Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit

Lisää
26.08.2009 10:49 - 26.08.2009 10:49 #19259 : Tanja
Onko teillä kokemuksia maidottomista vaahtoutuvista "kermoista"? Jotain vaahtoutuvaa soijakermaa muistelen nähneeni kaupassa, onko muita vaahtoutuvia olemassa?

Syksyllä miulla on luultavasti tiedossa maidottoman kakun teko, ja jos päälle aikoo laittaa jotain maidotonta kermankorviketta pursotettuna, mikä olisi paras vaihtoehto vaahdon pysyvyyden ja maun suhteen?

Tai tietysti voisi tehdä jonkun maidottoman kreemin ja pursottaa sillä. Reseptivinkkejä?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.08.2009 12:04 - 26.08.2009 12:04 #1033 : muumimamma
Vastaus käyttäjältä muumimamma aiheessa Re: Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Raisio valmistaa tuotetta "Sunnuntai-kuohkea vispi" joka on täysin maidoton.
No maku sellaisenaan ei kyllä ollut minun mieleeni, ehkäpä sitä voisi parannella jollain, vaikka suklaalla, kaakaolla, pikakahvilla tms.
Mutta vaahdon rakenne oli ihan hyvä.
Sitä myydään 2 dl purkeissa, joten ei tule kovin kalliiksi vaikka kokeilla sitä etukäteen.

Lisää
26.08.2009 12:13 - 26.08.2009 12:13 #1034 : Tanja
Vastaus käyttäjältä Tanja aiheessa Re: Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Oo, en olekaan huomannut tuollaista olevan, kiitos muumimammalle vinkistä! Täytynee kokeilla moista.

Lisää
26.08.2009 13:23 - 26.08.2009 13:23 #1037 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Tollaista vispautuvaa "kermankorviketta" on myös Gogreenillä, siitä tulee sellainen saippuavaahtomainen vaahto. Se on myös kaurapohjainen, mut sisältää soijaa muistaakseni. Itse en oikein innostu noista kauratuotteiden mauista, kakusta tulee aika oudon makuinen sen kanssa. Sulatetun suklaan kanssa oon kokeillut tehdä "moussea" ja se oli ihan ok, mut ei ehkä oikein päällyseksi onnistu saamaan siistiä, täytteenä toimii musta ihan ok.

Mä oon tehnyt tällaisella ohjeella suklaakreemiä
115 g margariinia (sininen flora tai keiju on maidottomia)
225 g tomusokeria
3 rkl kaakaojauhetta

Ja sit samalla ohjeella vaaleaa kreemiä josta tuli paljon kauniinpaa ja maustoin sen silloin punssilla, mut jollain muullakin voisi maustaa. Ja tietty värjätä sit haluamakseen.

Hyvä päällyste tulee myös vaahtokarkkikuorrutteesta, kun katsoo vaan, että valitsee maidottomia vaahtiksia. Ja jos ei tartte välttää kananmunaa, niin siitä marshmallow fluff- tahnasta saa pursotettavan päällysen kanssa. En oo tota tahnaa itse kokeillut, löysin vaan ohjeita netistä kun etsin tota vaahtokarkkikuorrutetta.

Lisää
26.08.2009 14:27 - 26.08.2009 14:27 #1040 : Tanja
Olga, kiitos vinkeistä! Täytyy maistella noita maidottomia kermankorvikkeita, ja erityisesti testata sitä kuinka ne soveltuvat pursottamiseen. Ehkä kuitenkin maidotonta ruokavaliota noudattavat ihmiset ovat jotenkin enemmän tottuneet maidottomien tuotteiden makuun? Ettei niiden makua kannata kuitenkaan heti säikähtää?

Kasvispohjaisesta margariinista tehty kreemi voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto. Tosin aika tuhti sellainen. Ehkäpä sitä voisi keventää valkuaisvaahdolla, hmm...

Lisää
28.08.2009 14:07 - 28.08.2009 14:07 #1089 : Anonymous
Vastaus käyttäjältä Anonymous aiheessa Re: Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Itse laitan ohuelti maidotonta kreemiä ja hilloa kakun sisälle. Päälle kokonaisia marjoja ja kiille päälle. Reunat sipaisen ohuelti hillolla ja peitän mantelirouheella tai kookoshiutaleella. Vaikka poika syönyt kohta 20 vuotta soija-ja kauravalmisteita, eivät maidottomat kermat kuitenkaan maistu.

