Leipomusten valokuvaaminen

Lisää
22.04.2012 17:46 - 22.04.2012 17:46 #19935 : Pippurinen
Pippurinen loi aiheen:
Oli vähän vaikea arpoa että mikä olisi paikka foorumilla tällä aiheelle mutta kokeillaan nyt sitten tätä koska kyllähän tuo kuvaaminen bloggaukseen kuuluu

Elikkäs olisin kysynyt teiltä jotka blogeja pidätte että muokkaatteko ottamianne leipomusten kuvia jotenkin? Taustaa esimerkiksi. Jos muokkaatte niin millä ohjelmalla? Entä mitkä ovat teidän parhaat vinkit tämmöiselle aloittelevalle kuvaajalle?

Minunkin tekisi mieli alkaa pienimuotoista blogia pitämään mutta tuntuu että kuvienotto on kovin epätoivoista puuhaa

Muistelen että olisin Ebetyksen blogissa nähnyt jotain pientä keskustelua aiheesta mutta en enää löydä sitä.

Kiitoksia paljon kaikista vinkeistä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
22.04.2012 18:41 - 22.04.2012 18:41 #13317 : Sandrina
Sandrina vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
En bloggaa, mutta kuvaan silti liki kaiken mitä leivon tai kokkailen. Kuvailin ennen digijärkkärillä, mutta nyt olen siirtynyt käyttämään suurimmaksi osaksi puhelinta (Samsung Galaxy SII), silläkin kun näyttäisi ihan kelvollista jälkeä saavan aikaan. Lisäksi on leipoessa mielestäni jotenkin kätevämpi kuin järkkärinrohjo.

Pyrin jo kuvaushetkellä säätämään taustaa ym. sellaiseksi, että mahdollisimman vähän tarvitsisi käsitellä kuvaa jälkeenpäin. Eli lähinnä yksiväristä taustaa, riittävä valaistus (luonnonvalo on ehdottomasti paras), siisti lautanen/tarjoilukulho ja siististi leikattu pala leivoksesta. Vaihekuvia olen ottanut jonkin verran, niissäkin pyrin tietynlaiseen siisteyteen - sairaalapuhdasta ei tarvitse olla, mutta suurimmat roiskeet pöydältä pois ym.

Parhaaksi kuvauspaikaksi olen meillä todennut keittiön mustan pöydän, valon saa spotilla tulemaan suoraan ylhäältä ja ikkunoita on kahdessa suunnassa. Astioita meillä on vain yhtä sarjaa, joten seuraavalla Ikeareissulla on suunnitelmissa ostaa muutama erilainen lautanen helpottamaan kuvaamista

Lisäilen kuviin toisinaan myös rekvisiittaa. Esimerkiksi kivannäköisen kattauksen lautasliinoineen ja punaviinilaseineen, tai esimerkiksi kermavaahdon kanssa syötävän suklaakakun kuvaan sen kermavaahtonokareen kakun viereen nököttämään. Kuitenkin niin, että kuvattava aihe on aina selkeästi huomattavissa, pääroolissa.

Kaikki kuvat käytän kuvankäsittelyohjelman (minulla käytössä Adobe Photoshop CS 5.1.) kautta. Helpoimmassa tapauksessa rajaan kuvan, säädän mahdollisesti väriä hieman ja saatan terävöittää joitakin osa-alueita. Lisään kuvaan oman nimeni sekä pienennän nettiystävälliseen kokoon. Kuvankäsittelystä on hirveän hankala sanoa mitään "yleispätevää", koska jokainen kuva on erilainen ja se mitä kuvalle pitää tehdä on aina yksilöllistä.

