Viljaton täytekakku

Lisää
26.08.2013 08:17 - 26.08.2013 08:17 #19149 : Pricilla
Pricilla loi aiheen:
Hei, leivontagurut!

Nyt apua kehiin! Alan olemaan epätoivoinen...
Eli toiveena olisi siis massapäällysteinen- ja koristeinen täytekakku, joka olisi täysin viljaton. Nyt ei siis gluteeniton riitä, vaan tälle lapsisankarille ei käy mikään missä on pienintäkään määrää viljaa tai on esim. Vehnästä johdettu.
Tuo massa tuottaa päänvaivaa! Kaikissa massoissa joita olen käyttänyt on joko tärkkelystä tai glukoosia. Näiden alkuperää ei tarvitse merkitä, koska allergeeniä on niin vähän ja useimmiten ovat viljasta johdettu:( sain listan ja nämäkin ovat kiellettyjä ellei ole varmasti maissista, riisistä, mantelista, perunasta tms.

Eli mitä vaihtoehtoja jää? Itse meinasin joko itsetehden valkosuklaamassaa tai sokerimassaa, mutta kaikissa ohjeissa mitä löysin oli joko glukoosia tai siirappia (tärkkelystä). Voiko kumpaakaan tehdä ilman? Toimisiko esim. Hunaja (tulee varmaan kauhean makuista) tai saako jostain maissisiirappia ( onko tämä täysin viljaton?) tai maissipohjaista glukoosia?

Kenelläkään ohjetta sellaiselle massalle, jolla voisi päällystää kakun ja olisi viljaton?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.08.2013 13:06 - 26.08.2013 13:06 #16968 : Pricilla
Pricilla vastasi aiheeseen: Re: Viljaton täytekakku
Anybody???

Lisää
26.08.2013 13:45 - 26.08.2013 13:45 #16969 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Viljaton täytekakku
No onpas siulla pähkinä!

Suklaamassa onnistuu myös hunajalla, olen kokeillut! Ainakin tummasta suklaasta tuli ihan toimivaa eikä hunaja maistunut läpi. Tein samalla ohjeella mikä on tuolla tutoriaaleissa.

Joissain sokerimassoissa lukee gluteeniton, mutta glukoosisiirapin alkuperäähän niissäkään ei mainita. Kysymällä valmistajalta tämäkin selviäisi, mutta onko liian tiukka aikataulu kyselyille?

Lisää
26.08.2013 18:50 - 26.08.2013 18:50 #16972 : Pricilla
Mä oon parista jo kysellytkin ja vehnäperäisiä ollut:( enempiä ei ehdi kyselemään:(
Suklaamassaankaan ei käy tummasuklaamassa, vaan pitäs olla valkosuklaasta tehty! Ja sit ongelmaksi muodostuu, jos teen suklaamassan, et tuollehan ei kait pysty maalaamaan??? Ja mun tarttis saada prinsessa ruusunen siihen koristeeksi:0
Mä löysin nyt maissisiirappia, joten täytyy kai kokeilla jotain sokerimassaa tehdä tuosta heti huomenna...

Lisää
27.08.2013 09:33 - 27.08.2013 09:33 #16973 : Pricilla
Nyt on tehty sokerimassa maissisiirapilla... Kahtotaan mitä tulee. Kokeilla täytyy kakun päällystämistä, koristeiden tekoa, massan värjäämistä ja massalle maalaamista. Toivotaan et toimii:)

Lisää
27.08.2013 09:35 - 27.08.2013 09:35 #16974 : Pricilla
Sellaisen tiedon sain myös että wiltonin glukoosi on maissipohjainen. Tuo ei vaan nyt tähän hätään auta kun en ehdi postia odottelemaan. Mutta tiedoksi siis muille jotka tarvitsevat syystä tai toisesta viljatonta glukoosia:)

Lisää
27.08.2013 10:53 - 27.08.2013 10:53 #16975 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Viljaton täytekakku
Millaisella reseptillä teit sokerimassan maissisiirapilla? Kerrothan kokemuksia!

Ei ole kokemuksia suklaamassalle maalaamisesta. Veikkaan kyllä ettei kovin hyvin tartu värit, ainakaan nestemäiset. Tomu saattaisi tarttua, mutta tarttuuko tarpeeksi... Ehkä se sokerimassa on paras vaihtoehto tuossa tapauksessa.

Lisää
06.04.2014 18:50 - 06.04.2014 18:50 #17794 : Suklaapossu
Suklaapossu vastasi aiheeseen: Re: Viljaton täytekakku
Tämä vastaus tulee nyt totaalisen myöhässä, mutta kirjoitan tämän silti, jos tästä olisi joskus apua jollekulle toiselle. Eli ainakin valkosuklaamassa tekeminen onnistuu hyvin hunajasta. Useimmiten olen käyttänyt vaaleaa siirappia, mutta koska se ei nyt käy, niin sen sijasta voi käyttää myös hunajaa. Makuun se ei vaikuta juurikaan, sillä massa on joka tapauksessa makiaa kuin mikä

Massasta tulee hunajalla hieman kellertävää, mutta sitä voinee valkaista Wiltonin valkoisella värillä (en tosin ole tarkistanut onko siinä viljatuotetta).. Ohje valkosuklaamassaan löytyy täältä http://suklaapossu.blogspot.fi/2013/04/ ... massa.html . Hunajalla massasta tulee hieman löysempää kuin vaalealla siirapilla, joten sitä kannattanee laittaa hieman vähemmän (1 dl siirappia kohden n. 0.85 dl hunajaa).

Sivu luotiin ajassa: 0.081 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017