Lisää
28.08.2009 21:36 - 28.08.2009 21:36 #1105 : Tanja
leiero, totta, saattaahan ne olla melkoisen makuisia. Pitää vissiin maistella ennen kuin tyrkkää varsinaiseen kakkuun mitään korvikevaahtoja!

Lisää
30.08.2009 11:16 - 30.08.2009 11:16 #1130 : Prog
Vastaus käyttäjältä Prog aiheessa Re: Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Onko maidotonta torejuustoa makeana? Ruohosipuli ja yrtit kyllä olisi...

Itse käyttänyt Oatlyn vaniljakastiketta täytteenä, namia minusta, mutta olenkin tottunut noihin aika kaameisiis soijiin ja kauroihin..

Lisää
01.09.2009 09:41 - 01.09.2009 09:41 #1164 : Anonymous
^ Mä löysin meidän Cittarista sellaista maustamatonta soija"tuorejuustoa". Et siitä sais varmaan itse makeaa.

Noi vaniljakastikkeet on paljon parempia musta kuin ne kermat, mut ne ei oikein kakun päälle onnistu, kun jää niin löysiksi. Mun suosikkia on Sunnuntai

Lisää
01.09.2009 14:33 - 01.09.2009 14:33 #1170 : Tanja
Hmm, mielenkiintoista! Kiitos Prog ja Olga vinkeistä! Täytynee mennä katsomaan löytyykö tuommoista maustamatonta soijatuorejuustoa.

Lisää
06.10.2009 18:31 - 06.10.2009 18:31 #1617 : Tanja
Onko kellään kokemusta kookosrasvasta, paketissa lukee että sopii hyvin vaahdotettavaksi? Täytynee kokeilla, jos tekisikin vaikka marenkivoikreemiä voin sijasta kookosrasvalla, näinköhän tulee syötävää?

---
Vastaanpa itse itselleni jotta ainakin marenkikreemistä tulee tosiaan ihan syötävää jopa kookosrasvalla. Siihen varmasti kävisi lähes mikä tahansa muu kasvipohjainen rasvasekoite, esim. margariini, niiden huonona puolena on vaan se että ovat kovin, kovin löysiä huoneenlämpöisinä.

Lisää
15.10.2009 16:34 - 15.10.2009 16:34 #1754 : TaikinaTaivas
Minusta tuo Sunnuntai maidoton kuohkea vispi on kovin hötteröistä ja löysää vaahdotettuna ja en ite kyllä pystyis sitä pursottamaan. Siihen kun laittaa pari liivatelehteä sulatettuna niin saa jämäkämpää. Maku on kummiskin aika outo. GoGreenin maidoton vispi taas on hyvin neutraalin makuista ja ihan pursotettavaa, joskin löysähköä. Nämä kaksi ovat kaurapohjaisia tuotteita. Kuulemma soijapohjaisena olis SoyaToo merkkistä vaahdotettavaa kermaa, ite en ole niihin vielä törmännyt.

Mie koe nuo maidottomat jutu aika ongelmallisina. Täytteistä tulee herkästi hyllyväisiä. Liivatetta pitää laittaa aika paljon, jotta saa koossapysyvän kakun. Nyt vasta pursottelin yhteen kakkuun röyhelöt kaakaolla maustetulla sokericrémellä. Ei tullut liian äklöä, kun olivat aika matilliset.

Lisää
10.11.2009 08:34 - 10.11.2009 08:34 #2180 : Anonymous
Valiolla on täysin laktoositon vispikerma (punainen purkki). Vispautui tosi mukavasti ja vaahdosta tuli jämäkkää.
Hieman oli tietenkin kalliimpaa kuin tavallinen vispikerma.

Tuorejuustoja en ole nähnyt makeana laktoosittomana, mutta viimeksi leipoessani käytin laktoositonta maustamatonta Viola tuorejuustoa ja maustoin sen itse vaniljalla.