Tekemällä oppii pätee tähänkin, eli kannattaa aloittaa kuvaamalla paljon. Ja käsittelemällä kuvia paljon, harjoittelemalla, säätämällä kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Vähitellen alkaa sujua ja digikuvaamisessa on onneksi se etu, että ne pieleen menneetkään kuvat eivät maksa mitään Leivonnaiset ovat vielä siinäkin suhteessa kivoja kuvattavia, että hyvin harvoin liikkuvat ilman lupaa (tai apua) ja niitä voi väännellä ja käännellä ilman protestia

Kuvankäsittelyyn Photoshop on ohjelmana mielestäni paras, mutta aivan järkyttävän hintainen ja pelkkää blogikuvailua varten sitä ei ehkä kannata hankkia. Ilmaisen 30-päivän trialin saa kuitenkin ladattua Adoben sivuilta. Kokonaan ilmaisista kuvankäsittelyohjelmista tulee mieleen lähinnä Gimp , jota olen viimeksi käyttänyt muutama vuosi sitten. Ainakin silloin ajoi asiansa hyvin. Lisäksi Paint.net on kuulemma myös toimiva

Kameran kanssa leipoessa saatan hyvinkin ottaa yhdestä kakusta sen 30-60 kuvaa, joista loppujenlopuksi "hyviä" (eli sellaisia, mitkä voisin netissä julkaista) on kolmesta viiteen. Eli rohkeasti vain kameraa mukaan ja kuvaamaan!

Lisää
22.04.2012 19:34 - 22.04.2012 19:34 #13322 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
En käsittele kuvia sen kummemmin, tai siis en mitenkään, rajata saatan ja ihan vain paintilla, mutta en osaa mitään muuta tehdä. Minusta se leivonnainen tai ruoka saa näyttää siltä kuin se on. Muistan minäkin lukeneeni (jossain täällä muistaakseni?) keskustelua tästä aiheesta, ja joku siinä sanoi että hänestä on kohteliasta käsitellä kuvia ja käsittelemättömät kuvat ovat kauheaa katsottavaa. Ihan nyt juuri noilla sanoilla hän ei itseään ilmaissut, mutta suunnilleen noin. Tuo jäi takaraivoon kummittelemaan, että ovatkohan ne minunkin kuvani nyt sitten niin kauheaa katsottavaa, mutta hetken pohdittuani arvelen aina sitten vain että jos ei silmää miellytä, niin ei ole pakko katsoa Ja tuskin montaa alan ammattilaista muutenkaan kiinnostaa tälläisen peruskotileipurin tuotokset Että rohkeasti vaan blogia pykäämään!

Lisää
22.04.2012 21:07 - 22.04.2012 21:07 #13335 : Sandrina
Sandrina vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen

En käsittele kuvia sen kummemmin, tai siis en mitenkään, rajata saatan ja ihan vain paintilla, mutta en osaa mitään muuta tehdä. Minusta se leivonnainen tai ruoka saa näyttää siltä kuin se on.

Vaikka et kuvia käsittelekään jälkikäteen, näyttäisi blogikuvissasi olevan kuitenkin mietittyjä taustoja, asettelua, rekvisiittaa ja ylipäätään ajateltu, miltä kuva tulee näyttämään. Eikö ? Eli miun logiikalla "kuvankäsittelystä" 99% on siis jo tehty, se photarilla toteutettava hienosäätöhän useimmiten muokkaa kuvaa, ei leivonnaista siinä kuvassa Jos tuotos lautasella on oikeasti kammottava, ei edes kuvankäsittely sitä pelasta.

Tuosta kuvankäsittelyn kohteliaisuudesta. Voisin muotoilla oman mielipiteeni niin, että miun mielestä on kohteliasta nähdä edes sen verran vaivaa kuvan eteen, että tekee parhaansa, jotta leivonnainen näyttäisi mahdollisimman hyvältä. Eikä erään ison suomalaisen "reseptipankin" tyyliin niin, että roiskaistaan salaman kanssa keittiön pimeimmässä nurkassa napattu rakeinen ja tärähtänyt kuva pinnalta palaneesta mustikkapiirakasta valkoisella useampaan kertaan käytetyllä kertakäyttölautasella

Lisää
23.04.2012 04:34 - 23.04.2012 04:34 #13336 : Tekila
Tekila vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Itse vaihdoin kännykkäkuvaamisesta järkkäriin noin 2 viikkoa sitten. Sen huomaa, että järkkärillä saa parempia kuvia vaikka ottaisi ne ihan samanlailla mitä kännykällä. Valoa pitäisi saada paremmin säädettyä, kamera on sitä mieltä että on valoisaa eikä käytä salamaa ja mä olen sitä mieltä että pitäisi käyttää Täytyisi osata vaan vääntää valoitusta paremmin...

