Illanistujaisten menu

Lisää
05.08.2009 10:19 - 05.08.2009 10:19 #19922 : Jonna
Jonna loi aiheen:
Illanistujaiset tulossa eikä mitään ideaa, mitä tarjoilla vieraille? Itselläni on juuri tämä ongelma Lauantaina olisi tiedossa ko. tapahtuma ja päätä vaivaa, mitä vieraille tarjoaisin! Mitä sinä olet valmistanut illanistujaisiin? Suolaista? Makeaa? Onko ollut jokin tietty teema? Kertokaa vinkkejä ja omia kokemuksia aiheesta.

Ite oon aatellut nyt tylsästi tehdä vaan pizzaa ja lisäksi coctailtikkuja ja patonkia tonnikalatahnalla. Porukkaa on itseni lisäksi sellaiset 4-6, joten ei mitään suurempia tarvitse laitella. Mutta olisi kiva kuulla teiltä vinkkejä, jos vaikka jonkun kivan idean saisi, niin ei tartteis "aina samaa" tarjoilla. Pää lyö oikeesti ihan tyhjää! Boolia ainon myös tehdä, mutta en vielä tiedä millaista (mielellään sellaista, että ei tule kuin yhtä alkoholipitoista juomaa).

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.08.2009 11:24 - 05.08.2009 11:24 #41 : Jouhanna
Jouhanna vastasi aiheeseen: Re: Illanistujaisten menu
Tein juuri tytön synttäreille pieniä ruisleipiä (leikkasin ruispaloja parin suupalan kokoiseksi), joissa oli päällä tuorejuusto-katkarapu-tilli-sipuli-valkosipuli -ruusuke (+suolaa ja pippuria). Olivat kovasti tykättyjä

Mulla on ollut jo pitemmän aikaa mielessä drinksu- tai booli-idea, jota haluan kokeilla (mutta imetän, joten enpä ole jaksanut ruveta yön tuntein testaileen):
Marlin natur mansikkamehua
limemehua
spriteä
vodkaa tms
(koristeeksi limesiivuja, mansikoita)

Jos haluaa enemmän kuplivaa, voi mehutiivisteen lantrata spriteen. Itse koittaisin ensin tehdä vahvaa mehua, jolloin spriteä ei menisi niin paljon. Ja limemehua tarpeeksi

Lisää
05.08.2009 11:45 - 05.08.2009 11:45 #774 : Anonymous
Anonymous vastasi aiheeseen: Re: Illanistujaisten menu
Mä oon tehnyt jotain katkarapu-paprika-juustopiirakkaa, juustosarvia tai sit esimerkiksi pestoleipää. Samoin ihan vaan porkkana- ja kurkkutikkuja, miksei muitakin vihanneksia, ja siihen sit dippi. Syömisen laatu kandee miettiä sen mukaan mitä tehdään, jos pelataan lauta- tai korttipelejä, niin kannattanee tarjota jotain ei-sormia-rasvoittavaa, että peliä viittii pelata seuraavallakin kerralla. Jotain makeaakin oon kyllä usein tarjoillut, muffinsseja tai sit juustokakun, mutta mä oonkin tällainen sokerirotta.

Ja Rekorderligin sivuilla on aivan täydellisiä booliohjeita, niitähän voi sit soveltaa maun mukaan. Tuota Kesäyön unelmaa tein omiin tupareihini, ja kovasti kehuttiin. Jääpaloiksi laitoin kokonaisia mansikoita ja vadelmia.

Lisää
05.08.2009 11:58 - 05.08.2009 11:58 #775 : Insanity
Insanity vastasi aiheeseen: Re: Illanistujaisten menu
Tarjottavathan riippuvat aika pitkälti teemasta ja siitä, mitä halutaan tarjota.
Itse olen tarjonnut illanistujaisissa mm.
pieniä voileipäkakkuleivoksia (suupaloja)
tortillapohjilla tehtyjä voileipä/salsaleivoksia (tortillalettuja kerroksittain, väliin salsaa + cheddarkastiketta ja paloiksi)
punasipulipiirakkaa
lakkaleivoksia
pekoni/salamipaistoksia (eli vähän erityyppinen sämpylätaikina, valkokastiketta, juustoraastetta ja salamia / pekonia naposteluleivoksiksi tehtynä)
Ihanaa suklaapatonkia (kuulostaa kummalliselta, mutta on ihan mielettömän hyvää)
jauheliharullia
valkosuklaaseen dipattuja vaahtokarkkeja
Leipäjuustoa sydämen muotoon leikattuna, päällä ripaus parmesaania ja kylmäsavulohta

.. tässä siis vain muutamia illanistujaisissa tarjottuja

Teemahan voi olla esimerkiksi kesäiset suomalaiset juhlat, tietty väriteema (kaikki ruoat esim. vaaleanpunaisia) tms.

