Täytteitä maidottomaan kakkuun

Lisää
08.02.2011 21:25 - 08.02.2011 21:25 #19726 : Vaahtera
Vaahtera loi aiheen:
Kaipaisin ideoita ja ohjeita maidottoman täytekakun täytteisiin. Meillä on perheessä maitoallergisia ja olisi kiva tehdä välillä jotain erilaista täytekakkua. Soijakerma(vaahdo)t ei oikein innosta, kun ne tuppaavat jäädä liian löysiksi kakun väliin laittamista varten.

Kiitos

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.02.2011 14:24 - 09.02.2011 14:24 #8612 : Ebe
Ebe vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun
Vaahtokarkkikreemi on yksi vaihtoehto, mutta kaipaa seurakseen jotain raikasta marjaa tms., koska on aika makeaa. Maidottomasta margariinista tehtynä on maidotonta.

Vaahtokarkkikreemi

225 g margariinia tai voita
2,5 dl tomusokeria
ripaus suolaa
1 purkki vaahtokarkkilevitettä (Marshmallow Fluff, vaniljan tai mansikanmakuinen(vaaleanpunaista))
1 tl vanilja-aromia

1. Vatkaa voi tai margariini vaaleaksi vaahdoksi. Lisää vähitellen tomusokeri ja suola. Sekoita hyvin.
2. Lisää vaahtokarkkilevite sekä vanilja-aromi massaan ja vatkaa kreemi tasaiseksi.
3. Voit käyttää kreemin heti tai säilyttää sitä peitettynä jääkaapissa. Kreemi säilyy noin viikon. Ota kreemi huoneenlämpöön ja sekoita ennen käyttöä.

Lisää
10.02.2011 21:42 - 10.02.2011 21:42 #8619 : Vaahtera
Vaahtera vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun
Kiitos Ebe vastauksestasi. Vaahtokarkkikreemiä olen kerran kokeillut, mutta se ei herättänyt syöjissä ihastusta :/ Ja tuota tahnaakaan, kun ei kovin helposti ole saatavilla...

Lisää
12.02.2011 18:26 - 12.02.2011 18:26 #8656 : MaxinMami
MaxinMami vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun
Oot varmaan kokeillut myös maidotonta vaniljakreemiä? Kun soija/margariini sopii, niin sen pystyy tekeen...

Itse laitan kakun väliin usein tämäkkää riisimaidosta keitettyä vaniljakiisseliä jossa on liivatetta -tosin kakku pitää koota reunuksien kera... kaura ja soijamaidosta saa vielä paremman makuisen (tai makuasia Tämän kiisselin kanssa marjoja/hedelmää.

Pojan lemppari on kookosmaitokiisseli ja soseutetusta ananaksesta keitetty kiisseli, jota vuorottelen..

Lisää
04.04.2011 05:37 - 04.04.2011 05:37 #9311 : Vaahtera
Vaahtera vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun
Kiitos! Tuo kookos-ananastäyte kuulostaa eksoottiselta, mutta maukkaalta. Täytyypä kokeilla!

Lisää
16.04.2011 18:30 - 16.04.2011 18:30 #9418 : Kookos
Kookos vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun
Yhden maidottoman kakun olen tehnyt ja laitoin täytteeksi lemon curdia ja mustikkahilloa. Oli tosi hyvää, raikasta ja mehevää

Lisää
17.04.2011 10:33 - 17.04.2011 10:33 #9423 : Kismet
Kismet vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun
Lemon Curd ei muuten kaupasta ostettuna ole maidotonta (korjatkaa jos olen väärässä), sehän on voihin/margariiniin tehty ja niissä on maitoa.
Itse tehtynä siitä tietenkin saa maidotonta kun tekee maidottomaan margariiniin.

Mä olen laittanut kaurakermaa (vaahtoutuvaa toki), vaahtoutuvaa kauravaniljakastiketta, maustamatonta soijatuorejuustoa ja marjoja ja hyydyttänyt ne liivatteella.
Pitää tämäkin koota vuokaan hyytymään, mutta tulee mielestäni ihan hyvää ja on maistunut niillekin jotka maidotonta ruokavaliota eivät noudata.

Lisää
17.04.2011 12:48 - 17.04.2011 12:48 #9424 : Nanun
Nanun vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun

Lemon Curd ei muuten kaupasta ostettuna ole maidotonta (korjatkaa jos olen väärässä), sehän on voihin/margariiniin tehty ja niissä on maitoa.
Itse tehtynä siitä tietenkin saa maidotonta kun tekee maidottomaan margariiniin.

Mä olen laittanut kaurakermaa (vaahtoutuvaa toki), vaahtoutuvaa kauravaniljakastiketta, maustamatonta soijatuorejuustoa ja marjoja ja hyydyttänyt ne liivatteella.
Pitää tämäkin koota vuokaan hyytymään, mutta tulee mielestäni ihan hyvää ja on maistunut niillekin jotka maidotonta ruokavaliota eivät noudata.

Eikös tuohonkin auta jos suklaatäytteen tekis jonkun raikkaiden marjojen kanssa? Tumma suklaa on tosiaan aikalailla maidotonta ja olen kerran tuota kaurakermaa kokeilunhalusta käyttänyt ja eipä sitä erottanut mistä se vaahto on tehty, kun suklaa peittää makuja aika hyvin. Ja tosiaan antaa hyytyä kunnolla jääkaapissa ennen kun laittaa kakunväliin niin näkee kuinka tönkköä kamaa tulee/tarviiko liivatteita tms. Tosin voisin kuvitella että tää on aika nähty/koettu täyte jopa maidottomana? Siis jos käyttää tota kaurakermaa, jottain tuorejuusomaista valmistetta ja suklaata hyydyttämään? Ja miksei sitä riisimaito-valkosuklaata toiseen väliin! Ja lemon curdia voi tosiaan tehä vaikka itse ja jos laittaa enemmän keltuaisia niin tulee ehkä rikkaampi maku, mutta voisin kuvitella että vois tehä ilman voita/margariinia kokonaan? Tällanen tahna on kokkeilematta vaikka olen sitä miettinytkin, mut jos joku haluaa, niin voin vaikka kokeilla onnistuuko (on pakkasessa puolikkaan sitruunan kuoriraaste ja mehu) jollei itse halua kokeilla voitonta tahnaa.