Lisää
12.11.2009 11:49 - 12.11.2009 11:49 #2226 : Tanja

Valiolla on täysin laktoositon vispikerma (punainen purkki). Vispautui tosi mukavasti ja vaahdosta tuli jämäkkää.

Tuorejuustoja en ole nähnyt makeana laktoosittomana, mutta viimeksi leipoessani käytin laktoositonta maustamatonta Viola tuorejuustoa ja maustoin sen itse vaniljalla.

Juu no laktoosittomia tuotteita löytyykin nykyään aika helposti ja hyvin vaahtoutuviakin. Nyt olikin haussa maidottomia hyvin vaahtoutuvia tuotteita.

Lisää
12.11.2009 23:18 - 12.11.2009 23:18 #2230 : TaikinaTaivas

Laktoositon ja maidotonhan ei sit ole sama asia, laktoositon tuote silti sisältää maitoa ... nämä herkästi hiukan sekoittuvat.

Lisää
17.11.2009 10:39 - 17.11.2009 10:39 #2296 : Anonymous
joo, aivan! Luin vähän huolimattomasti

Lisää
21.03.2010 11:13 - 21.03.2010 11:13 #4576 : Anonymous
Tänne uutena heti törmään juttelemaan kun huomasin että täällä on käyty keskustelua noista maidottomista "kermoista".

Meillä on poika maidoton ja iso ongelma on että miten tehdä esim täytekakku että hänkin pystyis sitä syömään. Ja mä oon kokeillu tuota sunnuntain ja gogreenin vispejä ja kummastakaan en ole saanu pursotettavaa "kermaa" aikaiseksi. Ja toi sunnuntain maistuu tosi pahalle...

Tuosta kreemiä olen miettinyt ja etsinyt ohjetta. Onnistuuko maku mitenkä kun noi maidottomat rasvat on suolaisia(?) ?

Lisää
21.03.2010 16:33 - 21.03.2010 16:33 #4582 : Tanja

Tuosta kreemiä olen miettinyt ja etsinyt ohjetta. Onnistuuko maku mitenkä kun noi maidottomat rasvat on suolaisia(?) ?

Mitä kreemiä meinaat? Mie tuossa aiemmassa vastauksessani höpisin ainakin marenkivoikreemistä, joka on ehdottomasti vaivansa väärti!

Lisää
04.09.2010 16:21 - 04.09.2010 16:21 #7116 : Anonymous
Haluaisin vähän nostattaa tätä aihetta. Jos vaikka olisi niin, että ihmisillä on uusia kokemuksia (uusista) maidottomista kermankorvikkeista. Aikani olen siis haeskellut maidotonta - ja nyttemmin myös gluteenitonta - "kermaa", jolla saisi tehtyä siistit pursotukset kakkuihin.

Sunnuntain valmisteet totesin kaamean makuisiksi ennen gluteeniongelman ilmaantumista. GoGreenin tuotteista en taas ole onnistunut saamaan löysää, ilmakuplaista höttöä kummempaa. Nasu on ainakin kertonut onnistuneensa GoGreen'eillä useampaan otteeseen. Mikä on salaisuutesi? Lisäätkö vaahtoon jotain, mikä parantaa sen pursotettavuutta? Harmikseni olen saanut selville, etteivät GoGreenitkään ole gluteenittomia, sillä niiden valmistukseen käytetään muilla viljoilla kontaminoitunutta kauraa. Kiinnostaisi silti tietää, miten siitä muhjusta on joku onnistunut saamaan pursotuksia kakkuihin.

Viimeisin löytöni on Soyatoo:n Soya topping cream, jonka maku on miellyttävä, mutta sitäkään en ole pursotuslaatuiseksi vaahdoksi koskaan onnistunut vispaamaan. Seuraavaksi tosiaan aion rohkaistua kreemien valmistamisessa. Kreemikokemukseni ovat vain edesmenneen isoäitini kreemikakkujen ansiosta vähintäänkin karmaisevia. Muistelen kammolla suolaista sivumakua ja kitalakeen muodostuvaa rasvakerrosta. Sokerikreemit kiinnostavatkin voikreemejä enemmän. Kun vaan onnistuisin voittamaan ennakkoluuloni.

