään sen ei pitäisi tuottaa vaikeuksia. Ihan siinä mielessä tuo "iso" kuvakoko olisi hyvä, jotta ammattilaisilla olisi parhaat mahdolliset lähtökohdat arvosteluun kuvien perusteella.
Vai mitä tuumitte?
Isot kuvathan olisivat kaikille eduksi, niistä saa paljon paremmin tiirailtua yksityiskohtia!

Voisin tarkentaa hieman myös mitä välineillä haetaan.
Olisiko tämä nyt ymmärrettävästi kirjoitettu?

1 kuva jossa näkyy kaikki käyttämäsi välineet kakun koristeluun, pursotuksiin, spritsauksiin ja muihin ulkonäköön vaikuttaviin asioihin liittyen (ei elintarvikkeita vaan työskentelyyn käytetyt välineet, uunia, yleiskonetta, mittoja, vuokia lukuunottamatta)

Hyvä, kysykää ja kommentoikaa vaan lisää, nää on just sellasia kommentteja joiden avulla saadaan selvyys haasteeseen!

Ja tuosta aiheen "laajuudesta", eikös se ole mukavaa että saa tehdä juuri sellaisen täytekakun kuin haluaa. Ilman mitään rajoituksia.

Lisää
21.03.2010 10:35 - 21.03.2010 10:35 #4575 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!

ja Vuodatukseen en saa laitettua kuvia koossa 660 pikseliä leveyttä. Hirveen isona kuvat kyllä halutaan.

Saa Vuodatukseen laitettua vaikka minkä kokoisia kuvia. Muokkaa vaan ensin jollain kuvankäsittelyohjelmalla oikean kokoiseksi. Vai ymmärsinkö väärin mitä tarkoitit?

Lisää
21.03.2010 15:18 - 21.03.2010 15:18 #4580 : TaikinaTaivas

ja Vuodatukseen en saa laitettua kuvia koossa 660 pikseliä leveyttä. Hirveen isona kuvat kyllä halutaan.

Saa Vuodatukseen laitettua vaikka minkä kokoisia kuvia. Muokkaa vaan ensin jollain kuvankäsittelyohjelmalla oikean kokoiseksi. Vai ymmärsinkö väärin mitä tarkoitit?

Kyllähän Vuodatukseen saa tietty valokuvakansioon laitetua vaikka kuinka isoja kuvia kun valikoi siinä tallennusvaiheessa et ei skaalausta. Isot kuvat eivät vaan mahdu blogisivulle, tulevat yli . Mie muutin kuvan koon seuraavasti. Menin ensin kuvat tiedostoon, sieltä oikeasta kansiosta etsin tarvittavan kuvan, klikkasin hiiren oikealla korvalla ja valikoin avaa sovelluksessa -> Microsoft Office Picture Management ja siellä muutin kuvakoon leveydeltään 660 pikseliä. Sit tallensin kuvan vuodatuksen kuvakansioon ja valitsin tallentaessa ei skaalausta. Sikäli mikäli osallistun kisaan siirrän kuvat blogikirjoituksen sijasta sivuille josta sit saan ominaisuuksista tarvittavan osoitteen tänne .

Lisää
21.03.2010 20:06 - 21.03.2010 20:06 #4591 : aleksi
Vastaus käyttäjältä aleksi aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
miksen mä ole raadissa kun olen sentään ammatti kondiittori

mut jo aika kuumottava kisa.. blogi kakut kun on aika eri kamaa kun "oikea" konditorismi.. ei välttämättä huonompaa mutta täysin erillaista

Lisää
21.03.2010 20:43 - 21.03.2010 20:43 #4594 : TaikinaTaivas

miksen mä ole raadissa kun olen sentään ammatti kondiittori

mut jo aika kuumottava kisa.. blogi kakut kun on aika eri kamaa kun "oikea" konditorismi.. ei välttämättä huonompaa mutta täysin erillaista

Niin justiinsa, miksi Aleksia ei ole kysytty raatiin ??? Ammattilainen ja aktiivijäsen (Aleksilla ja mulla muuten eniten kommentteja emojen jälkeen) .

