Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Syksyllä miulla on luultavasti tiedossa maidottoman kakun teko, ja jos päälle aikoo laittaa jotain maidotonta kermankorviketta pursotettuna, mikä olisi paras vaihtoehto vaahdon pysyvyyden ja maun suhteen?
Tai tietysti voisi tehdä jonkun maidottoman kreemin ja pursottaa sillä. Reseptivinkkejä?
Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- muumimamma
- Poissa
- Keksimestari
-
- Vastaanotettu kiitos 0
No maku sellaisenaan ei kyllä ollut minun mieleeni, ehkäpä sitä voisi parannella jollain, vaikka suklaalla, kaakaolla, pikakahvilla tms.
Mutta vaahdon rakenne oli ihan hyvä.
Sitä myydään 2 dl purkeissa, joten ei tule kovin kalliiksi vaikka kokeilla sitä etukäteen.
Mä oon tehnyt tällaisella ohjeella suklaakreemiä
115 g margariinia (sininen flora tai keiju on maidottomia)
225 g tomusokeria
3 rkl kaakaojauhetta
Ja sit samalla ohjeella vaaleaa kreemiä josta tuli paljon kauniinpaa ja maustoin sen silloin punssilla, mut jollain muullakin voisi maustaa. Ja tietty värjätä sit haluamakseen.
Hyvä päällyste tulee myös vaahtokarkkikuorrutteesta, kun katsoo vaan, että valitsee maidottomia vaahtiksia. Ja jos ei tartte välttää kananmunaa, niin siitä marshmallow fluff- tahnasta saa pursotettavan päällysen kanssa. En oo tota tahnaa itse kokeillut, löysin vaan ohjeita netistä kun etsin tota vaahtokarkkikuorrutetta.
Kasvispohjaisesta margariinista tehty kreemi voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto. Tosin aika tuhti sellainen. Ehkäpä sitä voisi keventää valkuaisvaahdolla, hmm...
Itse käyttänyt Oatlyn vaniljakastiketta täytteenä, namia minusta, mutta olenkin tottunut noihin aika kaameisiis soijiin ja kauroihin..
---
Vastaanpa itse itselleni jotta ainakin marenkikreemistä tulee tosiaan ihan syötävää jopa kookosrasvalla. Siihen varmasti kävisi lähes mikä tahansa muu kasvipohjainen rasvasekoite, esim. margariini, niiden huonona puolena on vaan se että ovat kovin, kovin löysiä huoneenlämpöisinä.
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mie koe nuo maidottomat jutu aika ongelmallisina. Täytteistä tulee herkästi hyllyväisiä. Liivatetta pitää laittaa aika paljon, jotta saa koossapysyvän kakun. Nyt vasta pursottelin yhteen kakkuun röyhelöt kaakaolla maustetulla sokericrémellä. Ei tullut liian äklöä, kun olivat aika matilliset.
Hieman oli tietenkin kalliimpaa kuin tavallinen vispikerma.
Tuorejuustoja en ole nähnyt makeana laktoosittomana, mutta viimeksi leipoessani käytin laktoositonta maustamatonta Viola tuorejuustoa ja maustoin sen itse vaniljalla.
Valiolla on täysin laktoositon vispikerma (punainen purkki). Vispautui tosi mukavasti ja vaahdosta tuli jämäkkää.
Tuorejuustoja en ole nähnyt makeana laktoosittomana, mutta viimeksi leipoessani käytin laktoositonta maustamatonta Viola tuorejuustoa ja maustoin sen itse vaniljalla.
Juu no laktoosittomia tuotteita löytyykin nykyään aika helposti ja hyvin vaahtoutuviakin. Nyt olikin haussa maidottomia hyvin vaahtoutuvia tuotteita.
- TaikinaTaivas
- Poissa
- Leivänpaistaja
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Valiolla on täysin laktoositon vispikerma (punainen purkki). Vispautui tosi mukavasti ja vaahdosta tuli jämäkkää.
Laktoositon ja maidotonhan ei sit ole sama asia, laktoositon tuote silti sisältää maitoa ... nämä herkästi hiukan sekoittuvat.
Meillä on poika maidoton ja iso ongelma on että miten tehdä esim täytekakku että hänkin pystyis sitä syömään. Ja mä oon kokeillu tuota sunnuntain ja gogreenin vispejä ja kummastakaan en ole saanu pursotettavaa "kermaa" aikaiseksi. Ja toi sunnuntain maistuu tosi pahalle...
Tuosta kreemiä olen miettinyt ja etsinyt ohjetta. Onnistuuko maku mitenkä kun noi maidottomat rasvat on suolaisia(?) ?
Sunnuntain valmisteet totesin kaamean makuisiksi ennen gluteeniongelman ilmaantumista. GoGreenin tuotteista en taas ole onnistunut saamaan löysää, ilmakuplaista höttöä kummempaa. Nasu on ainakin kertonut onnistuneensa GoGreen'eillä useampaan otteeseen. Mikä on salaisuutesi? Lisäätkö vaahtoon jotain, mikä parantaa sen pursotettavuutta? Harmikseni olen saanut selville, etteivät GoGreenitkään ole gluteenittomia, sillä niiden valmistukseen käytetään muilla viljoilla kontaminoitunutta kauraa. Kiinnostaisi silti tietää, miten siitä muhjusta on joku onnistunut saamaan pursotuksia kakkuihin.