Itsellä on kanssa suuri ongelma, että mitä siihen kakkupalan ympärille kehittää. Jotenkin tuntuu niin "lavastetulta" laittaa erilaista kippoa, tai mitä vaan taustalle. No onhan se lavastusta, mutta kyllä siitä tulee kivempi kokonaiskuva ja näyttää itsellekkin paremmalta

Kun järkkärin ostin opin myös katsomaan muiden kuvia vähän kriittisemmin, "miten toi on kuvattu, toi tausta on hieno idea..."

Mä muokkaan kuvasta vaan kokoa ja välillä nostan valoitusta. En suuremmin osaa korjailla kuvia, eikä mulla ole tässä läppärissä edes mitään ohjelmia Macin esikatselu-ohjelmalla parantelen sitä mitä pystyn.

Lisää
23.04.2012 14:39 - 23.04.2012 14:39 #13340 : Pippurinen
Pippurinen vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Kiitos paljon vastauksista. Nämä kaikki pidän mielessä kun seuraavan kerran kameran otan käteen. Ja ehkä jossain välissä tutkailen noita kuvankäsittelyohjelmiakin.Ei se auta kun hyväksyä vaan se tosiasia ettei tuo oma taiteellinen silmä ehkä yllä ihan semmoiselle tasolle kun toivoisi

Tekasin sitten sen bloginkin http://marianpienileipomo.blogspot.co.uk/

Lisää
23.04.2012 16:02 - 23.04.2012 16:02 #13342 : Anonymous
Tuo on totta, että mietin kuvakulmat ja taustat enkä julkaise omasta mielestäni kelvottomia kuvia. Mutten osaa kuvaa muuten käsitellä, kun puhelimella vaihtaa mustavalkoiseksi tai seepiaksi Enkä kovin pitkälle jaksa selata blogia, jonka kuvat ovat suttuisia tai salaman valkaisemia tms, myönnän. Sama korukuvissa, pyrin kauniiseen kuvaan, mutten värisävyillekkään osaa tehdä yhtään mitään. Enkä edes pahemmin säätää tuota kameraani, automaattijutskilla räpsin

Lisää
04.05.2012 08:03 - 04.05.2012 08:03 #13494 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Olen kuvannut järkkärillä nyt jo jonkin aikaa. En hallitse vielä järkkärin käyttöä hyvin, sillä siirryin vasta vastikään käyttämään muita kuin automaattiasetuksia ja ottamaan RAW-kuvia. Niiden muokkaaminen on tietysti paljon monipuolisempaa kuin jpeg-kuvien, mutta sitten toisaalta vaikeampaa, jos ei ole tottunut. Aiemmin käsittelin kuvia Photoshopilla (valotus, terävyys yms.), kun otin jpeg-kuvia. Nyt RAW-kuvia ottaessani käytän ihan vaan GIMPin ufraw-palikkaa. Ilmainen ja ihan kelpo.

Kuvaamisessa on paria eri tapaa, kun otetaan RAW-kuvia: toiset antavat kameran asetusten olla mitä sattuu ja muokkaavat kuvat vasta jälkikäteen, kun toiset laittavat kameran asetukset niin hyvin kohdalleen, ettei jälkikäsittelyä juuri tarvitse. Eräs ammattilaiskuvaajakaverini kuuluu jälkimmäiseen ryhmään. Itse kuulun johonkin välimaastoon olosuhteiden pakosta, kun kamera ei ole vielä niin tuttu työväline. Mutta mielestäni tavalla ei ole oikeasti ihan kauhesti väliä.

Mutta kyllä kuvia aina täytyy vähän jälkikäsitellä, otti kuvan (jpeg tai RAW) sitten miten vain. Itsekään en julkaise kuvia, jotka ovat mielestäni ihan kamalia. Monta herkkua on jäänyt bloggaamatta. Ehkä se on vähän huonokin juttu.