Mulla jo muuten aikas hyvä kakkuidea, tässä ehtii vielä sitä muhia mielessä ... uskaltaakohan niitä koristeita aloittaa tekemään ensi viikolla, taidan varmuuden vuoksi aloittaa vasta 1.4 . Siihen tarvikekuvaan tulee mulla joka tapauksessa hirveesti tavaraa, jos laitan kaikki mitä oon käyttänyt koristeiden tekemiseenkin.

Lisää
22.03.2010 07:39 - 22.03.2010 07:39 #4602 : Pricilla
Vastaus käyttäjältä Pricilla aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Aaahh, ihana aihe. Mä ajattelen kyllä niinpäin, että kyllä on raadilla vaikeuksia valita voittajaa kun tulee taatusti todella erilaisia kakkuja Onneksi ensi kuu on vielä suurinta synttärisesonkia, niin varmana kakkuja tulee väännettyä ihan ilman haastettakin

Lisää
22.03.2010 08:56 - 22.03.2010 08:56 #4604 : TaikinaTaivas

Aaahh, ihana aihe. Mä ajattelen kyllä niinpäin, että kyllä on raadilla vaikeuksia valita voittajaa kun tulee taatusti todella erilaisia kakkuja

Sepä se kun ei oo mitään yhteistä tekijää kilpailutöillä kuin et ovat täytekakkuja. Kilpailuissa pitäis olla myös esillä lista siitä mihin tekijöihin raati kiinnittää huomiota, ikäänkuin arviointikriteerit.

Lisää
22.03.2010 14:18 - 22.03.2010 14:18 #4609 : tuh
Vastaus käyttäjältä tuh aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Mä voin ehkä vihjata että arviointikriteereitä on mietitty ja Tanja varmaan laittaa ne esille lähipäivinä.

Itse en tähän(kään) haasteeseen osallistu kun on toi moderaattorin leima otsassa, mutta antaisin vinkin että kannattaa ajatella täytekakkua kokonaisuutena ja keskittyä ulkonäön lisäksi paljon myös siihen mitä sisältä löytyy, täytekakun määritelmää ei ole pakko ottaa tosi kirjallisesti (kakkupohja-floravispi-mansikkahillo), joten tässä kuussa meillä on tosiaankin kunnon haaste kun kaikki saa näyttää mitä osaa .

Että onnea matkaan osallistujille ja tästä tulee varmaan hieno kakkukuu.

Lisää
22.03.2010 14:34 - 22.03.2010 14:34 #4610 : namia
Vastaus käyttäjältä namia aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Jes! Kerrankin haaste johon mullakin on hyvä mahdollisuus osallistua!

Lisää
22.03.2010 14:56 - 22.03.2010 14:56 #4612 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Tähän miekin haluun osallistua. Ja just tulossa oman rinsessan juhlat! Jei!

Lisää
22.03.2010 15:01 - 22.03.2010 15:01 #4613 : Paula
Vastaus käyttäjältä Paula aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!

Mä voin ehkä vihjata että arviointikriteereitä on mietitty ja Tanja varmaan laittaa ne esille lähipäivinä.

Ehkä nuo vaadittavat kuvat antavat myös osaltaan vihjettä.

Lisää
22.03.2010 19:03 - 22.03.2010 19:03 #4622 : PAMPULA
Vastaus käyttäjältä PAMPULA aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
HUH!

Mahtavia tuloksia ihan varmasti tulossa. Jotenki tuntuu että uskaltaakohan sitä ite edes yrittää, noin järeästä kalustosta raati kasattu!

Jep, mutta onhan meillä nyt ristiäiset tulossa, sinne joka tapauksessa sen täyskärin teen. Tämän vauvan kanssa on nyt tutusteltuniin kotona kuin osastolla ettei viimekuun haasteeseen muistanu eikä ehtiny miettiäkään leipomusta.