Viimeisin löytöni on Soyatoo:n Soya topping cream, jonka maku on miellyttävä, mutta sitäkään en ole pursotuslaatuiseksi vaahdoksi koskaan onnistunut vispaamaan. Seuraavaksi tosiaan aion rohkaistua kreemien valmistamisessa. Kreemikokemukseni ovat vain edesmenneen isoäitini kreemikakkujen ansiosta vähintäänkin karmaisevia. Muistelen kammolla suolaista sivumakua ja kitalakeen muodostuvaa rasvakerrosta. Sokerikreemit kiinnostavatkin voikreemejä enemmän. Kun vaan onnistuisin voittamaan ennakkoluuloni.
Pääasiani kai oli kysyä, miten maidottomilla kermankorvikkeilla voi onnistua pursotuksissa. ...Anteeksi rönsyilyni.
Uhpuh, kuulostaa ihan siltä että tuo maistamasi kreemi on tehty tavalliseen voihin. Mie oon ihan ihastunu tohon marenkivoikreemiin, josta edellä myös kirjottelin että se onnistuu jopa kookosrasvalla ja on näin ollen täysin maidoton ja pursottuu nätisti. Ja nimenomaan suolattomaan voihin (tai siis kookosrasvaan, eihän siinäkään ole suolaa) tehtynä maku on mukavan makea, marenki keventää kreemiä kivasti eikä rasva jää kitalakeen. Kreemiä voi myös maustaa vaikka jollain aromilla jos haluaa jotain muuta makua. Suosittelen lämpimästi.Seuraavaksi tosiaan aion rohkaistua kreemien valmistamisessa. Kreemikokemukseni ovat vain edesmenneen isoäitini kreemikakkujen ansiosta vähintäänkin karmaisevia. Muistelen kammolla suolaista sivumakua ja kitalakeen muodostuvaa rasvakerrosta. Sokerikreemit kiinnostavatkin voikreemejä enemmän. Kun vaan onnistuisin voittamaan ennakkoluuloni.
Mutta näinköhän Nasu sattuisi linjoille ja kertoisi vinkkejään GoGreenin käyttöön?
Tai olisiko markkinoille tullut jotain uutta mömmöä tähän tarkoitukseen (eli maidoton + hyvä pursottaa) ?
Uhpuh, kuulostaa ihan siltä että tuo maistamasi kreemi on tehty tavalliseen voihin. Mie oon ihan ihastunu tohon marenkivoikreemiin, josta edellä myös kirjottelin että se onnistuu jopa kookosrasvalla ja on näin ollen täysin maidoton ja pursottuu nätisti.
Ja nimenomaan suolattomaan voihin (tai siis kookosrasvaan, eihän siinäkään ole suolaa) tehtynä maku on mukavan makea, marenki keventää kreemiä kivasti eikä rasva jää kitalakeen. Kreemiä voi myös maustaa vaikka jollain aromilla jos haluaa jotain muuta makua. Suosittelen lämpimästi.
Kyseiset kreemit olivat aivan varmasti tavalliseen voihin tehtyjä. Jotenkin tuntuu, että noiden kakkujen syöminen jokaisissa suvun juhlissa vuosi toisensa jälkeen, teki tehtävänsä: aina, kun kuulen sanan kreemi, niskavillani nousevat pystyyn. Pienenä lapsosena tykkäsin syödä Ellen Svinhufvudin kakkua ja bébé-leivoksia, mutta vanhemmiten en ole näitäkään enää pystynyt syömään. Muistuttavat koostumukseltaan liikaa isoäidin möhniä... Itsetehtyjä kreemejä kokeilemalla ei tietysti menetä yhtään mitään. Kyllä meillä mies syö, jos minä taannun sukujuhlafiiliksiin.
Mutta näinköhän Nasu sattuisi linjoille ja kertoisi vinkkejään GoGreenin käyttöön?
Nasun muistin kertoilleen GoGreen -onnistumisistaan. Mielelläni kuulisin kommentteja kaikilta, jotka ovat onnistuneet pursottelemaan kermakorvikkeita. Itse olen juuri ja juuri saanut höttövaahtoni pysymään kakun päällä ja välissä, minkä jälkeen olen päällystänyt kakut MMF]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_wink_5683e144d0652.gif[/img]
Edit]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_wave.gif[/img]
Kunhan turisin kun juolahti mieleeni.
Eben mainitsema vaahtokarkkikreemi kuulostaa hauskalta.
Toinen jos ei mielestään saa kunnon pursotettavaa vaahtoa aikaiseksi, niin itse löysin ja tilasin (ihan henkilölle soittamalla, lähetti tosi nopeasti ja lasku oli mukana. Muistakaa vain kysyä päiväystä, itse nimittäin jotenkin oletin että olisi ollut vuosia tuo päiväys, mutta olikin reilusti alle vuoden eli kuukausi sitten saatu ja 4/2011 viimeinen käyttöpäivä) vanilliinikreemijauheen, joka on siis gluteeniton ja maidoton. En ole vielä kokeillut käytännössä, mutta eiköhän se toimi samoin kun vaniljakreemijauhe flora vispissä ja saattaisi parantaan tuotteen kuin tuotteen makua siinä ohessa. Voisin kokeilla kyllä tulevana viikonloppuna ja koittaa muistaa tänne laittaa henkkoht kokemuksia siitä.
Itse olen yrittänyt löytää soijatonta ja maidotonta kaurakermaa ja ikäväkseni totesin että Sunnuntai on uudistanut tuota kuohkeaa vispiään niin, että sekin sisältää nyt soijalesitiiniä. Aiheesta vähän poiketen, tietääkö kukaan täysin soijatonta ja maidotonta kermankorviketta? Sunnuntain vaahtoutuva vaniljakastike on vielä tällainen, mutten tiedä tahdonko aina niin vaniljaisen täytteen. Tarvitsisin (omasta mielestäni) jonkun neutraalin kuohkeuttajan mm mousseihin. Vinkatkaa jos tulee mieleen!