Olen ajatellut osallistua jollekin kamerakurssille ja kuvankäsittelykurssille, jos vain sattuu sopivasti kohdalle. Itseopiskelukin on ihan ok ja olenkin sitä tehnyt, mutta ammattilaisen ohjeistus on aina kuitenkin tehokkaampaa.

Lisää
04.05.2012 11:11 - 04.05.2012 11:11 #13496 : Tilli85
Tilli85 vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Mie kuvaan ihan normaalilla pokkarilla olympus sp 560-UZ
Kamerassa oma ohjelmansa ruuan kuvaamiseen mutta aiak harvoin tuota käytän kun tuntuu että ei kovin luonnollista väriä anna.

05/15 syntyneen prissessan leipova äiskä. Kynnen aluset useasti myös mullassa puutarhassa vietetyn ajan takia :)

Lisää
13.05.2012 14:03 - 13.05.2012 14:03 #13634 : Henna73
Henna73 vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
En käsittele kuvia millään tavoin, vaan tykkään, että luonnollisuus on parasta. Täytyy kyllä tunnustaa, että yhdestä ruuasta räpsin kymmeniä kuvia eri kuvakulmista, erilaisella valaistuksella jne. Paras kuva päätyy sitten rajattuna blogiin.

Henna73/ruokaunelmia

Lisää
14.05.2012 15:02 - 14.05.2012 15:02 #13655 : PullaAkka
PullaAkka vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Minulla on digijärkkäri, joölla tulee kuvattua lähinnä automaattiohjelmalla - vaikka niin muka toisin päätin. Kuvan otan päivänvalossa, jos suinkin mahdollista. Käsittelyä en tee muuta, kuin kuvakoon pienennyksen tavallisella kuvaohjelmalla ja tekstien laiton päälle.

Täytyisi itsekin ilmoittautua jollekin kamerakurssille, jos vain aikaa olisi.

Lisää
19.05.2012 03:59 - 19.05.2012 03:59 #13678 : Pippurinen
Pippurinen vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Nyt on tullut hieman tuota kuvaamista harjoiteltua ja täytyypä sanoa että vaikka kuinka yrittää laittaa taustat etukäteen hyväksi niin aina tuntuu että on joku ryppy liinassa tai muuten vaan pöydän kulma näkyy hölmösti Kuvan käsittelyä olen GIMPillä kokeillut, mutta voi elämä ku on tuskasta. Sen verran osaan että taustan saan hieman blurrattua mutta siihen se jää. Ehkä haluaisin vielä oppia vaihtamaan taustan värin mutta en mä kyllä muuten noita kuvia muokkaile, leipomus näyttää siltä kun se on

Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä.

Lisää
23.06.2012 10:17 - 23.06.2012 10:17 #14059 : pikkumurunen
pikkumurunen vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Minullakin on digijärkkäri, jolla kuvailen. Pyrin miettimään taustat ym asettelun valmiiksi siten, että kuvaa ei tarvitse jälkeenpäin muokkailla. Muokkailu on lähinnä rajaamista, suoristamista, hämärässä otettuihin kuviin saatan hieman lisätä valoisuutta, pientä säätöä siis. Kuvankäsittelyn teen paint shop pro x2 -ohjelmalla, se on ihan helppo käyttää.

Olen aina kuvannut paljon, mutta blogin myötä tulee panostettua enemmän kuvaamiseen. Kauniita kuvia on aina mukava katsella, joten siihen pyrin kuvaamisessa. Tai yritys on ainakin kova

Lisää
06.07.2012 16:45 - 06.07.2012 16:45 #14224 : marsispossu
marsispossu vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Minäkään en muokkaa kuvia mitenkään. Pyyhin pöydän puhtaaksi, joka on väriltään musta ja otan kuvia päiväseltään, jolloin on luonnonvaloa eniten. Kun räpsii sen kolmekymmentä kertaa, niin aina joukosta löytyy pari hyvää Ja ne päätyvät blogiin

Lisää
07.07.2012 21:10 - 07.07.2012 21:10 #14230 : tahmatassu
tahmatassu vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Minä säädän poikkeuksetta kuvien valoisuutta ja jonkin verran saatan säätää myös väritasapainoa. Ja tottakai rajaan kuvia järkevämmän näköiseksi, kuvatessa ei kuitenkaan jaksa ihan millilleen alkaa säätämään rajauksia. Kuvat käsittelen Photoshopilla.

