Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50

Lisää
05.05.2010 10:43 - 05.05.2010 10:43 #19562 : kakkukatri
kakkukatri loi aiheen:
Tänään tulee TV2 kanavalta klo 22.50 mielenkiintoisen oloinen ohjelma Leivoksen kuninkaat.
http://ohjelmat.yle.fi/dokumenttiprojek ... _kuninkaat

16 leivonnaisiin erikoistunutta kokkia on kokoontunut Lyoniin kolmeksi päiväksi valmistamaan kaikkea mahdollista makeaa hauraista suklaarakennelmista puolitoistametrisiin sokeriveistoksiin. Paras heistä palkitaan, mutta ykkössija ei ole vain sokerileipurin suurin mahdollinen kiitos, vaan tässä on kyse elämän unelmasta ja pakkomielteestä.

Kilpailuun finaaliin seuloutunut Ranskan leipurien eliitti vaarantaa maineensa ja uhraa perhe-elämänsä taistellakseen himotusta voitosta. Kilpailu järjestetään vain joka neljäs vuosi kuten olympialaiset, ja voittoon tarvitaan paitsi poikkeuksellista taitoa ja teräksiset hermot, myös reilusti hyvää onnea.

Herkullinen dokumentti on oivallinen katsaus intohimoa, epätoivoa ja voitonriemua uhkuvaan kisaan, jossa näitä leivoksen kuninkaita kruunataan. Aikaa vastaan taistelevien kilpailijoiden pitää olla päivästä toiseen mestarituomarien valvovan silmän alla, ja lopuksi heidän on kannettava kaikki hauraat luomuksensa monen huoneen läpi buffet-tilaan - ja toivottava, että ne ovat pysyneet ehjinä lopullista arvostelua varten!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.05.2010 17:16 - 05.05.2010 17:16 #5835 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
Hoo, mielenkiintoista, kiitos vinkistä!

Lisää
06.05.2010 15:25 - 06.05.2010 15:25 #5842 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
Kiitos tuhannesti linkistä <3. Dokkari oli paras mitä oon nähny aikoihin ja samastuin niihin itkeviin miehiin ihan 110%... Oli myös jännä nähdä ranskalaisten huippujen mielipiteitä ja salaa oppia tuolta sivusta kaikenlaisia ja katsoa kun jotkut vaan osaa.

Jos joltain meni ohi, niin http://areena.yle.fi/video/957536 löytyy kyseinen ohjelma vielä kuukauden ajan.

Ja mä taidan ehkä olla vähän hullu, mutta nyt olis taas kiva päästä kilpailemaan, hetiheti! Ja haluun oppia sokerin kanssa leikkimistä!

Lisää
06.05.2010 18:02 - 06.05.2010 18:02 #5847 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
Mie katoin myös ohjelman, mut olin pettyny miten paljon siinä oli kaikkea muuta "hömppää", esim. mitä kisatyyppien perheille kuuluu jne.

Kun tuota katteli niin tuli mieleen kouluajat kun harjoteltiin taitaja-kisoihin, silloin jo jännitti pirusti pelkät harjottelut. Vieläkin ketuttaa kun en sit päässykään kisaamaan ku tulin kipeeks.

Aivan kerrassaan mielettömiä nuo työt mitä tuolla vilahteli! Ja voi ***kele sitä fiilistä mikä mahtaa olla kun taideteos mäjähtää kasaan ennen arvostelua!

Lisää
06.05.2010 18:33 - 06.05.2010 18:33 #5848 : tuh
tuh vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
Sillon kun olin Kanadassa syyskuussa, Japanin ja Sveitsin kilpailijoiden suklaatyöt hajosi. Sveitsiläinen olisi ollut mitaleilla, mutta jäi neljänneksi. Itse taistelin oman työn kanssa samaan aikaan, mutta kuulin että sveitsiläinen kasaili itseään lattialla kymmenisen minuuttia ennen kuin sai koottua jäljellä olevista jutuista jotain esille, japanilainen teki samalla tavalla. Nyt kun olin Budapestissa, kaikkien showpiecet pysyi kasassa, onneksi. Oman kanssa oli aika paljon ongelmia kun harjoiteltiin Suomessa ja paikan päälläkin oli aika lähellä hajoaminen, onneksi kesti kuitenkin ja onneksi oli varaosia mitä pystyi laittamaan sitä mukaan kun osat tippui ja hajoili . Mutta yleisesti toi taitotöiden hajoaminen on osa kilpailuja, melkein joka kisoissa on joku varma mitalisti hajottanut töitä ja siinä ei isotkaan miehet säästele kyyneliä. Toivottavasti ei käy mulle koskaan, harmittaisi koko loppuelämän.