Pääasiani kai oli kysyä, miten maidottomilla kermankorvikkeilla voi onnistua pursotuksissa. ...Anteeksi rönsyilyni.

Lisää
04.09.2010 18:12 - 04.09.2010 18:12 #1490 : Tanja
Moi Miiwi ja tervetuloa foorumille!

Seuraavaksi tosiaan aion rohkaistua kreemien valmistamisessa. Kreemikokemukseni ovat vain edesmenneen isoäitini kreemikakkujen ansiosta vähintäänkin karmaisevia. Muistelen kammolla suolaista sivumakua ja kitalakeen muodostuvaa rasvakerrosta. Sokerikreemit kiinnostavatkin voikreemejä enemmän. Kun vaan onnistuisin voittamaan ennakkoluuloni.

Uhpuh, kuulostaa ihan siltä että tuo maistamasi kreemi on tehty tavalliseen voihin. Mie oon ihan ihastunu tohon marenkivoikreemiin, josta edellä myös kirjottelin että se onnistuu jopa kookosrasvalla ja on näin ollen täysin maidoton ja pursottuu nätisti. Ja nimenomaan suolattomaan voihin (tai siis kookosrasvaan, eihän siinäkään ole suolaa) tehtynä maku on mukavan makea, marenki keventää kreemiä kivasti eikä rasva jää kitalakeen. Kreemiä voi myös maustaa vaikka jollain aromilla jos haluaa jotain muuta makua. Suosittelen lämpimästi.

Mutta näinköhän Nasu sattuisi linjoille ja kertoisi vinkkejään GoGreenin käyttöön?

Tai olisiko markkinoille tullut jotain uutta mömmöä tähän tarkoitukseen (eli maidoton + hyvä pursottaa) ?

Lisää
05.09.2010 05:20 - 05.09.2010 05:20 #7119 : Anonymous

Uhpuh, kuulostaa ihan siltä että tuo maistamasi kreemi on tehty tavalliseen voihin. Mie oon ihan ihastunu tohon marenkivoikreemiin, josta edellä myös kirjottelin että se onnistuu jopa kookosrasvalla ja on näin ollen täysin maidoton ja pursottuu nätisti.

Ja nimenomaan suolattomaan voihin (tai siis kookosrasvaan, eihän siinäkään ole suolaa) tehtynä maku on mukavan makea, marenki keventää kreemiä kivasti eikä rasva jää kitalakeen. Kreemiä voi myös maustaa vaikka jollain aromilla jos haluaa jotain muuta makua. Suosittelen lämpimästi.

Kyseiset kreemit olivat aivan varmasti tavalliseen voihin tehtyjä. Jotenkin tuntuu, että noiden kakkujen syöminen jokaisissa suvun juhlissa vuosi toisensa jälkeen, teki tehtävänsä: aina, kun kuulen sanan kreemi, niskavillani nousevat pystyyn. Pienenä lapsosena tykkäsin syödä Ellen Svinhufvudin kakkua ja bébé-leivoksia, mutta vanhemmiten en ole näitäkään enää pystynyt syömään. Muistuttavat koostumukseltaan liikaa isoäidin möhniä... Itsetehtyjä kreemejä kokeilemalla ei tietysti menetä yhtään mitään. Kyllä meillä mies syö, jos minä taannun sukujuhlafiiliksiin.

Mutta näinköhän Nasu sattuisi linjoille ja kertoisi vinkkejään GoGreenin käyttöön?

Nasun muistin kertoilleen GoGreen -onnistumisistaan. Mielelläni kuulisin kommentteja kaikilta, jotka ovat onnistuneet pursottelemaan kermakorvikkeita. Itse olen juuri ja juuri saanut höttövaahtoni pysymään kakun päällä ja välissä, minkä jälkeen olen päällystänyt kakut MMF]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_wink_5683e144d0652.gif[/img]

Edit]http://www.leivontafoorumi.fi/portaali/images/icon_wave.gif[/img]