Tärkeintä kuvaamisessa mun mielestäni on ehdottomasti se, että on tarpeeksi valoa. Ja parasta jos se valo on luonnonvaloa. eli ei kuvailuja keskellä yötä vaan päivällä, kun auringon valolla pärjää. Kaiken muun pystyy antamaan anteeksi, paitsi valon vähyyden.

Lisää
03.04.2013 07:07 - 03.04.2013 07:07 #16250 : Anonymous
Joskus saatan muokkailla hieman säätämällä valotusta, mutta yleensä pyrin valitsemaan hyvän valotuksen jo kuvaamisvaiheessa. Usein valotusta muokkaamalla kuvasta saattaa tulla hieman "feikin" näköinen, mutta jos sen homman osaa, niin mikäs siinä. Tällä hetkellä otan kuvia kännykän ihan hyvällä kameralla, mutta tulevaisuudessa toivoisin saavani oman järkkärin. Toki se helpottaisi hyvien kuvien ottoa!

Lisää
08.04.2013 07:52 - 08.04.2013 07:52 #16327 : Mimosa
Mimosa vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Mä kuvailen vähän milloin milläkin kameralla, uuden hankkiminen on ollut mielessä jo pitkään mutta siihen asti pärjään hyvin näillä tämän hetkisillä ja äidiltä lainassa olevalla kameralla Muokkailen kuvia lähinnä rajaamalla, tekemällä erilaisia kollaaseja, lisäämällä tekstejä ja ehkä hieman valoisuutta. Pyrin kuitenin siihen, että kuvaushetkellä olisi tarpeeksi valoa ja joku kiva tausta tai alusta

Lisää
08.04.2013 08:21 - 08.04.2013 08:21 #16333 : anna
anna vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Ainut kamera on kännykässä ja sekin aika huono. Eli muokkaan kuvia kohtuullisen paljon. Käytännössä kuvat saa hädin tuskin onnistumaan, kun keittiössä on täysvalaistus, kaikki pitää kuvata valkoista taustaa vasten ja gimpissä vielä säätää värejä, jos tarkkuus on riittävä. Talvella on kuvia jäänyt ottamatta ihan olosuhteidenkin takia.

Lisää
14.05.2014 22:00 - 14.05.2014 22:00 #17937 : Tinuski
Tinuski vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Kuvaan lähes aina varsinkin kakkuja, joita leivon. Digikameralla on niin helppo ottaa useita kuvia ja valkata sitten niistä parhaiten onnistunut. En yleensä muokkaile kuvia sen suuremmin, mutta lisään "nimimerkkileiman" kuvan laitaan. Onneksi poikani neuvoi miten saan fotoshoppaus-ohjelmalla liitettyä nimimerkin mukaan kun en itse niistä ohjelmista oikein mitään ymmärrä

Lisää
12.09.2014 11:24 - 12.09.2014 11:24 #18228 : puukilainen
puukilainen vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Kuvaan omat kuvani digijärkkärillä käyttäen aina mahdollisuuksien mukaan luonnonvaloa.
Otan paljon kuvia eri kuvakulmista ja koitan tehdessä miettiä, mikä olisi niin sanotusti edullisin kulma,että tuote näyttäisi mahdollisimman hyvältä. Muutaman hyvän kuvan takana on usein kymmenittäin otoksia.