Lisää
09.05.2010 18:01 - 09.05.2010 18:01 #5869 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
hienoa oli.. kiva kattoa kun tekibvät niin tarkkaa työtä-

ja huvittavaa miten ne maisto niitä tuulihattuja, kyllä oli vakavaa hommaa

Lisää
09.05.2010 19:06 - 09.05.2010 19:06 #5870 : Paula
Paula vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
Tuli tänään uusintana. Huudahdettiin miehen kanssa, kun sin Philippen taideteos mureni. Huvittava reaktio ikävälle tapahtumalle.

Lisää
10.05.2010 09:23 - 10.05.2010 09:23 #5872 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
Oon ehtinyt katsoa vasta puoleenväliin ja jäi kummastuuttan sen hääkakun teko ... kuinka sitä viilattiin ja höylättiin ja maisteltiin ja heitettiin roskiin. Jotenkin sitä kuvittelis et ammatikseen noita tekevältä löytyis oikeat maut ihan tuosta vaan. Elikkä kyllä sitä ammattilaisetkin joutuvat maistelemaan ... pelkän reseptin tai mielikuvan mukaan on vaikea arvoida .

Ja mitä välinearsenaalia siellä käytettiin!

Lisää
10.05.2010 11:37 - 10.05.2010 11:37 #5873 : aleksi
aleksi vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
kai sitä oikeat maut löytyykin aika helposti mutta jos kakkuun keittää parit eri hillot, mousset ja raksuvat jutut väliin niin niiden hapokkuudet, makeudet, tekstuurit ja muut pitää saada kaikki samaan tasoon.. siinä on paljon enemmän kun vaan että sopiiko mansikka valkosuklaan kanssa. erillaisia mansikoita ja valkosuklaita on satoja.
nuohan siis tekivät aivan maailman parasta kamaa, ei varmaankaan muuten

Lisää
10.05.2010 12:32 - 10.05.2010 12:32 #5874 : tuh
Ja koska tässä oli kyse nimenomaan parhaista parhaimpien kilpailusta, niin silloin kakkukaan ei voi olla vaan "ihan ookoo, ihan kiva maku", niin kuin aleksi sanoi. Kun on tosiaan mousse+kinuski+toinen mousse+kakkupohja+dacquoise+rapsujuttu+kiille kakussa (jotain tuommoista muistelen ohjelmasta), niin on aika hiominen että maut saa tasapainoon - kaiken pitää tuntua vähän mutta mikään ei saa peittyä, jokaisella jutulla on kuitenkin syy miksi on siellä kakussa. Pelkkien liivatteiden kanssa saa sählätä tosi paljon ja kakkukiillettä voi kehitellä pari kuukautta tekemättä mitään muuta (näin oli kuulemma jenkit tehneet yhteen Coupe du Mondeen, kertoi valmentajani). Ranskalaiset opettaa mun käsityksen mukaan jo peruslinjalla kondiittorikoulussa että oikeaoppinen kakku sisältää moussea, jotain kermaista, jotain hyytelöä, pehmeän kakkupohjan ja jotain rapeeta, jonka lisäksi koristella pitää paitsi päältä myös reunoilta. Niillä on ihan eri meininki ja näkemys jo perusasioista, ja siinä me suomalaiset jäädään 6-0 jälkeen... Tai no, tietysti voi aina sanoa että meidän hieno kermakakkukulttuuri on ihan omanlainen eikä saa verrata, mun mielipide on ehkä taas vähän eri. Kerroin ranskassa suomalaisista kermakakuista paikallisille ammattilaisille niin siellä ihmeteltiin miten kukaan tahtoo syödä niin paljon pelkkää kermavaahtoa. Siksi se onkin niin älyttömän hienoa, kun joskus pääsee maistamaan jotain noin taiteellista, kun ne kakut voi parhaimmillaan olla kuin toiselta planeetalta, hyvässä mielessä siis .

On sitä muuten itekin tullut aika monta testikakkua tehtyä harjoitellessa, mutta ei ihan tolla tasolla kuitenkaan --> sinne pyritään!

Lisää
10.05.2010 21:11 - 10.05.2010 21:11 #5883 : TaikinaTaivas
TaikinaTaivas vastasi aiheeseen: Re: Leivoksen kuninkaat dokumenttiprojekti tänään klo 22.50
Tuo mun kommentti oli ihan vaan tuommonen pikku heitto . Samaa asiaa miekin oon ajanu takaa elikkä maistamalla saa sen totuuden selville, raaka-aineita kun on niin paljon mistä valita.

Pitäis tarkastella tätä leivontakulttuuriakin ihan alkuajoista lähtien ja sijainnillakin ollut ratkaiseva tekijä. Raaka-aineita on ollut vaikea saada ja sit kun niitä on alkanut samaan ne ovat olleet kalliita. Muutenkin sekä ruoanlaitossa että leivonnassa on suosittu yksinkertaista ja nopeaa.

Sivu luotiin ajassa: 0.099 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017