Tarjosin pinkeillä synttäreilläni tosi hyvää pinkkiä boolia joka sisälsi:
vadelmalimonadia
spriteä
vadelmalikööriä
kirkasta viinaa
paloiteltua sitruunaa

Toinen hyvä ja helppo " booli" on tietysti sangria, jonka voi tehdä erilaisista hedelmistä, viinistä (valko tai punaviini) ja esim. omenamehusta + spritestä

Lisää
05.08.2009 17:58 - 05.08.2009 17:58 #778 : Anonymous
Me oltiin naapurissa viimesyksynä illanistujaisissa ja en nyt muita tarjoiluja muista, mutta isäntä oli savustanut lohen ja sen seurana oli aivan ihanaa sitruunaista chiliperunasalaattia.

Oon tehnyt tuota salaattia itsekin sen jälkeen monen monta kertaa, ohje on kotoisin niistä vanhoista ruokakorteista, mitä ennen vanhaa kerättiin.

Tässä se on, jos joku haluaa kokeilla:
4 ANNOSTA

10-12 PERUNAA
1 SUURI SIPULI
1/2-1 TL PAPRIKAJAUHETTA
1/2-1 TL CHILIJAUHETTA
1/4 TL CURRYA
1TL SUOLAA

SITRUUNAKASTIKE

1 SITRUUNAN MEHU
1 RKL VETTÄ
2 RKL OMENAVIINIETIKKAA
1/2 RKL MAKEAA SINAPPIA
1 TL YRTTISUOLAA
1 TL SUOLAA
2 DL AURINGONKUKKAÖLJYÄ

1.KAADA SITRUUNAMEHU,VESI JA OMENAVIINIETIKKA KULHOON.LISÄÄ SINAPPI,YRTTISUOLA JA SUOLA.SEKOITA 1-2 MIN SÄHKÖVATKAIMELLA.

2.LISÄÄ ÖLJY TIPOITTAIN KOKO AJAN VATKATEN.SÄILYTÄ KASTIKETTA PEITETTYNÄ KYLMÄSSÄ.

3.KEITÄ PERUNOITA KUORINEEN N 20 MIN.ANNA JÄÄHTYÄ TÄYSIN.

4.KUORI PERUNAT JA SIPULIT.LEIKKAA PERUNAT KUUTIOIKSI JA SILPPUA SIPULI HIENOKSI.
PANE PERUNAT JA SIPULI KULHOON.

5.SEKOITA PAPRIKA-JA CHILIJAUHE,CURRY SEKÄ SUOLA SITRUUNAKASTIKKEESEEN.KAADA KASTIKE PERUNOIDEN PÄÄLLE JA SEKOITA HUOLELLISESTI.ANNA MAUSTUA KYLMÄSSÄ VÄHINTÄÄN 4 TUNTIA ENNEN TARJOILUA

Lisää
06.08.2009 08:07 - 06.08.2009 08:07 #782 : Anonymous
Piirakka ja salaatti on aina varma vaihtoehto, mutta jos on pienempi porukka on hauskaa syödä ralettea tai fondueta jos on laitteisto kunnossa. Fondue nyt onnistuu ihan kattilapelilläkin, mutta racletteen melkein tarvitsee raclettepannun.

Jos jaksaa näperrellä niin tapakset tai sushi on hauskaa tarjottavaa.

Illanviettotarjottavia mun blogissa

Lisää
06.08.2009 15:17 - 06.08.2009 15:17 #786 : Sirkku
Sirkku vastasi aiheeseen: Re: Illanistujaisten menu
Mie oon kerran tehny seuraavanlaisen kokonaisuuden (kaikki muut ihan itte tehty paitsi nachot ja vaahtokarkit):
-minilihapullia
-veneperunoita
-tsatsikia
-minipizzoja
-grillattua kesäkurpitsaa
-nachoja, salsaa ja guacamolea
-vaahtokarkkeja
-zebra bars - vähän brownientyyppisiä, mutta raidallisia

Ja toinen (muuten ite tehty paitsi karjalanpiirakat ja taco tubsit:
-minipizzoja
-minikarjalanpiirakat
-taco tubsit, joiden täytteenä jauhelihaa, kasviksia, salsaa ja guacamolea
-fetasalaattia

Tacot ja tortillat on siitä kivoja, että jos varaa erilaisia täytevaihtoehtoja, niin jokainen varmaan saa koottua just itelle mieleisen. Pizzan/pizzojen tekeminen yhdessäkin voi olla samasta syystä hyvä idea, jos se vaan soveltuu muuten illanvieton ideaan.

Sivu luotiin ajassa: 0.087 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017