Käsittelen kuviani jonkun verran ottamisen jälkeen. Kuvaan raakatiedostoja (RAW), joten voin helposti säätää kuvan lämpötilaa ja valottuneisuutta jälkikäteenkin, tietyissä raameissa toki. Lisäksi käytännössä aina rajaan kuviani hieman sekä säädän lisää kontrastia. Tarpeesta riippuen voin säätää sävyä ja värikylläisyyttä vastaamaan enemmän kuvauksen kohdetta, jos kuvanottohetkellä on ollut vaikka valosta pulaa tai muusta syystä hommat eivät ole niin kuin pitäisi.
En vaihtele taustoja kuvankäsittelyohjelmalla, mutta koitan tehdä kuvistani edukseen esittäytyviä.Harjoittelen sitä vasta, joten en voi väittää osaavani hommaa vielä superisti. Käytän kuvankäsittelyyni GIMP-ilmaisohjelmaa ja se on ollut minun tarpeisiini sopiva.

Lisäksi olen alkanut entistä enemmän miettiä myös proppien käyttöä kuvaustilanteissa, eli saatan lavastaa leivonnaisen ympärille vaikka teehetken tai kekkerit, riippuen vähän fiiliksestä. Useammin kuitenkin edelleen tykkään kuvata tuotteeni hyvin yksinkertaisella taustalla.

Lisää
07.10.2014 16:34 - 07.10.2014 16:34 #18338 : NeitiLeipuri
NeitiLeipuri vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Itse kuvaan peruspokkarilla, ja päivänvalossa kuvista saa silläkin ihan kelvollisia.

Minkä merkkisiä ja hintaisia järkkäreitä käytätte?

En pahemmin muokkaa kuvia, jollei rajausta lasketa. Taustaksi pyrin valitsemaan melko rauhallisen ja yksivärisen taustan, useimmiten kuvaan ulkona ja tällöin kuviin tulee esim. puutarhan kasveja taikka nurmikkoa.

Stop hating and start baking

Lisää
18.10.2014 20:40 - 18.10.2014 20:40 #18374 : amanda
amanda vastasi aiheeseen: Re: Leipomusten valokuvaaminen
Minulla on ihan tavallinen perusdigikamera, sillä saa ihan kelpokuvia mielestäni, ainakin useimmiten. Valaistuksen suhteen pitäisi mun varmaan olla tarkempi, mutta mulla on yleensä noin 10 sekuntia aikaa kuvata nämä tuotokset ennen kuin mun pieni poika juoksee jalkoihin kerjäämään laitetta itselleen Meillä on keittiössä ne asunnon kirkkaimmat lamput ja siellä yleensä otankin kuvat, tummaa työtasoa vasten. Joskus kuvat onnistuu sillä niitä tartte välttämättä muokata ollenkaan, mutta yleensä säädän valotusta vähän ja värisävyjä lämpimämmiksi. Joskus tulee vaan ruma kuva, mutta jos se leipomus siinä kuitenkin näkyy suht edukseen, niin kyllä mä sen silti blogiin pistän

Lisää
25.08.2016 18:26 #20484 : Kakkuviikarin vispailuja
Kakkuviikarin vispailuja vastasi aiheeseen: Valokuvaus
Minä kuvailen järkkärillä. En tajua kameroista, enkä kuvaamisesta tuon taivaallista. Asettelen kaiken niin, että näyttää kivalta omaan silmään. Ja sitten vaan RÄPS! :D

Lisää
28.08.2016 06:19 #20489 : Leivontanurkka
Leivontanurkka vastasi aiheeseen: .
Minä kuvaan iPhone 6lla kaikki ;)
Ois meillä järkkäri, mutta en sitä osaa käyttää enkä jaksa siitä niitä kuvia siirrellä.

Heidi / Leivontanurkka

Lisää
12.10.2016 13:45 #20542 : kaurah
kaurah vastasi aiheeseen: Leipomusten valokuvaaminen
IPhone 5 käytössä valokuvaamiseen. En edes omista enää tavallista kameraa. :woohoo: Nyt oisi tarkoitus vaihtaa uudempaan malliin, jossa kamera on parempi. Oon ollut ihan tyytyväinen nykyiseenkin :huh:

Sivu luotiin ajassa: 0.140 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017