Lisää
05.09.2010 11:20 - 05.09.2010 11:20 #7124 : Ebe
Vastaus käyttäjältä Ebe aiheessa Re: Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Minä olen tehnyt maidottomiin kakkuihin pursotuksiin vaahtokarkkikreemiä (maidottomasta margariinista). Se on vähän miellyttävämpi syödä ja valkoisempi väriltään kuin pelkkä sokeri- tai voikreemi. Makea tietysti eli pursotukset ovat aika minimaalisia. Ohje löytyy täältä http://ebetys.com/blog/1418472/mansikkakakkua/

Lisää
05.09.2010 16:37 - 05.09.2010 16:37 #7129 : Anonymous
Kiitos Tanjalle ja Ebelle vinkeistä. Täytyy vain rohkaistua ja kokeilla kreemejä. Vaahtokarkkikreemiin tarvittava Marshmallow Fluff näyttää onnekseni olevan myös gluteenitonta. Jei! Kyseistä herkkua en ole koskaan sattunut bongaamaan, vaikka tiedänkin paikat, joista kannattaa etsiä. Muistelisin myös törmänneeni jossain Marchmallow Fluff'in reseptiin, joten ei tämänkään kreemin kokeilu yhden tuotepurkin löytämiseen kaadu. Nyt vaan maistelemalla etsimään mieleisin.

Lisää
05.09.2010 17:19 - 05.09.2010 17:19 #7132 : Tanja
Tuli mieleen että sain kerran näytepaketin Sunnuntain maidotonta vispautuvaa vaniljakastiketta (2dl pieni purkki), se muistaakseni vispautui melko jämäkäksi, liekkö olisi voinut pursotellakin? Ei tullut kokeiltua, vähän hassun makuista se oli mutta niinhän nuo kaikki maidottomat jutut maistuu oudolle kun tottunut maidollisia syömään. Mutta se ei ole täysin gluteeniton, sisältää kontaminaatioriskin gluteenia sisältävien viljojen kanssa...

Kunhan turisin kun juolahti mieleeni.

Eben mainitsema vaahtokarkkikreemi kuulostaa hauskalta.

Lisää
02.11.2010 10:33 - 02.11.2010 10:33 #7773 : Nanun
Vastaus käyttäjältä Nanun aiheessa Re: Maidottomat kermankorvikkeet ja kreemit
Jossain olisin kuullut että kreemiä voi tehdä korvaamalla voi kokonaan kookosrasvalla? Mahtaakohan tässä olla perää? Ainakin olisi eri makuista kun voi, kunhan muistaa että ei voi tietääkseni pähkinäallergikoille käyttää.

Toinen jos ei mielestään saa kunnon pursotettavaa vaahtoa aikaiseksi, niin itse löysin ja tilasin (ihan henkilölle soittamalla, lähetti tosi nopeasti ja lasku oli mukana. Muistakaa vain kysyä päiväystä, itse nimittäin jotenkin oletin että olisi ollut vuosia tuo päiväys, mutta olikin reilusti alle vuoden eli kuukausi sitten saatu ja 4/2011 viimeinen käyttöpäivä) vanilliinikreemijauheen, joka on siis gluteeniton ja maidoton. En ole vielä kokeillut käytännössä, mutta eiköhän se toimi samoin kun vaniljakreemijauhe flora vispissä ja saattaisi parantaan tuotteen kuin tuotteen makua siinä ohessa. Voisin kokeilla kyllä tulevana viikonloppuna ja koittaa muistaa tänne laittaa henkkoht kokemuksia siitä.

Itse olen yrittänyt löytää soijatonta ja maidotonta kaurakermaa ja ikäväkseni totesin että Sunnuntai on uudistanut tuota kuohkeaa vispiään niin, että sekin sisältää nyt soijalesitiiniä. Aiheesta vähän poiketen, tietääkö kukaan täysin soijatonta ja maidotonta kermankorviketta? Sunnuntain vaahtoutuva vaniljakastike on vielä tällainen, mutten tiedä tahdonko aina niin vaniljaisen täytteen. Tarvitsisin (omasta mielestäni) jonkun neutraalin kuohkeuttajan mm mousseihin. Vinkatkaa jos tulee mieleen!

Sivu luotiin ajassa: 0.275 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi

Sponsorit 2017