Mutta johan on nyt jännittävä haaste, tais jäähä suuki auki ku luin haastetta

Lisää
22.03.2010 19:44 - 22.03.2010 19:44 #4623 : TaikinaTaivas

Ehkä nuo vaadittavat kuvat antavat myös osaltaan vihjettä.

Mie oon vissiin vähän hidas, kun ei vaadittavat kuvat mulle oikeestaan anna mitään vihjettä. Kakusta tietty pitää ottaa kokonaiskuva ja sit yksityiskohtia, mutta tuo tarvikkeiden kuvaaminen ei oikeestaan aukene mulle ollenkaan. Minusta kakusta pitäisi ottaa myös leikkauskuva, jotta näkee miltä sisältö näyttää. Mulla kakuissa yleensä aikas paljon yksityiskohtia ja siksi onkin vaikea kuvata jotta kaikki näkyvät katsojalle .

antaisin vinkin että kannattaa ajatella täytekakkua kokonaisuutena ja keskittyä ulkonäön lisäksi paljon myös siihen mitä sisältä löytyy, täytekakun määritelmää ei ole pakko ottaa tosi kirjallisesti (kakkupohja-floravispi-mansikkahillo), joten tässä kuussa meillä on tosiaankin kunnon haaste kun kaikki saa näyttää mitä osaa

.

Mie en osaa tehdä mitään erikoisia täytteitä kakkuun . Meillä kun tykätään perus kerma-hillo linjasta ja niitä on pyytäneet myös "tilaajat". Onhan sitä tullut lykättyä joskus vaahdon sekaan suklaata tai jotain tuorejuustoa/maustettua rahkaa, mutta tässä taidetaan tarkoittaa jotain tosi erikoisuuksia ja hienouksia. Pitääpä tätä nyt tosissaan miettiä.

Lisää
22.03.2010 20:48 - 22.03.2010 20:48 #4625 : Tanja
Arviointikriteerejä vielä mietittiin mutta nyt ne on saatu päätettyä ja ovat nyt pääpiirteittäin esillä haasteessa. Eli arvioidessa annetaan pisteytykselle painoarvoa seuraavasti:

- resepti ja maku 50%
- ulkonäkö 33%
- tarvikkeet 17%

Jotenki tuntuu että uskaltaakohan sitä ite edes yrittää, noin järeästä kalustosta raati kasattu!

Kun aikaisemmin höpistiin foorumin haasteista, mie sain ainakin sen kuvan et monen mielestä ois jännä idea tää ammattilaisraati. Kuten tuossa edellä mainittiin, kerrankin haastamme ihmiset pistämään kaikki taidot peliin, itseään turhaan vähättelemättä!

Mie en osaa tehdä mitään erikoisia täytteitä kakkuun

. Meillä kun tykätään perus kerma-hillo linjasta ja niitä on pyytäneet myös "tilaajat". Onhan sitä tullut lykättyä joskus vaahdon sekaan suklaata tai jotain tuorejuustoa/maustettua rahkaa, mutta tässä taidetaan tarkoittaa jotain tosi erikoisuuksia ja hienouksia. Pitääpä tätä nyt tosissaan miettiä.

Elä nyt päätä puhki sentään mieti! Nyt arviointikriteerit on esillä, joten toivottavasti niistä saa jokainen vähän osviittaa miten iso vaikutus vaikkapa ulkonäöllä tai sillä reseptillä on. Ja raadissa on melko laaja skaala ammattilaisia niin iän kuin alalla olon suhteen, joten luulen että myös raatilaiset arvostaa eri asioita noissa kriteereissä. Ja sekös tästä jännää tekeekin, ei voi tietää etukäteen kuka arvostaa mitäkin (ainoastaan kriteereiden pisteytyssuhteet on valmiiksi määritelty)!