Lisää
22.04.2011 19:27 - 22.04.2011 19:27 #9463 : Nanun
Tuli tuota lemon curdia tehtyä vähän isompi annos, joten otin vain osan talteen ennen kun laitoin voin ja ainoastaan vähän löysempää on kuin tuo täysin melkeinpä pursotettavakin malli. Mutta jos suunnittelisin oikein tekeväni voitonta tahnaa niin laittaisin yhden keltuaisen lisää.. Eli tekisin vesihauteessa (levy täysillä, koko ajan kunnolla vispaten) 3 keltuaista, 1 muna ½ dl sokeria ja yhden pienen sitruunan raaste ja mehu ihan jykeväksi tahnaksi asti, eli vatkaa niin kauan kun munat jatkaa kypsentymistä/tahna jatkaa paksuuntumista ja sitten siivilöi hyvän siivilän läpi suoraan purkkiin, kansi päälle ja jääkaappiin. Tänään vain oli munat vähissä niin senkin takia varmaan löysää, kun oli iso sitruuna ja kaksi kokonaista munaa seassa. Keltuaisilla tulee paljon rikkaampi maku, varsinkin vattutahnaan, mitä tein myös tänään tuolla kahdella munalla. Samoin kun väri.

Oletko muuten kokeillut vanilliinikreemijauhetta noihin soijakermoihin tai jogurtteihin vatkata niin ei olisi niin löysää?

Lisää
01.06.2011 11:49 - 01.06.2011 11:49 #9755 : Kismet
Vaniljakreemijauheessakin on maitoproteiinia
Tai jollain valmistajalla kuuleman mukaan on olemassa maidotonta, mutta mistään kaupasta en ole sitä löytänyt.
Sallisen jauhe on joka paikassa hyllyssä.
Vaniljakreemikin pitää siis tehdä itse jos maidottoman siitä haluaa.
Ja lemon curd ei ole vaikea muuttaa maidottomaksi, esim. sininen Keiju on maidoton margariini, korvaa vaan voin sillä.

Lisää
01.06.2011 12:05 - 01.06.2011 12:05 #9758 : Nanun
Niin siis sen takia tuossa on tuo linkki tuonne sivulle mistä voi tilata vanilliinikreemijauhetta mikä on juuri sitä maidotonta.. Sivun vasemmassa reunassa on tuo kreemi ja kun siitä painaa niin näkee sen tiedot ja itse soitin sinne ja lähettivät sitä miulle. Oli ihan hyvää, ei ihan hirveetä eroa tavalliseen vaniljakreemijauheeseen, tosin kreemiä en kummastakaan ole tehnyt kun käytän lähinnä vispin ja jogurtin sekaan sitä.

Lisää
01.06.2011 19:25 - 01.06.2011 19:25 #9778 : Kismet
Joo, sama pää kesät talvet
Ja olihan se jossain muussakin ketjussa jo mainittu, eli täällähän mä olen sen aikaisemminkin nähnyt.
Täytyykin yrittää muistaa soitella ja tilata itsellekin, kakun täytteessä voisi olla ihan ok juurikin siihen jämäköittämiseen.

Lisää
28.06.2011 06:00 - 28.06.2011 06:00 #9911 : Monalisa
Monalisa vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun
Itse olen muutaman maidottoman kakun tehnyt. Täytteessä olen käyttänyt kaurakermaa tai soijakermaa, jonka olen liivatteen avulla jämäköittänyt. Lisäksi olen tummasta suklaasta ja soijakermasta tehnyt moussen.

Lisää
15.05.2012 14:09 - 15.05.2012 14:09 #13661 : maya
maya vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun

Kaipaisin ideoita ja ohjeita maidottoman täytekakun täytteisiin. Meillä on perheessä maitoallergisia ja olisi kiva tehdä välillä jotain erilaista täytekakkua. Soijakerma(vaahdo)t ei oikein innosta, kun ne tuppaavat jäädä liian löysiksi kakun väliin laittamista varten.

Kiitos

Hassua, itsellä soijavispikerma jäi todella jämäkäksi. Olin varautunut lisäämään agaragaria tai liivatetta täytteeseen, mutta sille ei ollut todellakaan tarvetta. Käytin Alpro Soya -merkkistä soijakermaa.

Edit: Kasaamisvaiheessa täyte toki pursusi, mutta kokosin kakun rengasvuokaan. Jähmetyttyään vuorokauden jääkaapissa täyte oli yhtä jämäkkää kun liivatteella jämäköitetty täyte.

Lisää
21.05.2012 16:41 - 21.05.2012 16:41 #13709 : Tanja
Tanja vastasi aiheeseen: Re: Täytteitä maidottomaan kakkuun

Kiitos

Hassua, itsellä soijavispikerma jäi todella jämäkäksi. Olin varautunut lisäämään agaragaria tai liivatetta täytteeseen, mutta sille ei ollut todellakaan tarvetta. Käytin Alpro Soya -merkkistä soijakermaa.

Edit]
Tosi hyviä vinkkejä, kiitos maya kun jaat näitä meidän kanssa!

Sivu luotiin ajassa: 0.101 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017