Odotan herkullisia reseptejä ja henkeä salpaavia taideteoksia ilmestyvän tukka putkella haasteeseen kun huhtikuun päivät alkaa vilistää...

Olisi myös mukavaa että kynnelle kykenevät ilmoittelisivat omissa blogeissaan huhtikuun täytekakkuhaasteesta!

Lisää
22.03.2010 21:03 - 22.03.2010 21:03 #4628 : Sirkku
Vastaus käyttäjältä Sirkku aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Mie ainakin ootan tosi innolla kaikkia haasteeseen tulevia täytekakkuja Voin kuvitella, miten erilaisia ja upeita luomuksia huhtikuu tuo tullessaan!

Lisää
23.03.2010 10:24 - 23.03.2010 10:24 #4633 : tonttoli
Vastaus käyttäjältä tonttoli aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Mikä haaste!

Ideoita on niin paljon ja intoa, mutta mitäpä sitä lähtisi oikein toteuttamaan..
Se on kyllä totta, niin kuin monet ovat tässä sanoneet, että aihe on aika laaja. Mutta eiköhän tuo kerro jo aika paljon, että maku vaikuttaa eniten arvioinnissa.

Olisihan se tietysti mielenkiintoista tietää mitä niissä välineiden arvioinnissa haetaan. Pitäisikö olla mahdollisimman paljon eri välineitä käytetty tai mahdollisimman vähän ja silti hieno ulkonäkö. varmaan selviää viimeistään silloin, kun voittajakin ratkeaa. Mutta hankaloittaahan se suunnitelmia, kun ei osaa arvata, mitä raati hakee takaa. Niinkuin yleensä tämäntyyppisissä kilpailuissa.

Ainiin. Viestien määräkin pitäisi ensin saada kahteenkymmeneen

Tanja yhdisti kaksi perättäistä viestiä.

Lisää
23.03.2010 12:59 - 23.03.2010 12:59 #4642 : Isabel
Vastaus käyttäjältä Isabel aiheessa Re: Keskustelua huhtikuun leipomishaasteesta!
Myönnän, en lukenut ihan kaikkia kommentteja, mutta musta olis noitten tarvikkeitten sijasta ollu kivempi leikkauskuva kakusta! Siis, että näkee millanen on sisältä täytteet yms.. Ymmärrän ison kuvakoon yksityiskohtien katselemiseen, mutta tarvikkeita en tajua. :O

Lisää
23.03.2010 13:27 - 23.03.2010 13:27 #4643 : Rottinkiweileri
Haastava haaste ja keskustelu käy kuumana vaikkei ole edes kilpailu alkanut. Minusta kakussa on tärkeintä MAKU ! Feikkikakut ovat ihan erikseen. Blogeissa pyörii jo nyt niin upeita kakkuja, että mitä tuleman pitää, jännityksellä odotan Kiinnostuksella odotan tuotoksia. Onko tarvikeiden kuvaamisen tarkoituksena "vähemmällä enemmän" eli mielikuvituksen käyttö?

Lisää
23.03.2010 13:32 - 23.03.2010 13:32 #4644 : TaikaKokki
Huikea haaste! Leipähaasteeseen en valitettavasti kerennyt, mutta ehtisinköhän tähän. Raati on kieltämättä aika arvovaltainen ja se tekee haasteen entistäkin haastavammaksi. Kuinka tehdä heihin vaikutus...? Hmmmm...

Lisää
23.03.2010 14:01 - 23.03.2010 14:01 #4646 : Paula

Myönnän, en lukenut ihan kaikkia kommentteja, mutta musta olis noitten tarvikkeitten sijasta ollu kivempi leikkauskuva kakusta! Siis, että näkee millanen on sisältä täytteet yms..

Tämä kävi kyllä mielessä. Moni kuitenkin tekee kakun jollekin toiselle, joten leikkauskuvan vaatiminen saattaisi rajata liikaa osallistujien määrää.

Sivu luotiin ajassa: 0.325 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017